Pencinta Novel

June 3, 2018

Missing Pages - Anna Lee

Tajuk: Missing Pages
Penulis: Gabungan 6 penulis
Penerbit: Prolog
Tahun: May 2018
Bil ms: 497 paperback ringan senang nak handle.
ISBN139789671537053

Sinopsis belakang buku:

“Setiap daripada mereka... ada kisah yang perlu dilengkapkan.”

Anya Dahlia - Benjy... Di mana pun awak ketika ini, saya harap kesedihan itu tak akan wujud lagi dalam diri awak. Andai takdir menemukan kita kembali, moga saya dapat melihat sinar yang berbeza dalam mata awak. Live well, Nik Benjamin.

Surat Cinta Untuk Lela - “Lela kata dia mengembara ke masa silam. Apa yang terjadi sekarang tak sepatutnya berlaku.”

Astra - Apa yang dilihat dengan mata kasar bukanlah cerita yang sebenarnya dan keajaiban itu sentiasa ada.

Duniabaru - Setiap cerita perlu ada kesudahannya. Dan ini adalah pengakhiran Two Soul.

Nota Yang Hilang - Fear is boring. Kemunculan sehelai nota akhirnya membawa dia keluar daripada ketakutannya.

Noah (Permulaan) - Sebuah pengakhiran bermula daripada satu permulaan. Dan ini adalah permulaan seorang Noah.

Resensi saya:

Dalam sebuah novel ni ada 6 buah cerita pendek kesinambungan dari kisah dalam novel yang sebelumnya, kira mcam bonus pada novel sebelum penulis gabungan. Cuma kisah terakhir, Nota Yang Hilang sahaja yang merupakan kisah baru dari Anna Lee.

Secara keseluruhan agak menarik, cuma saya tak boleh hadam kisah 2 soul (Vesa dan Noura - kecuali nama Noura yang sedap). Sambungan dua cincin tersebut tapi saya skip baca sebab tak minat dengan genre begini.

Kisah Astra - Ayumi juga agak menarik, tentang time travelling dan agak menyeramkan bila Astra boleh berinteraksi melalui komputer dengan student yang dah tiada, akhirnya membongkar misteri pembunuhan student pelik tu, setelah 10tahun berlalu.

Kisah Noah - Permulaan juga menarik, menyentuh pula nama Puan Rohani, mengingatkan saya dengan novel sebelum ini, watak Puan Rohani yang agak tamak, dan iri hati semasa di kampung, kali ini, Puan Rohani menghidap alzhiemer dan dijaga oleh Noah(anaknya).

Kisah Anya Dahlia
Kisah Surat untuk Lela

Kisah Nota Yang hilang, kisah misteri bagaimana Bhinda mendapat buku nota yang dicicirkan oleh seorang pelanggan di atas meja di kafe tempat dia bekerja. Dari situ, dia mula membongkar satu per satu misteri tentang dirinya, dan time travelling melalui gambar pemandangan an evening in paris yang rerumputnya kelihatan seperi masih hidup, tetapi yang timetraveller nya antara Azhar dan Fendi.

Overall: 4/5 sebab ada cerita yang saya tak boleh nak hadam...

No comments: