Pencinta Novel

March 9, 2005

Seindah Memori - Ilani Mysara


Seindah Memori oleh Ilani Mysara

Sinopsis : SEINDAH MEMORI
Kalau benarlah cinta itu lahir dari hati yang suci dan rela berkorban deminya, mengapa tidak ke jinjang pelamin pengakhirannya? Kalau benarlah cinta itu dari jiwa yang ikhlas, kenapa ada yang ternoda kerananya? Itulah lumrah cinta manusia.

Dicintai dan mencintai tidak pernah padam walaupun sering dipersendakan oleh kerenah manusia. Begitulah kehidupan Dayang yang penuh dengan kemelut cinta. Kali pertama dalam hidup, dia menghadapi dugaan cinta yang sungguh mencabar. Nak ditelan seperti pahit, nak dibuang tak sampai hati.

Ungkapan ÔAku cinta padamuÕ mengajarnya erti reda dan pasrah. Dugaan dan ragam takdir sentiasa bergerak seiring dengan lafaz janjinya. Akhirnya, memporak-perandakan seluruh sendi kehidupannya. Cinta dua darjat antara Dayang dan Syed Iqbal menguji penantiannya. Namun kerana satu janji, biar datang ribut taufan sekalipun, cintanya tetap dipertahankan walau Iqbal terbang tinggi di langit dan dia hanya melata tumbuh di bumi.

Sesungguhnya pertarungan merebut cinta Iqbal memerlukan ketakwaan dan ketabahan sebagai syarat! Kerenah takdir juga menyaksikan dirinya terlibat dalam cinta tiga penjuru. Cinta yang memusnahkan tiga kasih, tiga perasaan dan tiga hati. Kesemuanya menuntut pengorbanan dan air mata. Seorang harus melupakan dan seorang lagi harus dilupakan untuk memberi ruang pada orang ketiga. Siapa antara mereka yang ketawa gembira dan siapa pula yang akan merintih hiba?

Harga : RM 16.00
Halaman :416
ISBN : 983-124-181-9

Komen Saya:

Membaca tanpa henti2. Ingin tahu kesudahan cerita. Akibat cinta yg mendalam antara dua darjat menyebabkan Dayang menjadi korban. Sesuai dengan tajuknya Seindah Memori. Cerita ini seolah2 mengembalikan kita ke zaman silam yg mana cinta dua darjat dihalang.

Rating: ***

Posted by Hello

8 comments:

kak lia said...

tapi kesudahan yg menyedihkan....

Anonymous said...

salam liya,

saya baru mukasurat-1 nih!.. hihi..

ann said...

i teringin sgt nak baca novel ni...hampir seluruh kl i cari tak jumpe...ade sesiapa yang sudi meminjam kpd saya...contact i...0166940613(ann)

Unknown said...

sgt sedih cite ni hga mengalir kn air mataku...

huhuhu...

Ketenangan Penelitianku said...

sedih giler..sayer x tahu dah bape liter air mata sayer jatuh..sampai adik sayer kate yg mata sayer nmpak bengkak..paling sedih last kali yang Iq kate'SELAMAT TINGGAL SAYANG.. ABANG PERGI DULU..ASSALAMMUALAIKUM.' ungkapan 2 yang pling sedih bagi sayer..sayer bagi panduan tuk bace novel nie..bace yang last dulu baru bace yang first..sebab biler kiter bace yang last..past 2 bace yang first..kiter rase yang first 2 hanye tinggal kenangan..so kiter akan lebih feel biler tringat masa-masa yang lalu..tq

Unknown said...

nk kenal dgn penulisnya..
bonda_sara@hotmail.com

harith sulaiman said...

aku yg lelaki ni pun takpernah bace novel, ape betuah ke malang tah, baru cube nk membace novel, bace lar novel ni. mak aih. aku nangis ....malu malu. cite ni sgt sedih kak. love it

Ketenangan Penelitianku said...

xpela.. sekurang anda ade perasaan kan >^_^< tok soh malu2 eh