Pencinta Novel

Buy at Novel-online.com

July 18, 2006

Lamaran Kedua - Ma Lee Chuswan




Tajuk:Lamaran Kedua
Penulis:Ma Lee Chuswan
Publisher:Creative Enterprise
ISBN:9838933694
Format:Paperback
Harga: RM19.90

Sinopsis belakang buku:
Tatkala rindu sudah sampai ke penghujung, impian berkocak duka. Kasih yang berlorek indah kiranya hanya seperti pelangi senja... satu, satu pergi dan hilang.

Sedikit summary dari saya:
Kisah suka duka seorang gadis bernama Nina yang ditunangkan dengan sepupunya sejak dari sekolah. Tunangan nya pula adalah sepupunya sendiri anak kepada maklong nya(Jeff) yang mana maklongnya lah yang membesarkan Ninabersama Jeff. Setelah tamat sekolah Jeff pergi ke luarnegara melanjutkan pelajarannya.

Nina menunggu dengan setia. Tiba saat Jeff menjejakkan kaki di KLIA, hati Nina berkobar-kobar untuk menyambut kekasih hatinya. Malangnya jiwa nya hancur luluh apabila melihat Jefri bergandingan tangan dengan sang gadis Nur Ayu seolah2 Nur Ayulah kekasih Jefri.

Sejak dari itu, Nina berdendam tidak akan melayani Jefri yang telah meragut kasih sayang sejak kecil. Nina keluar dari rumah dan terus menyewa dirumah lain. Seterusnya hari-hari yang berlalu Nina bekerja keras dalam bidang peragaan sebagai pegawai pemasaran disamping menjadi model untuk iklan yang bersesuaian. Kerja keras nya untuk menghilangkan rasa kecewa yang dihadapi bersama Jefri.

Kebetulan syarikatnya mengadakan kalendar untuk kebajikan bagi tahun akan datang. Nina terpaksa menjadi salah seorang peragawati memperagakan pakaian perkahwinan. Malang sekali tiada model yang bersesuaian hinggalah dia terfikir akan Jefri.

Jefri pula telah menjadi ahli perniagaan yang terkenal dalam bidang tekstil meneruskan perniagaan bapanya (paklong). Dia mengembangkan sayap perniagaan ayahnya hingga ke timur dan berurusniaga secara langsung dengan pengedar dan pengilang dari India. Nina menganggap tugas itu professional dan tiada melibatkan urusan peribadi.

Setelah siap kalendar pengantin tersebut, pasangan Nina-Jefri sungguh sepadan, mulai saat itu Nina mula merasa ada perubahan dalam hatinya. Jefri sebenarnya cuba menyelamatkan Nur Ayu dari membunuh diri akibat kecewa bercinta, tapi telah di salah tafsir oleh Nina. Nina pula cuba digoda oleh Tengku Zulhan untuk menjadi pengganti ibu kepada anaknya Elly yang cacat sejak kecil.

Konflik demi konflik untuk menyatukan dan menguji kedua2 pasangan Nina-Jefri, kehadiran setiausaha Jefri, Siti Zulaikha juga menyebabkan cemburu Nina meluap-luap tapi didiamkan shj di dalam hati. Nina juga salah anggap terhadap Jefri, apabila maklongnya bertanyakan cincin pertunangan berlian untuk Siti. Nina pulang ke rumah maklong dan cuba berjumpa Jefri, malangnya hatinya terlalu lemah lalu meninggalkan majlis tersebut tanpa apa-apa pengetahuan tentang pertunangan tersebut yang sebenarnya Siti Zulaikha bertunang, tetapi bukan dengan Jefri tetapi dengan Noramin anak angkat maklongnya.

Jefri pula sudah tidak tahan lagi dengan godaan dirinya untuk sentiasa bersama dengan Nina, 2 tahun Jefri memendam perasaan cintanya pada Nina. Setiap tengah malam dia akan menelefon Nina dan suaranya dirakamkan. Secara senyap2 Jefri mengaturkan supaya dia ditangkap khalwat bersama Nina. Ini menyebabkan Nina terpaksa mengahwini Jefri dalam perasaan 50-50.

Walaupun mereka berkahwin, tetapi tiada malam pertama kerana Nina terlalu merajuk apabila suami nya Jefri menghilangkan diri pada malam tersebut untuk menyelamatkan Nur Ayu. Lalu Nina menetapkan peraturan bahawa ada garis sempadan dan tidak mahu suaminya menyentuhnya. Jefri terseksa zahir dan batin. Jiwanya tertekan sehingga dia kemalangan dalam lumba motor di litar. Di saat ini lah Nina mula menjinakkan diri dengan suaminya tetapi Jefri terlalu sakit untuk melayaninya.

Pabila sembuh Jefri telah mendekati isterinya dan memaksa Nina. Tetapi Nina meronta-ronta, akhirnya mengalah juga. Jefri terasa kesal yang teramat seolah-olah perbuatannya itu adalah kesalahan yg amat besar. Padahal Nina menyukainya. Jefri menghilangkan diri tetapi muncul semula setelah 2-3hari begitulah keadaannya hingga Nina berasa amat kecewa. Setelah beberapa minggu, Jefri buat hal lagi dengan menghilangkan diri, waktu itu Nina sedang sakit-sakit dan dalam perjalanan hendak ke rumah Alex(kawan baik Jefri) Nina telah terjatuh dan keguguran 7 minggu usia kandungannya.

Jefri terasa amat marah di dalam hati, dia menganggap Nina tak ingin mengandung anak mereka. Tetapi anggapan itu meleset, Nina menerangkan segalanya bahawa dia mahukan suaminya. Tiada lagi sempadan yg dilukis oleh Nina. Saat di hospital itulah Nur Ayu muncul bersama tunangannya. Barulah Nina berasa lega.

Komen saya:
Syahdu, mendayu-dayu, romantik, sedih dan tension sebab asyik salah faham aje, taknak berterus terang... salah satu contoh masalah dalam rumahtangga berpunca dari miscommunication...

Rating saya: **** (best sangat.. abis baca sampai jam 4 pagi!)
Post a Comment