Pencinta Novel

June 30, 2011

Stanza Cinta - NurullHalawati





Add to cart
Tajuk: Stanza Cinta
Penulis: NurullHalawati
Terbitan: Galeri Ilmu
Bil mukasurat: 406
Harga: RM19.00

Sinopsis Belakang Buku:

Amni Sorfina memerlukan seorang lelaki yang mampu membimbingnya, bukan lelaki yang dia perlu bimbing. Dalam masa yang sama, dia berasa bertanggungjawab membimbing Irfan ke jalan yang lurus.

Perlukah dia mengorbankan cintanya yang terlalu mendalam buat Taufiq, demi menunaikan sekeping janji dan amanah?

Berhadapan dengan saat paling sukar dalam hidupnya, Amni harus belajar tersenyum dalam derita dan bersangka baik dengan segala takdir Allah buatnya.
Apakah ini bermakna dia harus melepaskan pergi sesuatu yang paling diinginkan, yang sejak sekian lama baru ditemui?


Sinopsis dari saya:

Kisah nya agak berbeza dengan yang di dramakan di TV3. Watak Auni tidak berapa menyerlah di dalam novel, sedangkan di dalam drama mungkin Auni budak tomboy yang meminati Amni Sorfina.

Amni seorang pelajar jurusan senibina, sibuk dengan tugasan untuk semester akhir dan dia pula dibayangi Irfan, pelajar jarak jauh dalam bidang kejuruteraan. Pertemuan secara tidak sengaja menyebabkan Irfan mula meminati Amni. Perhatian demi perhatian diberikan, namun Amni tegas dengan pendiriannya bahawa cintanya milik tuan punya tulang rusuknya, iaitu suaminya. Ketika bakal suaminya datang nanti hati nya akan terbuka untuk menerimanya bukannya menolak sepertimana perasaannya pada Irfan sekarang. Irfan bukanlah lelaki dambaan atau pujaan malahan jauh sekali dari lelaki anganannya yang bakal menjadi imam dalam keluarganya.

Hati Amni hancur luluh apabila mendapat tahu rakan paling baiknya, yang dia sayangi dan cintai kerana Allah, Umairah pergi menemui ilahi. Saat itu, Taufiq hadir memberi semangat padanya. Lelaki yang didambakan telah hadir dalam hatinya, cuma penghalangnya adalah jarak di antara mereka dan juga musyuarah jemaah di sebelah Taufiq berat untuk melepaskannya ke alam perkahwinan. Amni redha dengan ketentuannya, walaupun hatinya sudah berkobar-kobar untuk menerima Taufiq seadanya. Mahalan kedua ibu bapa Amni juga setuju, dan ibu sebelah Taufiq juga setuju. Cuma jemaah yang dianggotai Taufiq masih bimbang dengan status Taufiq yang baru sahaja kehilangan abinya dan masih baru dalam bidang pekerjaan.

Sekali lagi Amni merasakan hatinya luluh. Pernikahannya ditangguhkan, malahan tidak jadi. Tampil pula Irfan bertanyakan dirinya, lalu Amni tidak lagi membantah. Saat cinta baru sahaja ingin bersemi di hati Amni, Irfan pula ditimpa musibah dengan penyakit SLE, yang tiada ubatnya. Dia pula pergi menemui ilahi saat Amni sangat menyintainya. Inilah dugan dan ujian yang perlu ditempuhi Amni. Dia pasrah atas ketentuanNya. ....

Rating saya:
***** 5 bintang... sesuai dibaca dikalangan remaja wanita dan sangat membimbing ke arah kebaikan seorang muslimah sebenar. Thanks Nurull!!!!!!
p/s: sediakan tisu sekotak sekiranya ingin membaca sehari terus habis okay.... sangat meruntun hati saya.
Post a Comment