Pencinta Novel

May 9, 2008

aA + bB - Hlovate



Add to cart

aA + bB
Pengarang : Hlovate
Penerbit : Jemari Seni
Harga : RM 20.00
ISBN : 978-983-43217-9-6

Sinopsis

cinta itu, jatuh dari langit atau jatuh dari hati? - Addin

Inilah... sebuah kisah perjalanan: perjalanan bersama masa perjalanan cerita aA + bB. Semua orang belajar. semua orang membesar: tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.

Addin mengemukakan teorinya begini:
a. membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman adalah suatu cabaran
b. membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri adalah suatu hakikat yang tidak dapat dielak

7 tahun selepas itu...

Apa yang terjadi apabila doktor dipaksa berkahwin dengan jurutera ,yang bukan pilihan hatinya?

Apa yang terjadi kalau sang kepala batu dan sang keras kepala itu harus tinggal sebumbung.?

Cerita 'cinta' antara Addin dan Benz, tidak semudah A + B = Aman Bahagia. Ini kerana sejarah mereka bermula lebih awal dari itu. Mereka pernah saling membenci, sling mendendam dan saling membisu sejak zaman sekolah...

Siapa aku pada dia? A pal? A room-mate? A brother? Never a husband?-Benz

Setelah 5 Tahun 5 Bulan dan Gurindam Jiwa: Schubert's Serenade. Hlovate kembali mengasah penanya dengan trademark: gaya bahasa basah dan santai.

Komen saya:

First half novel ni agak slow dan santai.. kisah student overseas.. Hlovate memang mahir dalam menceritakan suasana di luarnegara, dengan cuaca dan bunga-bunga tulip di Leiden, seolah2 terasa kita pun pergi sana pulak.
Bila dah nak masuk second half novel, baca tak berenti sebab nak tau kesudahannya, tapi mcm tak dapat nak feel la bila masa pulak tetiba je dia pregnant?.... cam tak klimaks...
Banyak juga adegan2 mendebarkan kalau pembaca tu remaja masih dalam belasan tahun dan baru nak belajar2 bercinta.. Ada juga terasa macam baca novel kecil MB zaman muda dulu dalam versi Melayu... tapi lebih santai dan sopan... bukan kebaratan, sesuai dengan cara hidup kita orang asia dan muslim pula tu.

Walaubagaimana pun, quite ok la for Hlovate, cubaan untuk mengolah kehidupan rumah tangga walau tak sehebat kak Norzailina, Aisya Sofea, Aina Emir sbb mereka pun dah berumah tangga.. Kira cubaan Hlovate yang perlu diteruskan lagi. errr kalo Hlovate berumahtangga mungkin olahannya akan jadi sehebat mereka di atas tu..

Rating saya:
**** (boleh wat simpan, dan kalau ada anak dah teenagers soh dia baca, ada guideline jadi muslimah yg berkeyakinan tinggi minat kedoktoran dan muslimah beriman. Kecuali kalo dah kawin tak baik buat suami cam Addin buat kat Benz!)
Post a Comment