Pencinta Novel

May 29, 2009

Sharifah Abu Salem - Biar Rindu Berlalu




Tajuk : Biar Rindu Berlalu
Pengarang : Sharifah Abu Salem
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN : 978-983-124-305-3
Mukasurat : 592 Halaman

Sinopsis belakang novel:

Sering rindu datang tanpa diundang. Sering pula hati dipersalahkan apabila rindu begitu mendera. Namun, kerana rindu itu dua insan saling berjanji untuk sehidup semati. Dan, kerana rindu itu juga ada insan yang sanggup melupakan janji yang dimaterai.

Janji Khalil dengan Samirah untuk membina istana bahagia, bagaikan sirna kerana permusuhan anak-anak. Fatiha tidak mahu kasih ibu diganti dengan kasih wanita lain kerana merasakan cinta wanita itu tidak seagung cinta ibunya. Nasrul juga tidak sanggup orang asing muncul dalam hidup ibunya.

Masing-masing menafikan hak bahagia kedua orang tua. Sengketa keduanya berpanjangan, saling membenci dan melukakan. Bagai api yang membakar, kedua-duanya saling menyakitkan. Marah dan dendam mewarnai setiap kata-kata.


Mengenalimu merupakan kenangan pahit dalam hidupku,
namun ia juga adalah saat terindah
yang tak mungkin dapat kutemui sampai bila-bila...


Di saat kemelut dan persengketaan kian bertandang, Fatiha bagai kehilangan kehidupan... apabila musibah datang menimpa, Nasrul didera rasa bersalah. Fatiha pula tidak mahu mengaku kalah. Dia cuba bangkit dari kehancuran yang sedang didepani. Tanpa disedari, rindu perlahan-lahan datang. Namun dia lebih rela rindu itu berlalu pergi. Dia tidak mahu rindu itu bertamu di dalam hati.

Ringkasan dari saya:

Kisah orang dewasa yang menghampiri pertengahan usia dan masing-masing duda dan janda, ingin mendirikan rumah tangga tapi terhalang oleh kedua-dua anak dari pihak masing-masing. Anak Samirah yang sulung Nasrul takut bakal bapa tirinya akan membolot kesemua harta yang dimilikki Samirah. Memang Samirah, mamanya lebih berada berbanding bakal bapa tirinya Khalil. Sementara itu kakak sulong dari keluarga Khalil pula pada mulanya memang setuju dengan cadangan ayahnya ingin menamatkan zaman duda, tetapi mula membangkang apabila Nasrul mengugut dirinya tentang harta. Fatiha berasa malu dan maruah seperti diinjak-injak. Sejak itu Fatiha mula memusuhi Nasrul.

Sementara itu, nenek Fatiha (Tok Wan) melarikan dua cucu nya kerana tidak menyukai niat Khalil untuk menamatkan zaman duda. Dia tidak bersetuju menantunya berkahwin lain, dan dalam pada itu, sepupu Munirah (arwah isteri) pula menaruh hati pada Khalil sejak arwah meninggal. Suhana cuba menggoda Khalil dengan pelbagai taktik kotor dan hampir berjaya, dia juga sanggup berpura-pura baik dengan melayan Khalil dan anak2nya padahal dibelakang memang tidak menyukai mereka. Yang diingini adalah harta Khalil dan cintanya pada Khalil

Bekas tunang Nasrul pula ingin kembali kepangkuan Nasrul, walaupun telah tertangkap berlaku curang dihadapan Nasrul. Malina mendendami Nasrul, dan telah membuat Fatiha kemalangan dan lumpuh kakinya akibat cemburu buta. Sejak itu Nasrul cuba berbaik2 dengan Fatiha, namun Fatiha tetap menolak Nasrul sekeras-kerasnya

Akhirnya, berjaya juga Khalil-Samirah berkahwin, dan Suhana pula akibat tamak haloba, telah kemalangan bersama Ipin sewaktu bergaduh dengan Tok Wan tentang harta peninggalan arwah Munirah. Nasrul pula membawa diri ke Frankfurt, melanjutkan pelajaran. Saat peninggalannya, Fatiha datang dibawa Liyana (adik Nasrul) ke airport demi memaafkan Nasrul. Dan Rindu Pun Berlalu.....

Rating saya: **** (4 bintang)

Quite an interesting drama. Saya dok membayangkan pelakon utama Nasrul is Fahrin or Rosyam, dan pelakon pompuan Fatiha tu macam Lisdawati, sebab dia macam ada ego dan keras kepala. Suhana memang sesuai kalau Farah Diya. Jenis garang, tengking orang gaji.

Secara keseluruhan memang novel ni ambil masa seminggu untuk saya habiskan sebab asyik saja saya terlelap waktu adegan-adegan yang slow. Tapi bila dah hujung-hujung ingin juga saya dapatkan happy ending, rupa-rupanya bukan, macam ada kesinambungan lagi tentang hubungan Fatiha - Nasrul, Nisha - Iskandar dan pengakhiran pada Suhana (adakah Suhana akan insaf? atau dia terus mendendami Khalil)....

No comments: