Pencinta Novel

December 22, 2008

Ayat-ayat Cinta - Habbiburrahman El Sherazy




ISBN: 983-2672-44-9
Katergori: Novel
Muka Surat: 510

Kerangan buku:

PENGARANG:Habiburrahman El Shirazy

PEMENANG PENA AWARD NOVEL TERPUJI NASIONAL 2005

PEMENANG ANUGERAH PENGHARGAAN THE MOST FAVORITE BOOK 2005

Sesekali dalam ketenangan sastera Indonesia datang mengejut gelora seni yang tidak tersangkakan. Jika dulu pernah hadir "Ateist", "Perburuan", "Pulang", "Merahnya Merah" dan "Bumi Manusia", kini tampaknya gelora itu datang dalam bentuk "Ayat-Ayat Cinta" pula. Ternyata ia adalah sebuah novel yang sangat memujuk dan menghiburkan. Dengan bahasa yang sederhana mengalir, novel ini menghadapkan kita kepada sekelompok mahasiswa Indonesia yang tidak saja tekun menangguk ilmu, malah berupaya mengisi kehidupan dengan penuh sabar.

"Ayat-Ayat Cinta" memangnya pintar mengheret kita menjejaki –– malah menghidu –– perhubungan Fahri (Indonesia) dan Maria (Mesir) secara penuh mengajar, menghantar isyarat dan kebijaksanaan baru melalui perhubungan sopan antara insan dua negara.

Rasanya memang sesekali kisah cinta yang Islami begini sempat disampaikan dengan penuh tertib.

Maka itu, tidak membacanya seperti sengaja melepaskan peluang untuk mencium bau, merasa iklim dan memahami gerak hidup insan Indonesia baru di luar dan di dalam negaranya.

A. Samad Said

Sasterawan Negara

Berbeza rentak dan nada dengan Harry Potter, akhirnya Ayat Ayat Cinta terpilih sebagai The Most Favorite Book…”

MAJALAH MUSLIMAH,

Edisi Januari 2006

“Penulis novel ini berjaya menggambarkan latar (setting) sosiobudaya Timur Tengah dengan begitu hidup tanpa perlu menggunakan istilah-istilah bahasa Arab. Bahasanya yang mengalir, perwatakan tokoh-tokohnya yang begitu kuat, dan gambaran latar yang begitu hidup, menjadikan kisah dalam novel ini terasa seolah-olah ianya benar-benar terjadi. Ini adalah contoh novel karya penulis muda yang sangat baik!”

AHMADUN YOSI HERFANDA

Sasterawan dan Redaksi Budaya Republika

“Jarang ada buku seperti ini. Saya tidak yakin akan ada novel seumpama ini daripada penulis muda Indonesia yang lain, bukan sahaja pada ketika ini bahkan pada beberapa puluh tahun di masa hadapan. Begitu menyentuh. Begitu dalam. Dan begitu dewasa!”

MOHAMMAD FAUZIL ADHIM

Pakar Psikologi dan Penulis Buku-buku Best Seller

“Jika Naquib Mahfuz menulis Mesir dari pandangan orang Mesir, maka Mesir kali ini ditulis dalam pandangan orang Indonesia. Novel ini ditulis oleh orang Indonesia yang betul-betul faham selokbelok negeri itu, hingga kepada perincian-perincian yang paling kecil. Ianya hidup, berbaur dan berinteraksi dalam kehidupan sehari-hari; lalu menyerap roh dan pengetahuan darinya, dan dituangkan dengan sepenuh hati ke dalam bentuk novel yang kaya. Ditulis dengan bahasa yang lancar, dengan tokoh-tokoh yang “hidup” dan bersekilas pandang dalam pelbagai perwatakan. Membaca novel ini adalah seperti membuka cermin cakerawala yang terbuka…

JONI ARIADINATA

Penulis Cerpen, Redaksi Jurnal Cerpen Indonesia

Ringkasan dari saya:
Kisah hidup seorang pemuda pelajar di Al Azhar Mesir yang penuh dengan dugaan dan ujian. Mulanya hidupnya adalah berulang-alik ke masjid Abu Bakar, belajar dengan Shiekh Ahmad, kitab agama, sejauh 50km dengan menaiki lrt. Hidup pula bersama pelajar Indonesia 4 orang yang masih belajar Ijazah Sarjana Muda. Fahri namanya, dia sedang menunggu tesis nya diterima di Al Azhar untuk melanjutkan ke Master dan terus phD.

Dalam pada itu, jirannya sekeluarga beragama Kristian Koptik yang tinggal di tingkat atas sangat baik dengannya. Maria, anak perempuan keluarga tersebut selalu menyapa Fahri dan kadangkala menitip barang untuk dibeli pada Fahri, kebetulan Fahri dalam perjalanan ke masjid Abu Bakar. Maria menyimpan perasaan pada Fahri, dan perasaannya membuak-buak bilamana Fahri menghadiahkan ibu dan adik Maria hadiah harijadi, yang ditulis dari Fahri dan rakan-rakan serumah. Keluarga Maria pula membalas dengan menjemput mereka semua makan di restoran elite yang tidak pernah mereka jejaki, dan sejak itu Maria terasa sangat dekat dengan Fahri.

Sementara itu, Maria atas desakan Fahri, telah menyelamatkan Noura (jiran mereka) dari bapa Noura yang bengis. Setelah Noura ditinggalkan di luar apartment, dan menangis terisak-isak, Maria mendapatkan Noura dan membawanya ke rumahnya. Noura menceritakan nasib malang yang dialaminya di mana dia telah dipaksa melacur seperti kakak-kakaknya, dan dia tidak mahu menuruti paksaan ayahnya. Dia telah disiksa.

Fahri memberi cadangan agar Noura tinggal bersama Nurul (rakan Indonesia) yang menuntut di Al Azhar. Noura telah diselamatkan dan rupa-rupanya Noura bukan anak si bengis. Adik Sheikh Ahmad, seorang intelligent telah berjaya mendapatkan ayah dan ibu kandung Noura, dan rupa-rupanya Noura telah tertukar dengan bayi lain semasa kecil.

Pertemuan Fahri dengan Aisha tidak sengaja di dalam lrt ketika Aisha wanita berpurdah itu mempersilakan 2 wanita mat saleh duduk ditempatnya. Aisha dikutuk di dalam lrt oleh lelaki-lekaki mesir yang anti-Amerika. Dari situ, Fahri menyelamatkan Aisha dari dikutuk juga oleh lelaki Mesir yang beramai-ramai bertekak di dalam lrt. Fahri menyeru mereka berselawat. Dari situlah Aisha berkenalan dengan Fahri, dan secara tak sengaja Fahri menyebut nama ayah saudara Aisha, iaitu Herbakan.

Tidak lama selepas pertemuan itu, Sheikh Ahmad mengajukan persoalan jodoh pada Fahri, dan Fahri tau, dalam usia dia yang sebegitu memang patut dia sudah punya calon. Fahri hanya menerima cadangan Sheikh Ahmad tanpa melihat pada foto yang diajukan padanya. Dia berserah. Rupa-rupanya semasa taaruf, keluarga Herbakan yang datang ke rumah Sheikh Ahmad.

Noura pula mencurahkan perasaan pada Fahri dalam surat terimakasih pada Fahri.
Fahri tidak dapat menerima perasaan tersebut. Sementara itu Nurul juga memaksa ayah saudaranya yang sedang menuntut phD untuk bertanyakan jodoh pada Fahri, malangnya ayah saudaranya terlalu sibuk dengan tesisnya.
Pernikahan Aisha Fahri berjalan lancar di masjid Abu Bakar, dengan disaksikan oleh keseluruhan pelajar Indonesia di sana. Aisha rupa-rupanya bukan sebarang wanita. Dia adalah wanita elite yang mempunyai kemewahan berjuta-juta dolar. Fahri terkejut dan sedih mengenangkan tanggungjawabnya, namun Aisha seorang wanita yang bepekerti mulia, dia memujuk Fahri dengan menceritakan kisah Khadijah mengahwini Nabi Muhammad saw.

Baru 2 bulan bulan madu mereka, Aisha disahkan mengandung, dalam pada keseronokkan berita gembira, Fahri ditangkap dan didakwa atas tuduhan memperkosa Noura. Dia diseksa di dalam penjara dan Ijazah Sarjana Mudanya ditarik balik. Fahri terkejut dan sangat terpukul. Sementara itu Maria pula jatuh sakit setelah mengetahui pernikahan Fahri.
Saksi utama iaitu Maria jatuh sakit, dan tiada saksi lain, melainkan saksi palsu yang telah melihat Noura pergi dihantar oleh Maria ke bilik/rumah Fahri. Sementara itu ibu-bapa Maria memohon pertolongan Fahri untuk menaikkan semangat Maria di hospital. Doktor mengatakan dengan hanya bersuara dan menyentuh Maria dapat menyedarkan dan memulihkan semangat Maria. Fahri bernikah dengan Maria di hospital dengan izin Aisha.

Maria berjaya dipulihkan untuk dibawa sebagai saksi di mahkamah. Akhirnya Fahri berjaya dalam kes tersebut, dan ternyata yang menghamili Noura adalah sibengis itu, sebelum Fahri/Maria menyelamatkan Noura malam itu. Maria pula jatuh pengsan di mahkamah, dan dibawa ke hospital, bersama dengan Fahri. Maria mengigau, dan dalam mimpinya dia telah dihalang dari memasuki syurga. Rupa-rupanya Maria sebenarnya sudah lama memeluk islam, tetapi tidak mempraktikkanya. Dia bertaubat, dan akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Rating saya:
***** (almost perfect!)
Kesimpulannya:
Dalam novel ini ada banyak tips muslim dan muslimah:
1. Cinta pada Allah lebih hakiki, cinta pada manusia adalah kedua.
2. Bersabarlah dalam menghadapi ujian Allah. Di sebalik kesabaran itu terdapat kemanisan iman.
3. Bersolat istikharah dalam menghadapi situasi membuat keputusan.
dan banyak lagi.


Baru sempat tengok movie Ayat-ayat Cinta filem indonesia.

Banyak betul yang tak selari dengan novel nya yang sangat indah.

Berikut adalah contohnya:

Aisya wataknya tidak kasar, dalam filem menunjukkan yang dia bermain-main dengan videocam dan fokus untuk mengambil gambar fahri sambil mengacu-acukan videocam pada fahri. Dalam novel tiada adegan begitu.

Aisya juga tidak belanja Fahri semasa makan malam dengan Madame Naheed. Tiada adegan makan malam bersama Madame Naheed, Maria, Fahri dan Aisya. Yang ada Yousef datang dan bagi hadiah perkahwinan yang kecil tapi punyai nilai yang tinggi. Serbuk Dhab Masri. Dan tiada adegan Aisya yang menghulurkan kad kreditnya pada pelayan restoran tersebut. Adegan ini mencacatkan lagi watak Aisya yang sepatutnya lembut dan memelihara sifat kewanitaan.

Tak setuju juga dengan adegan Aisya membuat surprise dengan membelikan Fahri komputer laptop yang baru, sedangkan tiada adegan Aisya pandai-pandai membelikan Fahri laptop baru.l Aisya juga memindahkan buku-buku fahri dari apartment lama fahri ke apartment barunya, bukan membeli kitab2 baru dan meletakkan di rumah baru.

Tempat tinggal Aisya-Fahri merupakan sebuah kondominium yang dijaga oleh 2 orang pengawal, tetapi dalam filem ini dia tinggal di banglo yang mempunyai pembantu rumah. Sedangkan Aisya-Fahri tiada pembantu rumah. Dalam filem, Aisya juga bergaduh dengan Fahri dan bercakap dengan nada kuat dengan Fahri, Aisya juga membuka handphone Fahri tanpa izinnya. Adegan ini juga menjejaskan pandangan penonton pada Aisya.

Semasa Fahri ditangkap dan disumbatkan kedalam penjara, dalam filem penjaranya luas dan dihuni oleh orang kurang siuman, padahal dalam novel penjaranya sempit dan ada 4 rakan penjara di dalam. Mereka terpaksa bersolat jemaah bergilir2, dua dua. Dan salah seorang dari banduan adalah x professor yang banyak menasihati Fahri dan memberi idea yang bernas pada Fahri.

Dalam novel, Aisha dan Fahri baru sahaja mengetahui yang Aisha mengandung, kemudian dalam kegembiraan itu, Fahri ditangkap.

Kemudian semasa flashback, Fahri mengisahkan Maria menemannya di rumah semasa membuat terjemahan untuk wanita mat saleh tu dan Maria cuba menyentuh Fahri tetapi dia terjaga, tapi dalam novel, Fahri pengsan dan jatuh sakit di hospital dan Maria pergi melawat Fahri dan menjaganya dan mencium Fahri semasa dia tidak sedarkan diri.

Kemudian Maria mati semasa dia di hospital selepas memberi keterangan di mahkamah, bukan nya selepas dia tinggal bahagia dengan Fahri. Malah dalam novel, Fahri tidak sempat membawa Maria pulang ke rumah Aisya.

Kesimpulannya:

Bukan filem Ayat-ayat Cinta 100% difilemkan, tetapi diolah-olah dan jadi berbeza dengan pembacaan.

December 12, 2008

Sepi Tanpa Cinta - Damya Hanna



Harga : RM 18.00
Halaman :496
ISBN : 983-124-162-2

Baca online di Scribd

Add to cart

Sinopsis : SEPI TANPA CINTA
HAZIQAH mempunyai impian untuk hidup bahagia di samping Yusri. Namun, tiada siapa menyangka di saat hari bahagia itu bakal menjelma, ada yang membuat onar sehingga kesucian dirinya dipersoalkan. Lantaran itu, pelamin angannya musnah bersama harapan dan hatinya hancur umpama terhempas!
Namun, Haziqah nekad. Majlis perlu dilaksanakan. Yang penting, fitnah dapat ditamatkan. Biarpun Fakrul tidak pernah dicintai, dia rela asalkan kesucian dirinya dapat dibuktikan. Tetapi malang, perkahwinan yang tercipta itu hanya menambahkan penderitaan yang sedia tergalas di bahu. Dia dikeji dan digantung tak bertali!


Bagi Fakrul, cintanya bukan untuk Haziqah tapi masih untuk Azura. Gadis pertama yang dicintainya... tetapi kecurangan Azura menambahkan kebenciannya kepada Haziqah. Dia benci pada perempuan yang tidak setia. Namun, pertemuan kedua antara Fakrul dan Haziqah membuatkan dia mula yakin bahawa Haziqah adalah miliknya. Bukan Yusri mahupun Hafiz... sepupunya.


Mampukah Haziqah menyambut huluran cinta Fakrul setelah dirinya puas dihina? Haziqah tidak mahu pisang berbuah dua kali! Baginya, kedukaan lalu masih bertapak utuh di hatinya. Cukuplah sekali...


Ringkasan Cerita:

Percintaan terjalin selepas perkahwinan. Itulah tema dalam novel ini. Bermula dengan kahwin terpaksa antara Haziqah dan Fakhrul. Haziqah yang sepatutnya melangsungkan perkahwinan dengan Yusri, tetapi pada hari perkawinannya, Yusri memutuskan untuk menarik diri. Bagi menutup malu, Haziqah dinikahkan dengan anak majikan ibunya, Fakhrul yang kebetulan sedang kecewa dalam percintaan.


Pada mulanya Fakhrul membenci Haziqah akibat terpengaruh dengan khabar angin yang mengatakan Haziqah sudah tidak suci lagi, dan dia yang terpaksa menjadi pak sanggup. Dia membiarkan Haziqah selama berbulan-bulan tinggal berasingan di kampung. Haziqah pasrah dengan sikap Fakhrul yang menghukum gantung tidak bertali. Haziqah tertekan dengan keadaanya. Dia difitnah, dan dia hampir hendak melarikan diri dari rumah ibunya, tetapi kedatangan kedua orang tua Fakhrul secara tidak sengaja telah membawa dirinya bersemuka dengan Fakhrul.


Di kampung, Melati yang memang dengki dengan Haziqah, merupakan anak Mak Senah, ibu tiri Haziqah. Bermakna Melati dan Haziqah adalah adik beradik tiri tanpa pengetahuan Haziqah. Sebenarnya Haziqah adalah anak Siti Sakinah, yang ditinggalkan oleh Siti Sakinah kepada Aminah (pengasuh dirumah Fakhrul). Aminah berkahwin dengan adik bapa Haziqah dan tidak mendapat anak, lalu menganggap Haziqah anak tunggal Hassan dan Aminah. Perkara ini tidak diketahui oleh Haziqah sehinggalah Melati menghantar surat layang kerumahnya.


Kebahagiaan Fakhrul mula berputik setelah mendapat nasihat dari kawannya Amirul. Amirul pula berkahwin dengan Radhiah yang bekerja sebagai doktor di kampung Haziqah. Manakala Azura pula kekasih lama Fakhrul, berkahwin dengan Izham, yang kebetulan bekerja dengan Tuan Fuad (bapa Fakhrul). Izham terjumpa dengan Haziqah di Putrajaya semasa Haziqah melarikan diri dari rumah Fakhrul. Izham yang menolong Haziqah pulang ke rumah Tuan Fuad dan kebetulan Tuan Fuad ada di rumah.


Fakhrul cemburu dan egois, terlalu memikirkan diri sendiri, tanpa memikirkan tekanan yang di alami Haziqah. Kehadiran Yusri menuntut semula cinta pada Haziqah dipandang serong oleh Fakhrul. Nyaris-nyaris Fakhrul meninggalkan Haziqah semula.


Peristiwa kebakaran dirumah Aminah, yang sengaja dilakukan Melati telah menyebabkan Haziqah terlantar di hospital dengan keadaan yang terluka. Dia meminta Fakhrul meninggalkan dirinya dan dia tidak mahu kembali ke pangkuan Fakhrul. Saat ini Fakhrul baru tersedar yang sebenarnya dia terlalu banyak membuat hati Haziqah terguris. Dia pergi dan meninggalkan Haziqah, sehinggalah setahun kemudian mereka dipertemukan secara tidak sengaja di pejabat Tuan Fuad dalam urusan perniagaan.



Kesimpulan dalam novel:

1. Fitnah atas wanita yang suci adalah dilarang dalam islam dan hukumnya berdosa besar si pemfitnah tersebut.

2. Dalam rumah tangga perlu ada toleransi, tak boleh terlalu cemburu dan ego. Perlu ada persefahaman supaya tidak berlaku pergaduhan.

3. Pergaduhan kecil dalam rumah tangga adalah asam garam hidup dalam rumah tangga, kadang-kadang perkara kecil boleh membuat hati terguris. Fikir secara positif dalam menangani perkara kecil.

4. Suami bertanggung jawab ke atas isteri, selagi isteri belum diceraikan. Isteri pula perlu bertanggung jawab pada setiap tindak tanduknya. Keluar dari rumah perlu minta izin dari suami dahulu. Haram hukumnya jika keluar rumah tanpa keizinan suami.


Rating saya:

**** (4 bintang, walaupun dah lama saya beli novel ni, tapi saya tak sempat nak selak, bila dah mula membaca, tak boleh dah nak letak...)

December 9, 2008

Suratan Kasih - Durrah Fatihah



Harga : RM 19.90
Halaman :512
ISBN : 978-983-124-318-3



Sinopsis belakang novel:

Novel yang mengisahkan lelaki muda menyukai janda yang sudah mempunyai anak ini pasti mencuit hati anda bila membacanya. Nurul Hanisah dalam dilema antara perasaan cinta terhadap Hazman dan tanggungjawab sebagai ibu kepada anak-anak. Belahan hati dan kasih menjadi episod lara dalam penentuan kebahagiaan hidupnya.


Namun, anak-anak Nurul Hanisah pula tidak mengharapkan lelaki lain dalam hidup mama mereka, terutama lelaki yang muda. Familia adalah penentang dalam hubungan mereka. Namun, perlukah dia beralah demi kebahagiaan seorang wanita yang selama ini mencurah sepenuh kasih sayang kepadanya.


Ringkasan dari saya:

Percintaan diantara wanita bekerjaya dan berumur 40an dengan pemuda awal 30an dikupas dengan terperinci dalam buku Durrah Fatihah kali ini. Saya membacanya seolah-olah membaca kesinambungan cerita kisah 3 beradik yatim piatu ini. Seolah-olah saya pernah membaca kisah kedua ibu bapa anak yatim ini dalam novel lain. Salwa ibu tiri yang jahat dan tamakkan harta juga macam dejavu, tapi saya amnesia pula tentang tajuk novel yang dulu.


Hanisah atau Nurul Hanisah, berpura-pura sebagai janda beranak tiga, sedangkan dia masih belum berkahwin, meneruskan amanat kakak dan abang iparnya untuk menjadi ibu kepada tiga orang anak yatim piatu yang ditinggalkan di dunia ini. Kisah bermula bilamana Hanisah berpindah ke satu kawasan baru di taman rumah bekembar-dua dan berjiran pula dengan Hajjah Khadijah yang mempunyai anak bujang terlajak.


Keakraban Hanisah dan makcik Jah tidak disenangi tetangganya terutama Zainab. Konflik demi konflik terpaksa ditangani oleh Hanisah dalam membesarkan anak-anak yang semakin meningkat remaja. Mulanya masalah dengan angah yang dalam proses membesar, mula belajar merokok dan berkawan dengan kawan-kawan yang tidak bermoral. Kemudian masalah anak sulongnya (Familia) yang ingin mempunyai kereta sendiri supaya senang dia bergerak di universiti.


Hubungan Hanisah-Hazman mulanya cuma rakan perbualan sebalik tembok sahaja, tetapi lama-kelamaan hati Hazman mula terbuka dan tertarik dengan Hanisah. Persahabatan mereka pada mulanya ditetang hebat oleh makcik Jah, ditokok tambah pula dengan fitnah yang ditabur oleh Zainab, yang mengatakan Hanisah cuba menggoda suaminya. Sedangkan yang berlaku adalah sebaliknya.

Kesabaran, cubaan dan dugaan ditangani Hanisah seorang diri dengan tabah.


Dengan perebutan harta peninggalan aruah Fauzan dan dia dijadikan pemegang amanah untuk harta-harta anak-anaknya, Hanisah tabah menghadapi dugaan dan kerenah dunia. Keluarga Fauzan masih berdendam dengan aruah kakak Hanisah, namun dia tidak peduli semuanya itu, dan dia berusaha sendiri menjadi wanita yang bekerjaya dan pemilik syarikat bekalan peralatan minyak yang jarang-jarang diceburi wanita.


Percintaan Hanisah-Hazman terputus sebelum bermula, setelah ditentang dan keegoan Hazman. Atas nasihat rakan baiknya Azmi yang merupakan peguam Fauzan, Hazman berusaha menyiasat latarbelakang Fauzi yang memikat Hanisah. Terbongkar jua kegiatan Fauzi, setelah Hazman mengikutinya dan mengupah penyiasat persendirian. Gambar-gambar dihantar pada Hanisah, dan mujur juga Hanisah belum sempat menerima pinangan Fauzi.


Sementara itu Familia terkejut dengan hubungan Hazman yang 6 tahun lebih muda dari Hanisah yang sudahpun mencecah 40. Familia sedih dan melarikan diri ke rumah rakannya Kamil bersama Syasya, namun begitu setelah dinasihati Syasya dan Kamil, Familia akhirnya berubah hati dan menyedari Pak Ngah Fauzinya ditangkap BPR, barulah Familia sedar selama ini dia telah diperalatkan oleh Pak Ngah nya dalam cubaan memikat Hanisah.


Akhirnya Hazman-Hanisah berjaya bersama setelah melalui pelbagai konflik luaran dan dalaman.


Rating saya:

*** (banyak konflik-konflik dan berjaya diatasi, kisah cinta terbatas dan terlindung antara wanita tua dan lelaki muda)

December 2, 2008

Lili Buat Najah - Nazurah Aishah


Tajuk: Lili Buat Najah

ISBN: 976-976-5118-02-9

Halaman: 530

Terbitan: Jemari Seni Publishing


Sinopsis Belakang Novel:


Aku dan Najah kenal di depan Stadium Old Trafford, berkahwin sembunyi-sembunyi di Tanah Ratu. Sekembali ke tanah air, aku dan Najah harus pula menjadi pelakon di depan mama yang sudah ada pilihan sendiri.

Itulah permulaan kisah ini... yang bagaikan sudah terang lagi bersuluh. Apakah boleh aku memilih jalan ceritaku sendiri, Najah?

Jika tidak, bagaimana pula dengan perasaan?

Berkorban perasaanlah yang paling memedihkan, kerana perasaan itu tidak pernah ada bau dan warna; lalu sukarnya untuk orang lain memahami, apatah lagi merasai...


Tulis Najah:

apalah maknanya bulan kalau langit diselubungi mendung

apalah ertinya mentari kalau sinarnya dihalang gerhana

jadi bagaimana aku harus terus hidup

kalau mentari tidak mahu berkongsi kehangatannya dan bulan tidak mahu meminjamkan sinarnya...?

Najah, sudah jadi fitrah alam... matahari itu tetap terbit dari arah timur, dan bulan pula tetap setia menemani malam!


Ringkasan dari saya:


Novel yang amat menyayat hati saya. Membaca dari mula memang hanyut dalam kata-kata cinta antara dua merpati, Najah dan Tasha. Mereka bernikah di UK, tanpa pengetahuan kedua orang tua Najah, Tan Sri Hanafi. Mereka berlakon bila mencecah kaki di tanahair. Seolah-olah tidak mengenali satu sama lain. Hanya diketahui oleh kakak Najah. Tasha tidak betah tinggal di rumah umi nya tanpa sebarang kerja, cuma menjadi bibik dalam rumah umi yang tiada penghuni. Namun setiap waktu lunch Najah akan pulang ke rumah umi untuk bertemu kekasih hati sambil makan tengahari.


Tidak lama mereka begitu, kakak Najah memberikan apartment untuk mereka berdua diami buat sementara waktu. Tasha pula mendapat kerja di bahagian payroll syarikat Tan Sri Hanafi di JB. Najah akhirnya nekad untuk memberitakan penikahannya pada keluarga saat makan malam sekeluarga. Mamanya membantah keras dan menghalau Najah keluar dari rumah mereka dan menganggap Najah anak derhaka sekiranya tidak mengikut katanya untuk mengahwini Farah anak rakan baik mamanya.
Najah pasrah, tetapi tetap enggan berkahwin lain. Tasha pula tertekan, dan membawa diri ke kampung halaman uminya di Muar. Tanpa disedari Tasha telah mengandung 2 bulan. Setelah seminggu bercuti, Tasha kembali bekerja dan Najah berusaha memujuknya. Akibat tertekan dengan keadaan, kandungan Tasha tidak dapat diselamatkan dan dia tumpah darah.

Dalam pada itu, Najah pula menghidap barah otak dan barah paru-paru peringkat ketiga. Dia merahsiakan dari Tasha. Tidak lama selepas keguguran, Tasha hamil kembar, tapi keadaan Najah semakin serius dan tidak dapat diselamatkan lagi. Kejadian ragut pada mamanya itu telah menginsafkan mamanya. Kebetulan Tasha berada disitu sewaktu kejadian ragut, Tasha telah bergelut untuk menyelamatkan mamanya, tanpa memikirkan kandungannya, dan hampir-hampir Tasha kehilangan sikembar dalam kandungan.

Setelah kelahiran sikembar, Najah sempat bermain dengan anak-anaknya yang masih menyusu. Tidak lama selepas itu, Najah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Kenapa perlu ada ending yang menyedihkan?? oh tidak! setelah berpuluh novel yang aku baca, ini lah antara novel2 yang menyedihkan...

Setiap Kehidupan ditemani Kematian. Mati itu pasti.


Rating saya:

**** (best ayat2nya, cuma sedih banget tak sanggup lagi nak teruskan akhir2 chapter - harus ku baca speed reading)

November 27, 2008

Kaulah Satu - Fatin Nilam Sari



Tajuk : Kaulah Satu

Penulis : Fatin nilam sari

Harga Biasa : RM19.00

Penerbit : Kaki Novel Enterprise
Bil m/s: 352


Anisa Camylia menjejakkan kakinya ke Pulau Pinang dengan satu misi yang satu : memporak-perandakan rumah tangga papanya dan Auntie Norma dengan harapan keluarganya akan bersatu kembali.
Ironis sekali tatkala misinya telah berubah kepada menyelamatkan Auntie Norma apabila mata hati Anisa Camylia terbuka luas menyaksikan petualangan papanya dengan perempuan lain.
Pertembungan pertamanya dengan Jay di stesyen kereta api Kuala Lumpur Sentral telah menggoyah tugu cintanya dengan Nazwan. Lantas dia terperangkap di dalam permainan perasaan ini.
Berjayakah Anisa Camylia dalam misinya untuk menyelamatkan ibu tirinya itu? Siapakah satu-satunya insan yang bertakhta di hati Anisa Camylia???


Ringkasan:

Jiwa remaja memang sukar diramal. Anisa Camylia berusia 17tahun, sedang menunggu keputusan SPM dan terpaksa dihantar ke rumah ibu tirinya yang telah merampas kasih ayahnya 2 tahun yang lalu. Misinya kali ini adalah untuk menghancurkan atau lebih tepat menyakiti hati ibutirinya. Auntie Norma yang lembut lagi penyayang cuma beza 10 tahun sahaja dari Anisa, tetapi kejadian yang diluar dugaan berlaku didepan matanya menyebabkan misi jahat yang dimulakan itu terus bagaikan gagal. Ayahkah yang cuba bermain kayu tiga dengan perempuan lain? Misi jahat bertukar kepada misi menyelamat.


Dalam pada itu, kehadiran Jay cuma mewarnai dan mendewasakan sedikit jiwa remaja Anisa. Secara kebetulan pertemuan di setesen keretapi sentral berpanjangan hingga dewasa. Hubungan Anisa pula tegang dengan ayahnya (papanya). Anisa memberontak, peristiwa Auntie Norma pengsan dan muntah-muntah menyebabkan Anisa simpati pada ibu tirinya, tambahan pula mendengarkan dia bakal mendapat adik. Walaubagaimanapun papanya berkahwin juga dengan Maria, yang menggatal menggoda papanya.


Mamanya pula Hanna, telah terpikat dengan seorang duda (Zaky) yang goyah pendirian agama berasal dari Singapura. Boss Hanna pula sebenarnya cuba memikat Hanna, tanpa disedarinya. Dalam keadaan diawang-awangan cinta itu Hanna mula mengetahui bahawa Zaky sebenarnya pernah berkahwin dengan Sandra yang beragama Kristian dan tidak memeluk Islam. Hanna terus putus hubungan dengan Zaky. Zaky pula meletak jawatan dan menghilangkan diri.
Namun akhirnya berjumpa semula. Cinta berputik setelah Zaky berubah menginsafi diri dan kembali kejalan yang diredhai Allah. Anisa pula akhirnya mendapat tempat di Universiti di utara tempat ibutiri dan papanya. Bertunang pula pada tahun ke2 dan mendapat adik kembar seibu pula.
Rating saya:
**1/2 bahasa biasa-biasa sahaja, cerita yang banyak dalam sebuah novel.

November 24, 2008

Panggil Aku Dahlia - NoorSuraya


Judul: Panggil Aku Dahlia
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Muka Surat: 542 ms
Harga: RM 21.00
ISBN 978-967-5118-09-8
***
“Ayah diserang strok, Dahlia! Ayah tiba-tiba jadi teringat padamu. Kamu tu cekal macam Opah Orkid!” puji ayah tiba-tiba.
***
Padahal dulu, bukankah aku telah disuruh pergi? Bukankah selepas peristiwa menyayat hati itu, aku bagaikan sudah menjadi anak perempuan orang lain, ayah?
Itulah asalnya kenapa Dahlia, pembantu kurator di Muzium Orang Asli Canberra pulang ke Malaysia. Dahlia sang archaeologist yang tidak tahu apa-apa tentang kebun teh, dan tidak ingin ambil tahu apa-apa tentang teh itu terpaksa berdepan dengan Teh Timor yang sudah menambun masalahnya!
***
Keadaan kian kusut pabila dia bertemu semula dengan si licik Wadi. Musuh tradisinya itu sanggup buat apa sahaja untuk merampas kebun Teh Timor demi memperluas ladang Teh Sutra miliknya.
Lalu apa pula muslihat Wadi? Tatkala tiba-tiba sahaja dia sanggup menyerahkan ladang teh miliknya sebagai mahar? Perlukah Dahlia menerima dia, demi mendapatkan kembali tanah milik datuk ayahnya?
* * *
Ringkasan dari saya:
Wadi Hannan dan Dahlia memang tidak pernah sebulu. Dari kecil mereka bergaduh dari sekecil-kecil sebab hingga ke sebesar-besar gajah kesalahan.
Wadi membalas hingga tinggal parut di muka sebagai kenangan. Bukan sahaja mereka bermusuhan, malah keluarga mereka juga bermusuhan dari nenek moyang lagi.
***
Setelah Dahlia di 'pos' kan oleh ayahnya ke Canberra, Dahlia kembali untuk membantu menyelamatkan kebun teh Timor milik keluarganya turun temurun. Sebelas tahun lamanya dia membesar bersama keluarga Auntie Taharah kakak kandung ayahnya. Membesar bersama Tasneem dan Farhan. Kerjayanya sebagai archieologist terpaksa disuaikan dengan mendalami sejarah keluarga sendiri. Menggali sebab bagaimana ibunya - 'nay' meninggal dunia. Mencari bukti yang nay tidak membunuh diri.
***
Kebun Teh Timor akhirnya jatuh jua ke tangan musuh ketatnya Wadi Hannan. Semuanya tidak dapat diselamatkan lagi. Yang tinggal hanya la rumah Teh Timor, yang akhirnya Dahlia ubahsuai menjadi rumah hinggap. Wadi musuh, tetapi bagai yang Ustazah Munawwarah nasihatkan 'jangan membenci sesorang itu keterlaluan, nanti menjadi kekasih hati...' Begitulah yang terjadi pada hubungan Wadi-Dahlia. Hubungan mereka bagai tersembunyi disebalik kata-kata hati dan bicara mata.
Novel ini penuh dengan unsur-unsur sebab-akibat dan menyeru kita kembali ke jalanNya.
1. Perhubungan yang diredhai Allah. Cinta itu memang senang untuk disuntik dengan belalai syaitan. Walaupun dalam keadaan yang berjaga-jaga.
2. Fitnah terhadap wanita yang suci merupakan satu dosa besar.
3. Hubungan sepupu sungguhpun bagai saudara sendiri, masih terbatas sebagai seorang bukan muhrim.
Rating saya:
****1/2 (NoorSuraya memang tidak menghampakan, bagai membaca kata-kata hati Wadi-Hanan)

November 19, 2008

[Tunas] - Hlovate

Add to cart Penulis : Hlovate
Penerbit : Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN:9675118067
Harga : RM21.00

Bil mukasurat: 539

Sinopsis belakang buku:

“Akak nak bunga apa? Sebut aje.” Lee pula yang menyambung. “Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?” Dia membilang dengan jari tangan. “Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?” Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip. “Tulip ada?” “Kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?” A-Cid berpaling ke belakang. “Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. Wrap with white organza." Dia memetik jari. “Pink ribbon.” Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca. “The I-Love-You ensemble?" Keningnya terangkat sebelah. Addin jatuh rahang bawah. The-what??? “A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu....” “I’m Panah Arjuna. I spread the love.” Selamba dia menuturkan dengan muka toya.

Masihkah anda ingat pada Benz dan Addin, dalam novel aA+bB?
Kini HLOVATE, mengundur beberapa tahun ke belakang, untuk menyingkap sebahagian persoalan, sebahagian rasa dan sebahagian kisah, tentang Addin & Benz serta Magnificent 7 suatu waktu dulu.



Komen dari saya:

Kisah zaman persekolahan Addin dan Benz dari mula masuk asrama Tunas. Tidak banyak klimaks dalam cerita kali ini, menyebabkan saya lambat-lambat nak habiskan novel ini.
Tidak banyak yang saya nak komen, Hlovate menulis dengan santai dan memaparkan cerita remaja sekolah yang bijak, anak orang kaya dan nakal. Insiden-insiden yang pasti berlaku pada remaja asrama, curi keluar, curi merokok dan mengadap exam SPM dengan tegang.

Dalam novel kali ini, ada 2 chapter, pertama tentang Addin yang kena tangkap basah dengan abangnya, oleh Cikgu skema disebabkan dihasut oleh geng minah saleh celup. Eva. Kisah Addin menampar Eva dengan selambanya dan dihukum berdiri atas padang selama 3 jam tengah panas dan hujan. Macam mana keadaan Addin dan Benz yang macam kutub utara dan kutub selatan. Tidak dapat ditemukan tapi terpaksa bergandingan dalam Malam Selamanya.

Rating saya:
*** okey okey sebab mungkin tak sesuai dengan keadaan saya yang dah umur nak masuk 40an. Sesuai untuk remaja yang tengah nak ambil exam, boleh dijadikan suntikan semangat buat remaja supaya belajar dengan tekun walaupun nakal.

November 10, 2008

Seribu Kali Sayang - Anis Ayuni


Harga : RM 19.90
Halaman :544
ISBN : 978-983-124-357-2


Sinopsis

Sudah ditakdirkan sejak lahir, Nur Qazrina atau Abby ditinggal ayahnya. Bagi Abby, tanpa kehadiran lelaki itu hatinya tetap berasa bahagia. Menginjak usia remaja, ungkitan Kak Lisa yang dialah punca perceraian ibu dan bapa mereka, sangat membebankan jiwa. Kakaknya juga sering mempamer reaksi tidak menyenangi kehadirannya di rumah.

Daripada teman Kak Lisa yang silih berganti, kehadiran Syed Nadjmil Faiz dilihat oleh Abby sebagai calon suami yang terbaik untuk kakaknya. Sikapnya yang bertanggungjawab dan melindungi sesekali membuatkan Abby digoda perasaan. Namun mujurlah dia segera mengingatkan diri bahawa bakal abang ipar masakan boleh dijadikan teman sendiri.


Hasrat untuk meminang yang disuarakan oleh Syed Nadjmil Faiz menimbulkan konflik. Bagi Abby, hasrat itu jatuh di tempat yang salah kerana bercinta dengan kakak, mengapa pula yang dipinang adiknya? Sudah hilang pertimbangan akal barangkali, maka Syed Nadjmil Faiz memilihnya dan bukan Kak Lisa.


Bagi Syed Nadjmil Faiz, berkawan bukan ertinya berkasih. Sekian lama mengenali si kakak, hatinya tidak pernah disapa rasa cinta. Tetapi pertama kali bertemu Abby, perasaannya digoda rindu. Meskipun sangat mengharap agar kasihnya bersambut, dia sedar Abby berhak menolak.

Kebencian Kak Lisa terhadap Abby bagaikan tidak bernoktah. Abby terjebak dalam dilemma. Bagaimana kemelut ini hendak dirungkai?

Ringkasan dari saya:


Kisah Abby (Nur Qazrina - baby) belajar kat Padang, Keluarga dia di KL cuma ada mak, kakak dan Mak Ina shj. Ayah dia dah lama hilang, dan emak tak pernah nak cerita pasal ayahnya. Kakaknya (Kak Lisa) tak berapa baik hubungan dengan Abby ni, sebab masa melahirkan Abby, ayahnya dipercayai menghantar surat cerai pada emaknya. Sebab tu Kak Lisa menyalahkan kelahiran Abby.

Kak Lisa pula kerja sebagai setiausaha dan glamour. Ada dua orang teman lelaki yang selalu datang ke rumah, Syed Faiz dan Kamel. Perkenalan Abby dan Faiz secara tidak sengaja semasa Faiz datang ke rumah untuk menghantar makanan 2 ekor anak kucing milik Faiz yang dibela oleh keluarga Abby. Kebetulan kucing-kucing tersebut dihantar ke rumah keluarga Abby sebab datuk Faiz alahan. Datuk Faiz tinggal dengan Faiz sejak sakit tua.

Perkenalan yang sekejap itu, membawa kepada bibit2 cinta antara Faiz dan Abby. Walaupun Abby masih kebudak-budakan dan tidak tahu bahawa Faiz menaruh hati padanya. (Nice story part ni).

Kemudian Faiz menghantar rombongan merisik dan meminang yang disangkakan untuk Kak Lisa, tetapi sebaliknya untuk Abby. Dan ini membuatkan Abby terkejut dan mulai belajar menerima Faiz. Sementara itu Kak Lisa mengamuk juga akibat kejadian tersebut tapi akhirnya reda, namun masih berperangai pelik, bagai memusuhi Abby.

Konflik timbul bila tiba masa pernikahan, Abby telah berjaya menemui ayahnya, Pak Mus, yang tidak disangka-sangka merupakan ayah kandungnya. Padahal Pak Mus memang sudah lama mengetahui Abby anak kandungnya sendiri. Perkahwinan diteruskan juga. Tiada sebarang masalah, dan ayah Abby terus pulang selepas mewalikan Abby.

Sementara itu, Kak Lisa sebenarnya jatuh sakit barah tulang, dia terlantar di hospital tanpa memberitahu keluarga, kawan-kawannya dtang ke rumah menyampaikan cerita tentang Lisa. Doktor memerlukan sedikit dari tulang sum-sum ahli keluarga, dan yang paling sesuai adalah Abby. Kemudian semua nya selamat. Lisa akhirnya berubah setelah mengetahui walaupun dirahsiakan siapa penderma tersebut. Lisa pula akan bernikah dengan Kamel dan akan ke Mekah selepas perkahwinan.

Selepas beberapa tahun perkahwinan dan mempunyai seorang anak perempuan, Abby diduga dengan bekas tunangan Faiz, yang merayu-rayu pada Faiz. Abby pasrah dan membawa diri bersama emak dan anak2 ke Padang bagi menenangkan fikiran. Faiz datang memujuknya dan berjayakah Faiz?

Rating saya:

*** (biasa-baisa sahaja, 4 hari nak habiskan.. beberapa kali terlelap)



November 7, 2008

Di Langit Cinta - Lily Haslina Nasir

Harga: RM19.90
Penulis: Lily Haslina Nasir
Halaman: 512
ISBN: 978-983-124-388-6
......
Sinopsis:
.....
Cinta tidak bererti memiliki. Tetapi cinta juga bukan bermaksud melukai. Bagi Hani, cintanya bersama Raiz rupanya hanya sebuah mimpi. Dia benar-benar kecewa bila ditinggalkan terkapai-kapai mencari haluan sendiri. “Cinta pertama dengan kau tapi malam pertama dengan Meriam!” Sindiran itu bagai memetir di telinga Hani. Jiwanya hangus terbakar.
...
Maruahnya terasa dipijak-pijak! Benarkah cuma dia yang setia sedangkan Raiz hanya bijak bermain kata-kata? Dia berusaha memujuk diri melupakan semuanya tentang Raiz. Tapi, batinnya terseksa menanggung rindu mengejar bayang lelaki itu. Di langit sana...
...
Raiz pula menangisi setiap malamnya di sisi Meriam. Dia menikahi sepupunya itu untuk melunaskan hutang emaknya. Hanya sekali dia menyentuh Meriam. Itulah yang pertama dan terakhir setelah beratus kali Meriam menyindirnya suami dayus dan serba-serbi tidak mampu.
...
Kasih mereka kasih terhalang, tapi rindu mereka tidak pernah terlarang. Hani dan Raiz dipertemukan semula dalam episod kedua. Janji mereka untuk hidup sebagai suami isteri akhirnya dimaterai dengan ijab kabul tanpa restu keluarga. Bagaimana dengan Meriam?
...
Ringkasan dari saya:
...
Kisah cinta Hani dan Raiz yang terputus ditengah jalan akibat penikahan Raiz dengan sepupunya yang tidak dicintai Meriam. Dalam cerita kali ini, Hani seorang anak kampung yang serba naif telah lari ke kota untuk mengubati hatinya yang luka lalu menjadi perempuan kelab malam. Sementara Raiz tidak dapat melupakan Hani walaupun sudah bergelar suami.
...
Raiz tidak dapat menjalankan tanggungjawab sebagai suami, namun begitu keadaan gelora membuatkan Raiz terkesima dan menurut Meriam. Akhirnya Meriam mengandung dan pada mulanya Meriam memberontak bila mengetahui Raiz masih lagi menyimpan hati pada Hani sungguhpun tidak dapat menghubungi Hani. Raiz tidak dapat memupuk cinta kasih pada isterinya. Raiz akhirnya berjaya menjejaki Hani, dan membuatkan Hani kembali ke pangkal jalan.
...
Pernikahan Hani dan Raiz di Bali secara rahsia menyebabkan timbul fitnah dikalangan penduduk kampung bilamana Raiz dimasukkan ke hospital akibat cedera semasa bergaduh dengan Hani. Sekali lagi Hani terpaksa membawa duka dan lara seorang isteri kedua. Manakala Meriam juga telah dimasukkan hospital akibat mengandung songsang. Sewaktu melahirkan Meriam telah syahid demi nyawa seorang anak... (bab ni sedih sob sob sob).
...
Sudah tentunya happy ending.
...
Komen saya:
Ada beberapa perkara mengenai Raiz yang kita perlu fikir-fikirkan, Raiz yang terlalu lemah perlu berdepan dengan masalah dengan kembali ke jalan Allah, sepatutnya Raiz sebagai suami yang sah tidak patut membiarkan nafkah isteri tidak dipenuhi. Dalam cerita ini, hanya Hani yang menerima padah, tidak Raiz.
...
Rating saya:
*** (ok sudah habis dalam 2 hari sebab nak tau ending dia, dan last quater memang terkesan di hati, sedih sangat walaupun happy ending).

November 4, 2008

Menanti Kasih - Norzailina Nordin


Harga: RM19.90
Mukasurat: 528
ISBN: 978-983-124-361-9
Terbitan: Alaf21 Sdn Bhd
. . . . . .
Sinopsis: PERTEMUAN kali pertama ketika melancong ke Itali, membuatkan Farhana jatuh hati pada Giovanni. Siapa lelaki itu sehingga Farhana buta dalam pencarian cinta, sedangkan mereka saling mengenali hanya untuk tempoh dua minggu? Betapa taksubnya cinta dua insan ini bilamana perasaan kasih, sayang dan rindu sering menerjah sanubari. Mereka mampu menepis segala tohmahan yang dianggap dusta belaka.
...
Namun, dalam keseronokan bercinta, ada insan yang merana. Kamel... satu-satunya lelaki yang pernah singgah di hati Farhana. Mengapa ditolak luahan perasaannya sedangkan mereka berkawan sudah lama? Kasihan lelaki itu!
...
Cintanya tidak kesampaian...Kemunculan Ahmad Ridzafi memberi tamparan hebat kepada Farhana. Lelaki itu melamarnya dengan penuh keikhlasan jiwa. Biar bagaimana hebat sekalipun onak merintangi, gadis itu harus menjadi miliknya. Fikiran Farhana menjadi tidak keruan. Mampukah dia menerima lamaran itu kerana pada masa yang sama mengharapkan orang yang disayangi datang membersihkan luka di hati?
...
Farhana benar-benar buntu. Dia ingin menyayangi dan disayangi. Sememangnya, dia hidup dalam alam realiti tetapi masih tidak berupaya menggapai kebahagiaan. Yang mana satu menjadi pilihan hati? Dia hanya berserah kepada Yang Maha Esa dan menanti kasih jejaka yang sudi bertakhta di hatinya.
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Ringkasan dari saya:
Farhana gadis manis bertudung dan ayu, punya lesung pipit, membuat hati seorang pemuda Itali bergelora dan hampir hilang arah. Pertemuan tidak sengaja di Itali, Samplon Pass menyebabkan hati Farhana tidak tentu arah. Pelik tetapi benar. Lelaki Itali yang langsung tidak terfikir olehnya boleh menambat hatinya dalam tempoh seminggu.
...
Bermula dari babak Princessa yang biadab menjatuhkan piring kek blueberry dan dengan tidak sopan meninggalkan Farhana. Princessa atau Etta gadis kecil berusia 10 tahun anak orang Eropah, memang tidak diajar dengan adab sopan asia, memang begitu keadaannya. Farhana keluar dari cafe dengan perasaan sebal dan malu dengan kejadian piring pecah tadi, tiba-tiba Etta datang dan memohon maaf, disusuli dengan Giovanni lelaki Itali yang menambat hatinya tanpa dia sedari.
...
Farhana yang 'stranded' di kota Milan keseorangan, ditemani Etta dan Giovanni menunggu Widya rakan yang berjanji untuk bertemu di Milan. Namun setelah ditunggu, tidak juga muncul-muncul, lalu Giovanni mempelawa Farhana menemaninya menghantar Etta ke rumahnya. Farhana yang mulanya ragu-ragu dengan pelawaan Giovanni akhirnya akur bilamana melihat telatah Etta yang mula menyukainya.
...
Percintaaan tiba-tiba yang tidak dilafazkan dan tidak diketahui itu, akhirnya membawa kepada musibah, di mana Giovanni sebenarnya terlibat dalam organisasi mafia Itali. Tanpa pengetahuan Farhana, Giovanni terpaksa akur dengan bossnya untuk berlumba dalam litar lumba kereta demi kepentingan rezeki pekerja dan keluarga pekerja organisasinya.
Widya akhirnya tiba ditempat yang disetujui Farhana. Widya risau tentang Farhana yang telah terpikat dengan pemuda Itali yang tidak tahu hujung pangkal agama dan budayanya. Widya, abangnya dan Remy berpakat untuk memisahkan Farhana dan Giovanni. Walaubagaimanapun Farhana berjaya menyedari pakatan tersebut dan berjaya melepaskan diri dari Widya, lalu bertemu Giovanni di litar lumba.
...
Giovanni mengaku menyintai Farhana, dan menasihatkannya untuk tidak berada dilitar lumba tersebut demi keselamatan dirinya. Farhana akur dan cuma menonton perlumbaan tersebut di tv bilik hotelnya. Dalam perlumbaan tersebut pasukan Giovanni/kereta lumba Giovanni telah terlibat dalam kemalangan dan pemandunya Giovanni telah terbakar dan terkorban. Tak dapat digambarkan bagaimana perasaan Farhana ketika itu. Dia lalu menempah tiket penerbangan pulang ke tanahair tanpa Widya.
...
Setelah beberapa bulan dia menyepi diri, akhirnya Kamel rakan baiknya sejak kecil mengajak Farhana untuk berumah-tangga. Tapi Farhana hanya berdiam diri. Perasaannya terhadap Giovanni masih kuat. Sementara itu Shaza pula menaruh hati pada Kamel.
...
Dalam keadaan dilemma tersebut, secara tiba-tiba dia terdengar suara seorang yang dia amat rindui, tetapi rupanya sedikit berbeza, ada jambang dan nampak berbeza. Ahmad Ridzafi.
Rupanya yang meninggal di litar lumba adalah Ferro rakan sepasukan Giovanni. Dan kini Ahmad Ridzafi ialah nama islam Giovanni. Dia telah berada di Malaysia selama 2 bulan dan telah mencari Farhana dalam tempoh itu. Cinta terjalin semula, namun masih ada musuhnya. Mafia dari Itali telah mengekori Farhana dan bermulalah episod suspens thriller.
. . . . . . . . . . .
Rating saya:
**** (cinta dalam suspens dan thriller, mafia pun ada dalam novel kali ni. Memang lain dari yang lain, seolah-olah membaca novel cinta Inggeris, tapi masih dalam adab sopan Melayu dan Muslimah).

October 31, 2008

Tentang... Dhiya - Syud

Add to cart
Penerbit : Jemari Seni
Pengarang : Syud
ISBN No: 978-967-5118-01-2
Harga: RM21.00



Dhiya Nurlisa dan Azril Mustaufi 'terpaksa' kenal waktu menyiapkan kerja kursus berkumpulan. Azril tak pernah faham kenapa Dhiya membencinya habis-habisan. Padahal alasannya sudah jelas, kan?

Lepas graduate, masing-masing bawa diri.

Namun takdir telah menemukan lagi mereka, kali ini dalam suasana yang tak sama. Seperti biasa, Azril masih lagi masalah kepada Dhiya. Lalu apa langkah seterusnya, Dhiya?


Ringkasan dari saya:

Kisah seorang gadis Dhiya yang berusaha menghadapi hidup yang penuh dengan kesedihan setelah kematian kedua ibu-bapa dalam kemalangan. Boleh dikatakan Dhiya Nurlisa mempunyai emosi yang kucar-kacir dan penuh dengan aura negatif, 'protective'. Takut dengan perasaan sendiri dan sentiasa merasakan dia boleh berdikari sedangkan hidup ini penuh warna warni dan perlu bertolak ansur.

Mula dari berkongsi kertas projek yang terpaksa dilakukan atas arahan Dr Noraini, dia akur dengan situasi yang menyebabkan dia harus berkongsi dengan seorang bernama Tau Fu Fa. Nama yang pelik dipanggil Tau Fu Fa kerana Azril Mustaufi bunyinya seperti Tau Fu Fa.... Bibit-bibit rasa sudah mula terjalin namun atas ke egoan dirinya menyebabkan semuanya
terlepas begitu sahaja. Kehadiran Faiz dan Azwan menyebabkan dia merasa tertekan.

Lelaki yang berada di hadapannya terlalu memaksa, Faiz baik Azwan punya perangai yang sama, walaupun mereka sentiasa menjadi pendengar yang setia, namun tiada 'chemistry' di situ.

Lalu, Dhiya Nurlisa membawa diri ke Swiss dan berkelana mengejar segulung Master selama 3 tahun. Akhirnya pulang jua ke tanah air, dengan segulung ijazah, dan dengan tidak disangka-sangka bibit-bibit dulunya mula berputik apabila adegan-adegan tidak sengaja yang ditakdirkan untuk bersama berulang-kali berlaku.

Apakah yang berlaku seterusnya? Baca dan ikuti kisah seorang Dhiya Nurlisa yang mulai keluar dari kepompong kesedihan dan adegan-adegan mencuit hati dicatatkan dengan penuh rasa oleh Syud. Sekalung Tahniah buat Syud! Walaupun penulis baru, namun nukilan anda menarik dan ada style tersendiri.

Rating saya:
***1/2 (boleh habis dalam masa 2 hari, setelah duduk di atas meja berbulan2 tak sempat nak buka).

October 28, 2008

Hijab Sang Pencinta - RAM


Harga : RM 19.90
Halaman :520
Sinopsis belakang buku :

RASA rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.
Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.
Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.
Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.

HIJAB SANG PENCINTA - pelengkap trilogi Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu ini sarat dengan konflik hingga ke akhir. Lagenda minda, Saifudin atau Laksamana Sunan ciptaan Ramlee Awang Murshid sekali lagi menggentar perasaan dan menggetar naluri anda yang menghayatinya. Ikutilah epik thriller ini...

Ringkasan dari saya:
Novel terakhir pelengkap pada triologi, sambungan kepada Bagaikan Puteri. Hampir serparuh buku berkisar tentang Saifuddin bertarung dengan musuh-musuhnya ketika dalam perjalanan menuju ke Tanah Melayu. Rindu pada keluarga menggamit jiwa Saifuddin, rupa-rupanya ibu Saifuddin pulang ke rahmatullah akibat sihir yang diguna-gunakan oleh Melor. Melor juga akhirnya tersihir dengan sihirnya sendiri menyebabkan dia tidak sedarkan diri, anaknya pula dilarikan oleh nenek pemberi sihir tersebut. Nenek berasal dari keturunan Majapahit yang ingin menuntut bela atas kematian Taming Sari menggunakan Melor untuk membunuh Sultan Melaka dan seluruh kesultanannya

Datuk Bendahara Melaka mengarahkan panglima Awang untuk mencari Laksamana Sunan di Acheh untuk mengubati Melor dan menyelamatkan kesultanan Melaka. Dia akhirnya bertemu dengan Laksamana Sunan di pelabuhan Lampung dan membawanya ke Tanah Melayu. Tiba di Tanah Melayu, Laksamana Sunan kembali ke kampung Punggor dan terlalu bersedih atas kematian ibunya. Walaupun begitu, dia kembali ke Melaka untuk bertemu dengan nenek tua dan melepaskan Melor dari cengkaman sihir serta melepaskan anak Melor dari hijab. Sudah tentu Laksamana Sunan berjaya dan dia kembali ke kampung Punggor. Namun begitu dia telah dikejar oleh panglima Awang atas titah Sultan Melaka. Panglima Awang amat berdukacita dengan arahan Sultan Melaka tersebut dan bermuslihat bagi melepaskan diri Laksamana Sunan.

Di sinilah Laksamana Sunan lari ke gua dan telah tertidur lalu menerobos ke zaman sekarang. Ketika ini Haryani diculik oleh orang suruhan Taghut bagi memuja jenglot Manggala. Agak kelakar juga bila membaca keadaan Saifuddin yang terpinga-pinga ketika tersedar dari tidur dan tiba-tiba melihat keadaan suasana yang berbeza dari sebelum dia tertidur. Pertemuan Haryani, Dani dan Saifuddin berlaku dalam 3/4 dari novel ini. Panjang lagi kalau nak cerita disini, bacalah sendiri dan alami emosi demi emosi cerita ini.

Rating Saya
**** (4 dari 5 bintang), baca terus menerus bila dah sampai ke separuh buku, nak tau ending dia.

October 24, 2008

Kembalikan Cintaku - Norhayati Berahim


ISBN: 9789834347383
Harga: RM24.00
Halaman: 741
Penerbit: NBKara Sdn Bhd


Sinopsis belakang buku:

Rasanya tidak pernah seorang pun manusia di dunia mememohon untuk merasa untuk sakit. Dicintai dan ditinggalkan pergi. Begitu juga Wardina. Dicintai juga tidak pernah dipinta apatah lagi ditinggalkan. Di saat bulan madu masih merah menyala, Zafrul suaminya pergi tanpa khabar berita. Wardina tertekan dan kadangkala rasa terhina. Pantasnya seorang lelaki berjanji, pantasnya mereka pergi. Namun sebagai manusia, Wardina harus akur takdir yang telah diaturkan untuknya…

Ringkasan cerita dari saya:

Semua berkisar tentang wanita yang bernama Wardina, sekali lagi kak Yati membentangkan kisah kemelut kehidupan seorang wanita yang tabah dengan dugaan, ditinggalkan dan bermadu.
Banyak sekali novel dari kak Yati yang positif tentang hidup bermadu. Wajar dibaca oleh wanita masakini dan sepatutnya boleh mengubah persepsi terhadap poligami.

Wardina, seorang student di Jerman, yang tinggal bersama kawan sekolej, tiba-tiba dipertemukan dengan Zafrul yang merupakan anak Tan Sri yang tidak tahu hal agama, langsung menyukai Wardina dan memikatnya. Bagai langit dengan bumi, Zafrul dan Wardina akhirnya berkahwin juga, dan bagusnya Zafrul mulai belajar hal agama dengan Wardina.

Ayah Zafrul, Tan Sri Jalal seorang yang tidak percaya agama, malah telah rosak akidah dengan tidak mempercayai kewujudan syurga dan neraka, dia angkuh, sombong dan ego. Bilamana mendengar Zafrul anak sulong nya bernikah, dia memanggil Zafrul pulang ke Malaysia.

Mulai dari Zafrul pulang, ayahnya menggula-gulakan Zafrul supaya meninggalkan Wardina dan berkahwin dgn wanita pilihan ayahnya. Tan Sri Jalal sering terlibat dengan maksiat, akhirnya dia kecundang dengan maksiatnya sendiri. Dia jatuh sakit dan terlantar di hospital dengan penyakit kronik akibat alkohol.

Wardina pula setelah menunggu suaminya yang tidak pulang, dia pasrah dan meneruskan kehidupannya sendirian di Jerman selama dua tahun, dan akhirnya ke China membuat perniagaan logisitik di sana. Selama itu lah dia tidak berkahwin lain dan tidak membuka pintu hatinya untuk sesiapa. Dan juga dia tidak lagi punya perasaan terhadap Zafrul lagi. Sedangkan ketika ini Zafrul menderita jiwa dan raga, setelah perkahwinan demi perkahwinan yang tidak sempurna. Isteri yang dipilih Tan Sri tidak sesuai dengan jiwanya, kesemua mereka (ada dua isteri - Danielle dan Onah) derhaka pada suami, sering membentak-bentak dan menengking Zafrul.

Titik pertemuan klimaks berlaku bilamana, kawan serumah Wardina di Jerman dulu, (Nisak) terserempak dengan Zafrul dalam tren dari KLIA ke KL Sentral (setelah 8 tahun berlalu). Zafrul merayu2 Nisak untuk mendapatkan alamat Wardina. Nisak walaubagaimanapun tidak mahu Wardina terganggu lagi, dia enggan memberikan apa-apa pada Zafrul, ini menambah lagi kekecewaan Zafrul.

Dalam pada itu, syarikat Tan Sri Jalal, terpaksa dikendalikan oleh isteri pertamanya Puan Sri Fauziah. Puan Sri punya satu projek halal hub yang ditunda oleh Tan Sri, sebab Tan Sri tak menyukai halal. Puan Sri bergandingan dengan anak keduanya Zafran menyiapkan projek dan survey ke China. Di sini lah klimaks kedua berlaku di mana Nisak dan Wardina berjumpa Puan Sri dan Zafran tanpa mengetahui hubungan masing2, perjumpaan akibat Wardina yang terlalu bersifat menolong, dilihat puan sri tersebut terkial-kial di airport GuangZhao. Dari situ hubungan sebagai rakan senegara terjalin, tanpa mengetahui hubungan sebenar.

Bagaimanakah akhirnya? Zafrul atau Zafran? Adakah hubungan akan terbongkar? dan bagaimana penerimaan Wardina?

Baca lah sendiri, memang best!.

Rating saya:
****1/2 (dari lima bintang)

October 17, 2008

Selagi Ada dia-aisya sofea


Harga : RM 19.90
Halaman :512
ISBN : 978-983-124-365-7
Terbitan: Alaf21 Sdn Bhd


“Aku sering membina angan. Membina istana indah. Dia sebagai raja dan aku sebagai ratu. Biarpun istana kami hanya sekadar pondok kecil, namun aku tahu… dia akan sentiasa di sisi dan mencintaiku selamanya.” Pertemuan tanpa dirancang telah membuka pintu hati Arianni untuk mengenal erti cinta. Apatah lagi, lelaki itu berjanji menjadikan dia sebahagian hidupnya, berjanji bahawa segalanya mampu ditangani dan berjanji akan mempertahankan cinta mereka.`Namun, kasih yang disulam, janji yang dimaterai terlerai akhirnya bila terbongkar satu rahsia yang tidak terduga. Sebagai wanita bermaruah, Arianni nekad menoktahkan segala impian. Cinta pertamanya harus dibuang jauh daripada kotak ingatan. Lelaki itu bukan untuknya. Tahun berlalu… hadirlah lelaki baru dalam hidupnya. Sayangnya, pintu hati dia masih tertutup rapat. Rasa terluka itu masih ada. Baginya, cinta kedua tidak membawa sebarang makna; tiada keikhlasan, tiada kejujuran. Lalu bagaimana? Selama manakah lagi harus dia tunggu untuk mengecap nikmat kebahagian? Terlalu memilihkah dia?


Ringkasan Cerita:

Arini yang sentiasa dilanda derita cinta, cinta pertama yang bercabang tiga dan dia lari dari menjadi orang ketiga yang merampas kasih dari kakaknya sendiri. Setelah tiga tahun berlalu, sungguhpun dia sudah melupakan kisah silam, tapi masih lagi Haris menuntut cintanya. Arini
resah gelisah dan dengan kehadiran cinta baru dihatinya dengan lelaki yang lebih matang menyebabkan dia rasa tertekan. Ayah Arini yang sakit sejak Arini meninggalkannya 3 tahun yang lalu semakin teruk, seringkali dia menumpahkan airmata bila melihat keadaan ayah dan ibunya. Ibunya yang sentiasa tabah dan sabar menangani kerenah cerewet ayah yang sering menengking dan mengherdik ibu....

Komen saya:
Best!, dah lama tak baca novel yang seronok macam ni, cumanya adegan Arini dan Idris terlalu sedikit, hanya di Korea yang menyebabkan pembaca hanyut dalam percintaan mereka berdua. Banyak berkisar dengan keluarga Arini, keadaan kakak yang sombong dan bongkak dan sentiasa mahukan lebih dari adiknya. Arini yang tabah dan cengeng, asyik sahaja menangis. Idris cuma di tonjolkan sedikit sahaja, bagaimana keadaan rumah Idris, kehidupan Idris tidak dapat digambarkan oleh pembaca seperti saya. Cuma berat pada keadaan keluarga dan rumah Arini, sikap ayah Arini dan ibunya. Klimaks terlalu panjang, saya sempat berhenti seketika, dan boleh mengagak siapa gerangan bakal pengantin lelaki. Hint dia Kak Lin, kerana Kak Lin pro Arini, mana mungkin dibiarkan Arini berkahwin dengan lelaki yang Arini tidak suka, sedangkan calon yang terbaik ada didepan mata...

Rating saya:
**** (4 dari 5 bintang)

July 1, 2008

Kopi susu Sepatu biru.



Judul: Kopi Susu Sepatu Biru
Penulis: Ruby Hazri
ISBN: 978-983-43217-8-9
Harga: RM21.00
Harga pembelian melalui pos: RM19

Kata orang benci itu biarlah berpada, jangan nanti benci berganti rindu pula. Kata orang lagi jiran sepakat membawa berkat!
Inilah sebuah kisah... tentang jiran di sebelah rumah:

Rumah No. 11 si gadis dan rumah no. 9 si teruna.
Pendapat mereka saling bertentangan, pergaduhan tanpa sempadan terjilid dalam pelbagai episod.

Namun tiba-tiba ribut berhenti, hujan reda, pelangi sujud di kaki langit... ada rasa yang mengocak perasaan. Ada cinta yang bertunas dan ada sayang yang menjalar.
Kenapa? Siapa? Dan bagaimana?

Pendapat mereka saling bertentangan, pergaduhan tiada garis sempadan, terjilid dalam pelbagai episod:

* Kereta Perdana vs Kereta Kancil
* Kucing si bujang mengemis makan di rumah si dara
* Sepatu biru gadis pencetus idea nakal si teruna
* Muzik si pemuda bukan selera si pemudi

Namun tiba-tiba ribut berhenti, hujan reda, pelangi sujud kaki langit... ada rasa yang mengocak perasaan. Ada cinta yang bertunas, ada kasih yang tumbuh dan ada sayang yang menjalar.

Kenapa? Siapa? Dan bagaimana?
Semuanya tersusun kemas dalam Kopi Susu Sepatu Biru. Selepas novel Percayalah... inilah buah tangan terbaru RUBY HAZRI dalam nada yang berbeza.

Ringkasan dari saya:

Kisah kehidupan di Kuala Lumpur, kehidupan menyewa bujang dan anak dara. Si Emilia dengan anginnya dan si Khaliza dengan anginnya. Rumah sebelah pula rumah bujang yang dimusuhi. Pelbagai insiden lawak dan biasa-biasa digambarkan dalam novel ini.

Moral nya, benci biar berpada-pada, besok-besok jadi cinta pula.

Rating saya:
*** okay okay sahaja, ambil masa 2 minggu juga nak habiskan, sebenarnya novel ni dibaca lebih dulu dari novel-novel HES, tapi diberhentikan seketika untuk memberi laluan pada HES yang rasa-rasa tak boleh letak.

June 20, 2008

Dalam Mihrab Cinta-Habiburrahman El Shirazy


ISBN: 983-2672-50-3
Kategori: Novel
Muka Surat: 421

Harga: RM25.90 (beli di kedai buku POPULAR dapat 10% off)

Keterangan buku:

PENGARANG : Habiburrahman El Shirazy

Siang itu, Pondok AI•Furqan yang terletak di daerah Pagu. Kediri. Jawa Tengah dikejutkan oleh satu peistiwa, Pengurus, Bahagian Keamanan mengheret ,seorang ,santri yang telah disyaki mencuri. Beberapa orang ,santri langsung membelasah ,santri berambut gondrong itu. Santri itu berteriak kesakitan dan memohon supaya tidak dibelasah.

“Ampun, tolong jangan pukul saya. Saya tidak mencuri!” Santri yang wajahnya sudah berdarah itu disertai raut wajah meminta belah kasihan.

“Cepat mengaku. Kalau tidak pasti kupecahkan kepalamu!” Teriak seorang santri bersongkok hitam dengan wajah amat geram.

“Sungguh, bukan saya yang mencuri.” Si Rambut Gondrong itu tetapi tidak mahu mengaku perbuatan mencuri.

Dengan serta-merta, dua tumbukan melayang ke wajahnya. “Rasakan ini pencuri!” Teriak Kepada Bahagian Keamanan yang turut melayangkan pukulan. Si Rambut Gondgrong mengeluh lalu pengsang.

Menjelang Asar, si Rambut Gondrong itu sedarkan diri. Dia ditahan dalam satu gudang pondok yang dijaga beberapa orang santri. Kedua tangan dan kakinya diikat. Air matanya berlinangan. Dia meratapai nasibnya. Seluruh tubuhnya terasa kesakitan. Dia merasa kematian sudah di depan mata………

Ringkasan dari saya:

Novel HES yang dibaca kali ini rupa-rupanya adalah kompilasi 3 cerita kecil. Sebenarnya boleh baca free download dari internet, tapi saya beli lebih puas baca sebab sambil baring pun boleh baca, nak lelap pun boleh baca.

Kisah pertama mengenai andartu yang diuji ketabahannya. Watak Zahrana sebagai pensyarah di universiti swasta yang didesak keluarganya untuk mempercepatkan jodoh. Seorang pensyarah senior meminati Zahrana dan telah menghantar rombongan meminang. Tapi memandangkan pensyarah tersebut moral nya rendah dan dah terlalu banyak kes dengan pelajar wanita, Zahrana menolak pinangan Pak Karman.

Zahrana sebagai wanita yang bijak, telah terlebih dahulu menghantar surat peletakan jawatan atas nasihat Bu Merlin, manakala Pak Karman sakit hati dan berdendam. Mulai saat itu Pak Karman menghantar mesej berbau jahat pada Zahrana. Seterus nya Zahrana terasa tertekan, tapi Zahrana berjaya mengawal emosinya. Zahrana selepas meletak jawatan, telah menjadi pensyarah di Sekolah agama, dari situ dia mendekatkan diri dengan Allah dan mencapai ketenangan.

Setelah beberapa lama, dia ditekan keluarga atas pencarian jodohnya, dia meminta Pak Kiai di sekolahnya mencarikan jodoh, akhir nya berjumpa(masa ni ada rasa kelakar sebab Zahrana yang bijak menunggu-nunggu si penjual keropok, dan yang datang adalah si tua penjual keropok!). Walaupun begitu beberapa minit sebelum maghrib datanglah penjual keropok yang muda dan selayaknya. Tiba masa nikahnya, Zahrana yang telah mengundang pensyarah bekas universitinya (selain pak karman), peristiwa besar terjadi yang menyebabkan Zahrana hancur... Bakal suami nya kemalangan dilanggar keretapi.

Zahrana dimasukkan ke hospital dan berjumpa dengan dr yang merawatnya supaya bertenang,, dr itu rupa-rupanya ibu kepada anak murid Zahrana (Hasan) yang cemerlang dan telah melanjutkan pelajaran ke lebih tinggi. Selang beberapa lama setelah Zahrana pulih semangat, dr tersebut datang dan mengajukan jodoh buat Zahrana untuk Hasan... Terkejut Zahrana, atas kesabarannya, yang baik akhirnya tetap menjadi jodohnya. Sementara itu Pak Karman telah dibunuh diruang pejabatnya oleh mahasiswa yang mana isterinya telah diganggu dekan.

Kisah ke 2, yang mana sinopsis kat belakang novel tu; tentang pelajar yang difitnah.

Kisah ke 3, tentang pelajar yang bekerja sambil belajar di Universiti Malaya..

Rating saya:
***(boleh kata ok juga sebab saya habiskan dalam masa 3hari).

June 18, 2008

Ketika Cinta Bertasbih Ep 1

Ketika Cinta Bertasbih
Nama Pengarang : Habiburrahman El Shirazy
ISBN : 978-983-2672-54-8
Harga Buku : RM 21.90

Sinopsis Buku

Entah kenapa tiba-tiba ia merasa berdosa. la merasa berdosa dan jijik pada dirinya sendiri yang begitu rapuh, mudah terperdaya oleh tampilan luar yang menipu. la jijik pada dirinya sendiri yang ia rasa terlalu cair pada lawan jenis yang belum halal baginya. la hairan sendiri kenapa jati dirinya seolah pudar saat berhadapan atau berdekatan dengan Eliana. Apakah telah sedemikian lemah imannya sehingga kecantikan jasadi telah sedemikian mudah menyihir dirinya. la beristighfar dalam hatinya. Berkali-kali ia meminta ampun pada Dzat yang menguasai hatinya.

Azzam meratapi kekhilafannya dan memarahi dirinya sendiri. Dalam hati ia bersumpah akan lebih menjaga diri, dan hal yang menistakan seperti itu tidak boleh terjadi lagi. la juga bersumpah untuk segera menemukan orang yang tidak kalah hebatnya dengan Eliana, tapi bertudung litup, solehah, boleh berbahasa Arab dan berbahasa Inggeris dengan fasih. Kalau terpaksa gadis itu orang Mesir tidak mengapa. Yang jelas rasa terhinanya harus ia sirnakan.

la harus menemukan kembali kehormatannya sebagai seorang Azzam yang memiliki harga diri. Meskipun masyarakat Indonesia di Mesir mengenalinya hanya sebagai tukang masak atau penjual tempe, tapi harga diri dan kesucian diri tidak boleh diremehkan oleh siapapun juga. la yakin akan memperolehi isteri yang lebih jelita dari Eliana, dan lebih baik darinya. la yakin itu tekadnya. la ulang-ulang tekad itu dalam hatinya. la rajut dengan doa. la bawa tekad itu ke dalam tidurnya. Ke dalam mimpinya. Dan ke dalam alam bawah sedarnya.

Ringkasan dari saya:
Kisah pelajar Indonesia yang menuntut di Universiti Al-Azhar, dia datang dari keluarga yang bukan kaya, tapi tidak miskin, namum dia pelajar cemerlang yang dihadiahkan biasiswa, pada tahun pertama Azzam mendapat pangkat cemerlang, tetapi apabila berita kematian ayahnya dalam kemalangan jalanraya, menyebabkan Azzam kecundang dalam pelajaran, bukan tidak sengaja, tetapi sengaja demi mencari rezeki buat adik2nya dengan menjual bakso dan tempe.

Malah dia telah berkenalan dengan ramai orang, termasuk putrinya Pak Dubes, Eliyana yang cantik dan menawan. Azzam hampir tergoda dengan Eliyana, namun cepat-cepat dia menyedari diri untuk mengawal dirinya. Cadangan Pak Ali untuk menyunting Anna di ajukan pada Ustaz Mujab, tetapi rakan baiknya Furqan terlebih dulu menyunting Anna walaupun Anna belum mendapat memberi jawapan.

Sementara itu dalam keadaan gundah gulana, Azzam meneruskan kehidupan meniaga sambil belajar, dan dia juga telah membantu 2 orang muslimah yang kesulitan ditengah jalan, tanpa diketahui bahawa seorang darinya adalah Anna. Malah Anna terpesona dengan budi baik Azzam, yang hanya mahu dikenali sebagai Abdullah. Nama penuhnya Abdullah Khairul Azzam.

Furqan pula ditimpa musibah fitnah, dimana dia telah bermewah-mewah di hotel, dan telah diperangkap oleh geng Mosad. Furqan tersedar dari tidur dalam keadaan betul-betul malu. Gambar blue dgn Miss Italiano tersebar diinternet, dan dia hampir kecewa dengan keadaan yang berlaku. Semasa melaporkan pada pihak berkuasa tempatan, dia telah diminta membuat ujian kesihatan, kerana dikhuatiri disuntik dengan HIV.

Dalam novel ini keputusan HIV nya didapati positif, dan Furqan hampir kecewa dan gelap dunia. Dia walaupun begitu telah dinasihatkan untuk meneruskan kehidupan dan merahsiakan keputusan dari pihak hospital. PAda masa yang sama lamaran nya diterima oleh Anna...

Keseluruhan cerita dalam novel ini berkisar dengan pelajar2 Indonesia di Mesir yang belajar di Universiti Al-Azhar. Mereka juga mempunyai cita-cita tinggi dan terselit juga kisah-kisah cinta dan kekecewaan terutama pada Fathil dan Tiara yang berkorban demi sahabat nya Ustaz Zulkifli yang lebih layak menikahi Tiara. Fathil betul-betul kecewa namun pasrah atas nasihat Azzam. Juga kisah hati dan perasaan Anna terhadap Abdullah, dan Hafez yang menyimpan minat pada Cut Mala.

Rating Saya:
**** : Empat dari lima bintang!, best tapi sedikit meleret-leret berbanding Episod 2.

June 10, 2008

Ketika Cinta Bertasbih Episod 2

Novel ni baru di pasaran, nampak gaya search kat internet tak de lagi gambaran kulit novelnya. Tapi dah baca dan best sangat, kisah sambungan KCB 1 tentang Azzam yang dah pulang ke Indonesia. Mulanya kisah berkisar hidup Anna Althafunnisa yang sedang menghabiskan tesisnya dan ramai peminat termasuk pelajar pesantren ayahnya Kiai Lutfi. Ilyas dan Furqan merisik Anna. Tapi hati Anna masih berbelah bagi... Anna masih teringat pemuda bernama Abdullah yang sentiasa menjaga pandangannya dan telah menyelamat kan Anna dan Erna ketika di Mesir dulu.

Sementara itu Husna (adik Azzam) telah berjaya menjadi penulis novel terkenal dan bekerja di radio sebagai kaunselor. Pertemuan terjadi antara Husna dan Anna ketika suatu forum berkaitan novel Husna, dimana Anna menjadi hostnya, tapi Anna menggunakan nama samaran supaya tidak ramai yang dapat mengenalinya.

Husna terpegun dengan Anna dan menginginkan Anna supaya menjadi rakan dan menjemput Anna ke rumah untuk beramah mesra dengan keluarganya.

Sementara itu, Azzam dalam perjalanan pulang dari Mesir kebetulan pula duduk bersebelahan dengan Eliana. Bila turun diairport, Eliana yg sememangnya artis terkenal telah memperkenalkan Azzam sebagai rakan paling rapat pada media.

Kiai Lutfi pula memaksa Anna membuat pilihan antara Ilyas dan Furqan, tapi Anna masih belum dapat membuat pilihan. Walaubagaimanapun, Anna akhirnya akur yang Furqan paling layak menjadi suaminya. Sementara itu Azzam mula mencari kerja dikampung, tapi dia diminta membantu ustaz untuk menghantar barang2 dari mesir ke destinasi masing2. Antara barang2 yang dihantar termasuklah barang Anna. Ketika menghantar barang ke rumah Anna, Kiai Lutfi betul2 berkenan dengan Azzam. Kiai Lutfi lalu teringat dan berkata kepada Anna, sekiranya dia mempunyai anak perempuan lagi, akan diberikan pada Azzam untuk dinikahi. Tapi Anna telah nekad kan hati untuk menerima Furqan, dan Anna juga telah bertunangan dengan Furqan.

Tiba saat perkahwinan, kenduri besar2an diadakan dan persandingan antara 2 mempelai... Dan Azzam datang memenuhi undangan Kiai Ilyas.

Wah, kalau nak ulas, panjang ceritanya. Pendekata, baca buku ni memang insaf dan seronok, pembangun jiwa, baca sehari mesti tak mau letak...

Rating saya:
***** markah penuh, untuk dibaca berulang2 dan disimpan supaya anak cucu boleh baca dan insaf...

May 26, 2008

Perempuan Ini Lelaki Itu - Jenna Jehan



Perempuan Ini Lelaki Itu


Pengarang: Jenna Jehan (Aina Emir)


Tebal: 373 halaman


Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd


Harga: RM17

Sinopsis belakang buku:

Sinopsis:
Cinta Samina untuk Haidar merupakan cinta pertama yang tulus ikhlas. Sebelum kehadiran lelaki yang bernama Haidar, Samina tidak pernah mengenali erti cinta.Namun, mungkin benar sebagaimana yang dikatakan kakaknya Sofia, nasib tidak mungkin menyebelahi Samina buat selama-lamanya.

Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga, itulah yang dialami gadis lurus yang baik hati ini. Pelbagai kejadian aneh yang dilaluinya hinggakan dia terpaksa cuba mengubah sikapnya agar dia tidak terus menjadi mangsa kepada sesiapa jua. Dalam begitu, mengapa payah untuk dia menepiskan perasaan yang masih terpendam di dada? Mengapa bayangan lelaki itu masih lagi menggoyahkan jiwanya? Ke mana pula harus dia tuju dan bolehkah dia mempercayai lelaki yang bernama ‘Jimmy’ itu?

Namun begitu, Samina tiada pilihan dan terpaksa sahaja bergantung kepada pegawai polis yang mengendalikan kes ‘hilang’ yang dilaporkannya. Mulai saat itulah, gadis yang digelar ‘Min’ terpaksa melalui liku-liku kehidupan sarat dengan persoalan yang berteka-teki. Malah, lebih merumitkan lagi hidupnya apabila dia terperangkap sama dalam kes jenayah yang berbelit-belit.

Mampukah Samina menguatkan semangatnya dan berjayakah dia mencari rakan-rakan yang hilang? Dapatkah perempuan itu mengatasi segala dugaan yang datang melanda dalam hidupnya?

Sebuah novel bergenre ‘misteri/siasat’ yang dipenuhi pelbagai peristiwa saspens lagi romantis dan dimantapkan dengan episod-episod humor akan membuat pembaca terus membaca novel ini dari muka surat pertama hingga akhir!

Komen saya:

Novel genre misteri atau penyiasatan dalam bentuk 'soft' bercampur dengan cinta dan kisah keluarga. Bermula dengan kisah si gadis dilamar rakan internet dan dia tertipu pada hari pertama perkahwinannya, dia telah ditinggalkan suami tercinta, hilang tanpa diketahui kemana perginya.

Samina gadis pendiam digambarkan sebagai lurus bendul, berkahwin pula dengan lelaki internet, tanpa diketahui bahawa dia terlibat dalam satu 'scam'. Banyak adegan-adegan suspens digambarkan dalam novel ini. Walaupun begitu, masih dalam keadaan santai, tidak begitu klimaks sehinggalah ke 3/4 novel.

Dalam kisah ini, bukan Samina seorang sahaja yang menjadi mangsa, tetapi ada beberapa kes yang hampir sama. Pergelutan emosi juga digambarkan antara Samina dan ASP Jimmy. Bagaimana Jimmy cuba sedaya upaya untuk tidak melibatkan emosi ketika bersama Samina bagi menjejaki suami Samina yang hilang.

Ketika pencarian itu, Samina juga diugut dan diancam bunuh oleh penculik suaminya. Samina walaupun lurus bendul namun masih bijak mengatur langkah, mengasingkan diri buat seketika, siapa sangka dalam kes penculikan suami Samina, ahli keluarga Samina juga terlibat sama, secara tidak langsung dalam pembahagian harta datuk Samina.

Ikuti kisah seterusnya, bagaimana Samina dapat menyelesaikan misteri kehilangan suaminya.

Akhirnya happy ending juga, Samina dan Jimmy, dan bekas suaminya dan misteri pembunuhan Hanim, Mastura dan lelaki bernama Raz.

Rating Saya:

*** (Ok saja boleh baca dan kalau anda baru berjinak dengan novel misteri memang sesuai dengan anda....)

May 9, 2008

aA + bB - Hlovate



Add to cart

aA + bB
Pengarang : Hlovate
Penerbit : Jemari Seni
Harga : RM 20.00
ISBN : 978-983-43217-9-6

Sinopsis

cinta itu, jatuh dari langit atau jatuh dari hati? - Addin

Inilah... sebuah kisah perjalanan: perjalanan bersama masa perjalanan cerita aA + bB. Semua orang belajar. semua orang membesar: tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.

Addin mengemukakan teorinya begini:
a. membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman adalah suatu cabaran
b. membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri adalah suatu hakikat yang tidak dapat dielak

7 tahun selepas itu...

Apa yang terjadi apabila doktor dipaksa berkahwin dengan jurutera ,yang bukan pilihan hatinya?

Apa yang terjadi kalau sang kepala batu dan sang keras kepala itu harus tinggal sebumbung.?

Cerita 'cinta' antara Addin dan Benz, tidak semudah A + B = Aman Bahagia. Ini kerana sejarah mereka bermula lebih awal dari itu. Mereka pernah saling membenci, sling mendendam dan saling membisu sejak zaman sekolah...

Siapa aku pada dia? A pal? A room-mate? A brother? Never a husband?-Benz

Setelah 5 Tahun 5 Bulan dan Gurindam Jiwa: Schubert's Serenade. Hlovate kembali mengasah penanya dengan trademark: gaya bahasa basah dan santai.

Komen saya:

First half novel ni agak slow dan santai.. kisah student overseas.. Hlovate memang mahir dalam menceritakan suasana di luarnegara, dengan cuaca dan bunga-bunga tulip di Leiden, seolah2 terasa kita pun pergi sana pulak.
Bila dah nak masuk second half novel, baca tak berenti sebab nak tau kesudahannya, tapi mcm tak dapat nak feel la bila masa pulak tetiba je dia pregnant?.... cam tak klimaks...
Banyak juga adegan2 mendebarkan kalau pembaca tu remaja masih dalam belasan tahun dan baru nak belajar2 bercinta.. Ada juga terasa macam baca novel kecil MB zaman muda dulu dalam versi Melayu... tapi lebih santai dan sopan... bukan kebaratan, sesuai dengan cara hidup kita orang asia dan muslim pula tu.

Walaubagaimana pun, quite ok la for Hlovate, cubaan untuk mengolah kehidupan rumah tangga walau tak sehebat kak Norzailina, Aisya Sofea, Aina Emir sbb mereka pun dah berumah tangga.. Kira cubaan Hlovate yang perlu diteruskan lagi. errr kalo Hlovate berumahtangga mungkin olahannya akan jadi sehebat mereka di atas tu..

Rating saya:
**** (boleh wat simpan, dan kalau ada anak dah teenagers soh dia baca, ada guideline jadi muslimah yg berkeyakinan tinggi minat kedoktoran dan muslimah beriman. Kecuali kalo dah kawin tak baik buat suami cam Addin buat kat Benz!)

April 10, 2008

Zahrah deTigris - Khairyn Othman


Judul: Zahrah de Tigris
Penulis: Khairyn Othman
ISBN: 978-983-43217-7-2
Harga: RM20.00
Harga pembelian melalui pos: RM18

Zahrah de Tigris… adalah Khairunnisa Si Kembang Tigris…
Anak gadis dari Malaysia yang menuntut di Tanah Ratu ini, memang degil orangnya. Dilarang makin keras, dirayu pula makin tegar. Dia berkelana bersendirian mencari sebuah cinta.


Cinta yang paling hakiki: cinta Rabbul Izzati. Nisa pasrah menerokai sebuah kota yang pernah menjadi puncak peradaban Islam suatu waktu dulu. Kota Baghdad yang pernah terkenal dari masyrik ke maghrib itu sedang berantakan: dihamburi mortar dan peluru. Cerita pilu, Kota Negeri Seribu Satu Malam itu menjadi Kota Ngeri Seribu Satu Malam.

Menjadi guru dan jurubahasa, membuatnya mudah memahami budaya orang-orang di Lembah Tigris. Begitu sudah di situ lain pula ujiannya; dia terpaksa keraskan jiwa, kuatkan semangat tetapi perlahan-lahan hati perempuannya diketuk jua. Namun cinta mereka tak mungkin bersatu kerana Doktor Patrick Devereux, seorang ateis.

Ringkasan ceritanya:

Wah,, pertama kali aku baca cerita separuh berat ni, perang Iraq dgn tentera bersekutu.. Pertama kali aku membayangkan seorang wanita melayu yang berani dan sanggup menggadai nyawa demi ego dan rasa hati.

Kisah Nisa seperti sinopsis dibelakang buku itu, itu juga la kisah dalam novel ni. Penuh dan sarat dengan kehidupan terhimpit dan sengsara medan perang. Menyebabkan aku rasa bersyukur hidup di Malaysia dan aman damai... Nisa yang montel jadi kurus akibat duduk lama di Iraq. Demi tugasan sebagai guru tetapi selang seli dengan menjadi jurubahasa untuk doktor tanpa sempadan.

Dalam novel ni, aku kekadang terkeliru juga kat mana aku, sama ada Nisa berada di waktu sekarang atau cerita masa dulu. Sebab kena tengok betul-betul tulisan blog dia tu pada waktu bila.

Secara keseluruhan novel ini seolah-olah blog yang dimuatkan dalam novel. Banyak unsur dari cerita sanubari Nisa. Cinta di alam perang dan putus cinta akibat kematian dlm medan perang.

Bagaimana Nisa tak dapat melarikan diri dari kekecewaan putus cinta dia membawa diri menjadi sukarelawan guru di Acheh pula... namun begitu cintanya berjaya diubati apabila terdengan alouette de pulmerai......


Rating saya:
*** (biasa je, tapi kalo yg minat unsur perang mungkin lebih bintang kot).

lawati laman web
http://www.jemariseni.com/ untuk pembelian secara online (free ad ni). dan blog khyrn othman kat sini juga!.

March 26, 2008

Menggamit Syurga Firdaus - Kamisah Abu


Add to cart
Tajuk: Menggamit Syurga Firdaus
Penulis: Kamisah Abu
Penerbit: Tintarona Publication Sdn Bhd
Tahun 2009
Bil m/s: 635
ISBN: 978-983-3514-25-0

Kasih yang membunga terlerai diragut tragedi hiba. Natasha berkelana meneruskan kehidupan. Hatinya tawar untuk menerima sebarang cinta lain. Baginya, Zamir tiada taranya. Cinta Zamir terlalu agung sehingga tiada siapa yang mampu menandingi. Tetapi, haruskah dia menyisihkan setiap cinta yang hadir? Natasha bertambah keliru apabila jodohnya dengan Firdaus - lelaki yang tidak pernah dikenali sama sekali - diaturkan oleh kedua-dua orang tuanya. Tiada daya lagi Natasha menolaknya.

March 24, 2008

Surat Ungu Untuk Nuha



Judul: Surat Ungu untuk Nuha
Penulis: Noor Suraya
ISBN: 978-983-43217-3-4
Harga: RM20.00
Harga pembelian melalui pos: RM18


Sinopsis Belakang Buku:


Nuha:
Jendela hati diketuk lagi
kubuka separuh-separuh
separuh hati
"selamat malam, nama saya Cinta!"
hangat dan dingin
merantai di luar.

"Izinkan saya berteduh di tepi jendelamu?"
Cinta terus bertanya.

Lalu hatiku tertanya-tanya:
"Cinta, kenapa mesti aku?"

Muzzammil:
Nuha, benarkah... tidak semua ombak menemui pantai?

kalau cinta itu ada sayapnya... terbanglah dan hinggaplah di hati dia
berbisiklah kepada dia yang telah kuberikan hatiku
berbisiklah tentang rasaku yang satu
serulah kepadanya Cinta, sapalah dia Cinta dengan cintaku
pandanglah dia... dan ceritalah Cinta tentang aku yang sedang jatuh hati kepadanya

Novel keenam NOOR SURAYA membawa anda menemani Nuha menaiki Ekspres Langkawi ke utara. Perjalanan kereta api pada malam dingin penghujung tahun 2005 telah menemukan Nuha Tajul Ariffin dengan Alang Rebus Tak Empuk. Nuha memang tidak menyukai lelaki berambut Afro itu sejak mula! Titik! Alang juga tidak menyenangi Nuha yang garang mengalahkan anak gergasi itu sejak awal. Titik! Padahal hidup ini rupa-rupanya tidak pernah ada 'titik' sebelum tiba waktunya. Hidup adalah suatu perjalanan waktu!

Komen saya:

Kisah santai berkisar hidup Nuha bermula saat dia menaiki keretapi ke utara, setelah dikecewakan atau lebih tepat-sendiri mengecewakan diri sendiri. Novel ini banyak tentang perasaan dan percakapan di dalam hati watak yang ada di dalam cerita.

Mula dengan Nuha yang geram dengan penumpang keretapi disebelahnya, hingga ke watak Alang Rebus Tak Empuk yang cuba nasib mengurat Nuha, peristiwa diketuk dengan buku tebal Nuha memang tidak dapat dilupakan. Nuha sombong, garang dan berlagak!. Itu pendapat Alang, pada Nuha pula sebaliknya, Alang gatal dan mengada-ngada.

Kisah tarik tali antara Alang dan Nuha berlaku hampir tiga suku novel, dan tiba2 adegan Alang tercedera berjaya menarik perhatian saya. Dia buta akibat perbuatan Mat Donggi penagih tegar yang sentiasa terselamat dari tangkapan pak polisi. Juga adegan bagaimana Alang membawa diri ke Tasmania, menyebabkan Nuha merindui usikan Alang. Bagaimana Nuha menyelamatkan diri dari perbuatan Mat Donggi yang cuba mencabulnya.

Kisah silam terbongkar, dan adegan seterusnya penuh kepiluan dan kesyahduan...

Pada saya, kisah mula novel ini agak mendatar, cuma bila dah 3/4 baru menarik dan tak dapat nak letak lagi.

Rating saya:
**** (Quite Ok).