Pencinta Novel

June 27, 2006

Kiambang Kembali Bertaut- Laila Haryati


Harga :18.90
CESB
M/s: 390
ISBN 983-893-625-1

Kasih ini bukan untuk kita tangisi.... Juga bukan untuk kita biarkan pudar warnanya lalu berkeping-keping jadinya. Kasih ini adalah jambangan cinta, mengharumkan mahligai asmara yang telah kita bina... menjadikan hari-hari yang kita lalui, asyik sekali. Sehingga kita tidak sedar kala ombak ganas datang menyerang lalu menghayutkan kau dan aku.

Abang, sesekali kala ego datang membelit diri... aku lupa pada syurgamu yang kugantung tinggi. Aku lupa pada janji-janji kita... menerimamu seadanya tanpa mengira darjat dan rupa. Janji yang aku akan setia padamu walaupun kau bukan siapa-siapa pada keluargaku.
Tergelincir seketika aku dari landasan iman kala membiarkan engkau sendirian melayari
impian dan harapan yang pernah sama-sama kita impikan. Dan rajukmu yang panjang menyedarkan aku tentang dosa-dosa semalam.
Abang... izinkanlah aku terus menghuni hatimu. Dan terus setia menjadi pasangan hidupmu di dunia dan di syurga...

Komen saya:

Tentang novel ini, berbunga-bunga bahasa dan berseni sekali. Macam baca sajak/syair pula. Secara keseluruhan nya novel ini biasa aje buat saya sebab saya minat jalan cerita, tapi untuk kategori seni, mungkin peminat novel seni akan mengiktirafkan nya sebagai 5 bintang.
Jalan cerita mengisahkan seorang suami yg merajuk kerana telah di perkotak-katik kan oleh sang isteri yang berkedudukan, sedangkan suami nya cuma seorang miskin, atas dasar cinta mereka berkahwin, tapi suaminya bagaikan babu dirumah besar isteri tersebut.
Maka bermulalah konflik dimana sang isteri tersedar akan kesilapannya yang terlalu mengingkari suami, lalu memohon pertolongan dari ustazah dan rakan yang dulu mempertemukan dia dengan suaminya.

Walau bagaimanapun, suami tersebut, tidak makan dipujuk walaupun masih sayang pada isteri. Dia terasa ego nya terlalu tinggi untuk dipijak semula oleh isteri. Maka suami tersebut telah berusaha dengan hasil seni batik conteng hingga ke taraf antarabangsa.

Akhir sekali, happy ending... KEna baca sendiri, kalau ulas disini juga, rugi lah tak baca semua.

Rating saya: **++

No comments: