Pencinta Novel

March 26, 2015

Dalam Keterpaksaan - Ieya Sya


Harga RM31.00
ISBN 9789670567501
Penerbit: Penulisan2u
Bil Mukasurat: 789
Penulis: Ieya Sya
Tahun Terbit: March 2015

Sinopsis belakang novel:


Detik pertemuan pertama antara Danisya dan Raiqal di Kuala Lumpur membuatkan kehidupan mereka berubah serta-merta. Tanpa mengenali sesama sendiri, status mereka berubah tanpa kerelaan diri. Menjadi penyelamat si gadis daripada dinodai, kini Raiqal Adif dan Danisya bergelar suami dan isteri!
Dalam keterpaksaan, Danisya cuba menyesuaikan diri biarpun si suami lagak gayanya macam Iron Man dan Incredible Hulk yang bersatu dalam diri! Ditengking, dimarahi, namun Si Danisya ini hanya melayani kerenah si suami lebih-lebih lagi mereka berdua kini tinggal bersama keluarga pihak lelaki.
Kenapalah aku juga yang kena hantar ubat dekat Si Iron Hulk ni! Buatnya dia sembur aku dengan kuasa besi dia tu, tak pasal-pasal aku bertukar jadi patung besi. Naya aje! – DANISYA.
“Kau merepek apa ni perempuan? Keluarlah...” – RAIQAL.
“Saya tak merepeklah. Dulu masa saya sakit, awak bukan main paksa saya pergi klinik makan ubat. Bila awak sakit, takut nak makan ubat. Awak ni pandai ajar orang tapi diri sendiri tak reti nak ajar.”
“Kau jangan membebel boleh tak? Sini ubat tu! – DANISYA.
“Pandai pun.” – DANISYA.
Siapa kata orang yang gah akan tetap di atas dan orang yang di bawah akan sentiasa di bawah? Tengok hari ini Danisya dah buktikan yang si tikus pun boleh buat Si Iron Hulk ikut arahan. Padan muka si besi hijau tu! 
Apa yang aku pernah cakap dekat kau, lupakan saja. Aku, Raiqal tak pernah mencintai kau, Danisya,” – RAIQAL.
Tapi…
Siapa Raiqal untuk melawan takdir yang telah ditentukan Tuhan?
Siapa pula Amzar, Natasya, Aziera, Danish dan Amanda yang mengharu-birukan cerita rumah tangga Si Danisya dan Si Raiqal ini?
Kekal bahagiakah hubungan atas aturan takdir Tuhan ini?


Resensi saya:

Kisah tentang seorang Danisya yang kehilangan kedua ibubapa dan juga abangnya diculik sewaktu masih berumur 6 tahun. Dia dibesarkan di rumah anak yatim, kemudian diambil oleh keluarga angkat, tetapi keluarga angkatnya juga meninggal dunia. Dia kemudian diambil oleh kakak kepada keluarga angkat tersebut dan menjadikan dia sebagai hamba. Dia melarikan diri dari keluarga yang kejam, kemudian membawa diri ke Kuala Lumpur.

Di Kuala Lumpur pula dia telah bertemu pula dengan anak keluarga angkat yang kejam tersebut, yang menagih dadah. Kemudian kumpulan penagih tersebut cuba menodainya, tetapi dia berjaya menyorok kedalam sebuah kereta yang rosak. Kebetulan Raiqal pemilik kereta tersebut berada di dalam kereta, dan baru beberapa minit, mereka berdua di tangkap khalwat, lalu pada malam itu juga mereka dinikahkan.

Bermulalah hidup Danisya di rumah keluarga Raiqal yang mewah. Sementara itu, Raiqal yang terpaksa bernikah dengan Danisya atas desakan Haji Ahmad ayahnya, merasa tertekan kerana terpaksa melakukan suatu perkara yang tidak sepatutnya.

Raiqal pula sudah mempunyai peminat, yakni Natasya yang tinggal disebelah rumahnya. Natasya pula adalah anak angkat keluarga jiran Raiqal. Abang angkat Natsya pula, Amzar adalah pewaris tunggal harta milik datuknya.

:
:

Berbelit-belit cerita, pastu pening sampai tertidur berkali kali... Nice try by author, tapi perlu banyak latihan menulis coz terlalu banyak adegan meleret-leret dan dialog yang agak tidak matang, pada saya lah.

Bintang yang boleh diberi:
*** (tak abis baca pon) last habis juga baca, plot cerita berbelit tapi menarik, akhirnya selepas 3/4 dan tido berkali2, baru la menarik, terutama bila plot pencubaan Aziera untuk membunuh Danisya, yang bermula dengan pura-pura jatuh kolam, kemudian membawa ke meletakkan racun kedalam minuman Danisya di majlis makan malam(yang dilakukan oleh Borhan-ohh ya Borhan kembali bersekongkol dengan Aziera).

Dan klimaks nya apa bila penculikan Natasya, yang sepatutnya Natasya kena hadir mesyuarat jam 11 pagi, tetapi tidak hadir kerana telah diculik oleh Borhan dan konco2nya. Natasya berjaya menyelinap keluar dan menghubungi Raiqal, jadi kesemua datang ke tempat penculikan pada waktu malam yang suspens itu. Termasuklah Danisya, pulak kebetulan Danisya tengah ada issue dengan Raiqal, whereby Raiqal tengah hot marah kat Danisya sebab merahsiakan pendermaan hati Danisya pada Raiqal tempohari.

Jadi semua tengah kelamkabut, tetiba pulak Danisya yang terkena tembakan yang ditujukan kepada Natasya, dan Danisya koma. Masa ni lah Amanda (kawan baik Danisya) pecahkan rahsia yang Danisya tu adik kepada Amzar, dan Amzar mengamuk pada Datuknya. Pulak Datuknya kena heart attack, masuk hospital. Masa dah sedar tu Datuk dia pecahkan lagi rahsia tentang Natasya, yang sebenarnya Natasya tu adik Amzar juga, masa ibu diorang lahirkan melalui pembedahan, Datuk Azri ambil sorang kembar dan merahsiakan dari ibu Amzar, tetapi bapa Amzar diugut. (wow.. complicated!!)

No comments: