Pencinta Novel

June 12, 2009

Nora Ismail - Tuhan Lebih Tahu

Tajuk : Tuhan Lebih Tahu
Penulis: Nora Ismail a.k.a Rosse Harissa
Terbitan: NBKara
ISBN : 978-967-5229-07-7
Halaman: 670ms
Harga: RM23.90

Sinopsis belakang buku:

Diperkosa sahabat baiknya sendiri, Hazry, Rina seperti hilang arah. Ke mana diri hendak dibawa? Perlukah harga diri dijaja? Dalam resah dan gundah, syukur ada tangan yang datang menghulur. Azfarel lelaki budiman yang memang meminati Rina dari jauh menghulurkan pertolongan. Hati Rina berbelah bagi, apakah perlu diterima hati yang cuba berbudi? Sedangkan Hazry hilang entah ke mana. Bahagiakah hidupnya nanti dengan Azfarel? Dapatkah dia melupakan segala bayangan hitam? Namun akhirnya Rina sedar, dalam hidup, bagaimana kita mencaturnya....

Ringkasan dari saya:

Kisah Rina anak peneroka Felda yang belajar di UTM dalam bidang senibina dan berkawan rapat dengan Hazry. Malangnya Hazry telah memperkosanya ketika dia melawat Hazry di rumah Hazry. Akibat pengambilan pil ecstacy Hazry hilang pertimbangan dan menjadikan Rina mangsa. Kemudian Hazry apabila tersedar dari perbuatannya itu, telah berhenti dari UTM dan melanjutkan pelajaran ke Australia. Meninggalkan Rina terkontang-kanting meneruskan hidup di UTM. Mujur juga Rina baru sahaja berkawan baik dengan Wan Azfarel, senior yang sedang mengambil master. Wan Azfarel mengambil Rina dan menanggung semuanya dan mencintai Rina bagai tiada apa-apa yang berlaku.

Setelah 6 tahun berlalu, dunia ini kecil sahaja, dan mereka bertiga dalam bidang yang sama, terjumpa semula dalam mengendalikan projek yang sama. Konflik demi konflik timbul. Rasa bersalah Hazry menyebabkan dia ingin memiliki Rina semula. Tetapi Rina mencintai Azfarel, dan sedang mengandungkan anak Azfarel setelah 6 tahun fobia/trauma.

Ketika ini Hazry pula ditunangkan dengan Nafisa, Nafisa merupakan adik tiri kepada Emilia (yang merupakan bekas kekasih Hazry semasa di UTM). Nafisa anak kepada seorang Dato' dan bekerja pula di syarikat milik keluarga Hazry. Nafisa cemburu pada Hazry, dan Emilia menolong memburukkan lagi keadaan dengan menggoda Hazry dengan cara kotor meletakkan serbuk ecstacy dalam minuman Hazry. Dan ini menyebabkan Hazry hilang pertimbangan dan hampir-hampir terjebak dengan Emilia.

Banyak konflik-konflik, dan bacalah sendiri untuk mengetahui cerita selanjutnya.

Rating saya:

**** ( 4/5 bintang, saya habis baca dalam masa sehari sebab nak tahu kisah selanjutnya, disamping marginnya yang kecil, jadi senang nak baca).

Moral of the story:

1. Jangan sekali-kali berkawan dengan rakan2 yang salah, (mengambil dadah ecstasy dsbg).

2. Berhati-hati ketika berkawan dengan lelaki. Walau apa sebabnya pun, memang sekiranya seorang gadis berdua-duaan dengan seorang lelaki, dah tentu ada yang ketiga. (Rina pergi ke rumah Hazry untuk menenangkan Hazry setelah Hazry kehilangan bapanya dalam kemalangan, malangnya Rina yang malang).

3. Tiada istilah anak haram, anak adalah anugaerah tuhan, mereka tidak berdosa, yang berdosa adalah orang yang melakukannya.
Post a Comment