Pencinta Novel

March 18, 2009

Aina Emir - Hanya Kita Berdua



Pengarang : Aina Emir
Penerbit : KarnaDya
ISBN : 978-983-3316-38-0
Harga : RM19.90
Sinopsis Belakang Buku:

Hanya Kita Berdua akan membawa anda ke sebuah pekan kecil di persisiran pantai negeri Perak. Di sana anda akan temui Najla Haifa dan keluarganya yang kaya. Anda juga akan temui Adil, remaja yang tidak setaraf dengan Najla. Malangnya, satu peristiwa telah berlaku dan memisahkan mereka berdua.
Pertemuan dengan Danni seorang lelaki romantis lagi penyayang telah mengubah hidupnya. Berjayakah Danni untuk menjadikan Najla isterinya dan apakah pula rahsia yang sekian lama terselindung dan mencemarkan nama keluarga gadis itu?
Sebuah novel berunsur kekeluargaan, sarat dengan pertelingkahan dan dendam berpanjangan, namun mempunyai plot cerita yang romantis, terselit unsur humor dan penuh dengan persoalan.

Ringkasan dari saya:

Kisah tentang seorang wanita yang menyimpan cinta remaja hingga dewasa. Menunggu Adil kekasih semasa zaman cinta monyetnya. Adil pula telah dihalau oleh keluarga Najla sendiri setelah difitnah oleh keluarganya. Adil dan ibunya melarikan diri ke Klang tanpa sebarang berita. Sungguhpun begitu Najla masih setia menunggu walaupun setelah berbelas tahun perkara tersebut berlalu.

Najla yang bertugas di pejabat pengiklanan telah disunting oleh majikannya Danni. Pada mulanya Najla menolak dengan lembut pelawaan Danni. Tetapi setelah dinasihati oleh kaum keluarga, dia pelahan-lahan menerima undangan Danni. Akhirnya dia berjaya meninggalkan rasa cinta pada Adil dan menggantikan dengan Danni.

Kejadian tidak disangka-sangka berlaku, Adil akhirnya pulang ketika sebulan lagi tarikh pernikahan Najla-Danni. Pada mulanya Najla gementar untuk bertemu Adil, tetapi dia berjaya menguatkan dirinya dan meyakinkan dirinya untuk menerima Danni sepenuhnya.

Beberapa perkara berlaku setelah kepulangan Adil ke kampungnya. Tok Mat Kaya, datuk Najla telah menghilangkan diri dan khabar angin mengatakan datuknya telah bernikah dengan ibu Adil. Ini telah menyebabkan keluarga Najla huru-hara. Abang-abang Najla memang menyimpan dendam dengan Adil. Rahsia keluarga akhirnya dibongkar oleh Najla dalam diam. Dia berjaya mendapat maklumat tentang kedua-dua abangnya tentang perkara yang sebenarnya telah berlaku terhadap Adil.

Adil difitnah memperkosa Julia sepupu Najla, disebabkan itu Adil telah dihalau dari kampung, hakikat sebenar Julia telah mengandungkan anak2 abang2 Najla, dan akhirnya Julia melarikan diri ke Seremban. Namun begitu, ketika Julia mengandung 7 bulan, dia telah mengadu nasib dengan Tauke Lim (rakan niaga Tok Mat Kaya). Dan Tauke Lim telah membawa Julia ke rumah Adil di Klang. Di situlah Julia melahirkan Najmi, dan meninggalkan anak yang tidak cukup bulan itu untuk dijaga oleh ibu Adil dan Adil sendiri. Sedangkan Julia membawa diri dan memulakan hidup baru di Sepang. Adil telah berusaha untuk membesarkan Najmi dengan melakukan pelbagai pekerjaan, hingga dia merantau menjadi kelasi kapal. Dari situ dia menyimpan dana dan menjadi ahli perniagaan di Timur Tengah dan membawa ibu serta Najmi berhijrah ke Dubai. Hinggalah beberapa tahun kebelakangan di mana dia kembali semula ke tanah air untuk menguruskan perniagaan usahasama di Malaysia.

Sementara itu, Najla pula telah keguguran dan ketika dia sakit, Danni pula telah terlibat dalam nahas kemalangan helikopter terhempas di Sarawak ketika menjalankan tugas pengiklanan di sana.

Pada saya, cerita kali ini, banyak flashback yang sedikit demi sedikit, menyebabkan kita terpaksa menyelak kedepan untuk mengetahui kisah sebenar yang berlaku.

Komen saya:
*** (3 bintang, cerita penuh adegan)
Post a Comment