Pencinta Novel

April 10, 2008

Zahrah deTigris - Khairyn Othman


Judul: Zahrah de Tigris
Penulis: Khairyn Othman
ISBN: 978-983-43217-7-2
Harga: RM20.00
Harga pembelian melalui pos: RM18

Zahrah de Tigris… adalah Khairunnisa Si Kembang Tigris…
Anak gadis dari Malaysia yang menuntut di Tanah Ratu ini, memang degil orangnya. Dilarang makin keras, dirayu pula makin tegar. Dia berkelana bersendirian mencari sebuah cinta.


Cinta yang paling hakiki: cinta Rabbul Izzati. Nisa pasrah menerokai sebuah kota yang pernah menjadi puncak peradaban Islam suatu waktu dulu. Kota Baghdad yang pernah terkenal dari masyrik ke maghrib itu sedang berantakan: dihamburi mortar dan peluru. Cerita pilu, Kota Negeri Seribu Satu Malam itu menjadi Kota Ngeri Seribu Satu Malam.

Menjadi guru dan jurubahasa, membuatnya mudah memahami budaya orang-orang di Lembah Tigris. Begitu sudah di situ lain pula ujiannya; dia terpaksa keraskan jiwa, kuatkan semangat tetapi perlahan-lahan hati perempuannya diketuk jua. Namun cinta mereka tak mungkin bersatu kerana Doktor Patrick Devereux, seorang ateis.

Ringkasan ceritanya:

Wah,, pertama kali aku baca cerita separuh berat ni, perang Iraq dgn tentera bersekutu.. Pertama kali aku membayangkan seorang wanita melayu yang berani dan sanggup menggadai nyawa demi ego dan rasa hati.

Kisah Nisa seperti sinopsis dibelakang buku itu, itu juga la kisah dalam novel ni. Penuh dan sarat dengan kehidupan terhimpit dan sengsara medan perang. Menyebabkan aku rasa bersyukur hidup di Malaysia dan aman damai... Nisa yang montel jadi kurus akibat duduk lama di Iraq. Demi tugasan sebagai guru tetapi selang seli dengan menjadi jurubahasa untuk doktor tanpa sempadan.

Dalam novel ni, aku kekadang terkeliru juga kat mana aku, sama ada Nisa berada di waktu sekarang atau cerita masa dulu. Sebab kena tengok betul-betul tulisan blog dia tu pada waktu bila.

Secara keseluruhan novel ini seolah-olah blog yang dimuatkan dalam novel. Banyak unsur dari cerita sanubari Nisa. Cinta di alam perang dan putus cinta akibat kematian dlm medan perang.

Bagaimana Nisa tak dapat melarikan diri dari kekecewaan putus cinta dia membawa diri menjadi sukarelawan guru di Acheh pula... namun begitu cintanya berjaya diubati apabila terdengan alouette de pulmerai......


Rating saya:
*** (biasa je, tapi kalo yg minat unsur perang mungkin lebih bintang kot).

lawati laman web
http://www.jemariseni.com/ untuk pembelian secara online (free ad ni). dan blog khyrn othman kat sini juga!.
Post a Comment