Pencinta Novel

December 19, 2006

Dari Kepala Batas ke New Haven

Photobucket - Video and Image Hosting
Dari Kepala Batas ke New Haven
Sebuah Diari kehidupan Ashadi Zain
Terbitan: PTS Publication
Mukasurat: 331 ms
ISBN-14:978-983-192-008-4
ISBN-10:983-192-008-2
RM21.00
http://www.pts.com.my

Sinposis:

Kematian ayah tersayang tanpa diduga akibat barah menjadikan kehidupan Khalili bersama ibu dan adik-adik terumbang-ambing. Harapan dan bantuan daripada sanak saudara umpama harapkan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Dibaluti segala keperitan hidup, yang dipandang hanyalah kesilapan, bukan kebaikan diri. Lalu apakah yang perlu dilakukan? Hanya kecekalan hati dan kasih sayang daripada ibu dan adik-beradik menjadi pembakar semangat untuk terus mewajai harapan dan cita-cita.

Dari Kepala Batas ke New Haven, satu pementasan hidup perjuangan anak muda dalam mengejar cita-cita dan impian. Hidup ini satu perjalanan yang hebat, dan kehebatan itu hanya terserlah selepas impian tercapai melalui satu rentetan suka dan duka.

Ringkasan cerita dari saya:

Kisah seorang kanak-kanak yang membesar penuh dugaan dan cabaran, dicaci dihina dan dihimpit kemiskinan hidup, Khalili keluar dari kesengsaraan, belajar dari keperitan hidup, lalu mejadi manusia yang berguna.

Buku ini menjurus kepada catatan kehidupan (diari) seorang kanak-kanak yang membesar dalam serba kekurangan, tapi akhirnya berjaya ke menara gading dan perkara2 kecil yang dilakukan semasa susah (menjual kuih ibu) telah banyak mengajar erti kehidupan dan perniagaan.

Ikuti kisah Khalili yang penuh motivasi, bagaimana di berusaha dari Kepala Batas, Eropah, UK sehingga ke New Haven.

Komen saya:
*** (sesuai untuk golongan 12tahun keatas). Bahasa yang tertib, tetapi penuh dengan unsur motivasi.
Post a Comment