Pencinta Novel

June 16, 2011

M.A.I.D -Suri Ryanna


Klik untuk Membeli


M.A.I.D~Suri Ryana
Kaki Novel
MYR26.00
ISBN: 978-967-5067-77-8

Pengembaraan Noorul ke alam yang serba baru bermula semenjak menjadi pembantu rumah di penthouse mewah seorang lelaki kacak bernama Harris Tan Sri Hamdan, yang cerewetnya mengalahkan nenek kebayan. Oleh kerana sifatnya yang cerewet itu, Noorul menggelar Harris Mr. F. Kenapa F, bukan G atau H? Kerana F itu adalah untuk ‘fussy’ atau di dalam bahasa Melayunya cerewet! Semua yang Noorul lakukan sentiasa mengundang tengkingan dan jelingan tajam Mr. F.

Daripada berbalas-balas nota berkaitan dengan kerja pada awalnya, entah bagaimana mereka boleh makan semeja. Semakin lama Noorul mengenali Mr. F semakin banyak pula sebab yang dia temui untuk mencintai lelaki itu.

Fitnah yang melanda menyebabkan Noorul dan Mr. F terpaksa dinikahkan. Gusarnya hati, Allah sahaja yang tahu kerana dia tidak pasti sama ada Mr. F boleh menerimanya sebagai isteri atau tidak. Noorul mula berteka-teki sendiri tentang siapa dalang di dalam penyebaran fitnah ini. Adakah angkara Asyraf, yang sememangnya berdendam dengan Noorul? Atau pun, musuh perniagaan Tan Sri Hamdan? Mampukah Noorul dan Mr. F melayari bahtera rumah tangga bersama? Bagaimana pula dengan Elisa yang sememangnya cintakan Mr. F? Apa pula yang akan terjadi apabila Nurina, bekas kekasih Mr. F pulang ke Malaysia untuk menagih kembali cinta daripada lelaki itu? Haikal pula, dapatkah menerima Noorul, orang yang dicintainya sebagai kakak ipar?

Komen dari saya:

Kisah budak perempuan yang menganggur, selepas diberhentikan kerja dari kilang yang telah ditutup, dia memohon pekerjaan sebagai pembantu rumah yang berdaftar di agensi pembantu rumah. Noorul mendapat majikan di sebuah condo di pulau pinang. Dengan gaji yang agak lumayan dia hanya perlu datang pagi dan balik petang sebelum majikannya pulang. Setelah hampir sebulan dia berjaya mengelakkan diri dari bertembung dengan majikannya, akhirnya dia terpaksa bertemu juga.

Majikannya Harris, seorang anak Tan Sri yang mahu bekerja sendiri sebagai jurutera. Dia juga mempunya adik yang dipanggil Carl-Haiqal. Sejak pertemuannya dengan majikannya, dia dipaksa menyediakan sarapan pagi. Haiqal pula mulai terpikat dengan Noorul, dan sanggup berpindah ke condo bersebelahan dengan abangnya, demi memikat Noorul. Manakala ibu Noorul yang tinggal berdua sahaja dengan adiknya Nurin, mulai gelisah setelah Makcik Leha yang berjiran, mulai bertanya tentang jodoh Noorul dengan anaknya Asyraf.

Noorul pula tidak dapat menerima Asyraf, setelah Asyraf menghinanya sebagai budak kilang. Walaupun dia miskin dan kurang pelajaran, tetapi dia tidak sanggup dihina. Asyraf pula memaksa Noorul memberitahu ibunya yang Noorul sudah mempunyai kekasih hati, jadi Asyraf tidak perlu memberitahu Makcik Leha yang mereka tidak mungkin disatukan. Tetapi Noorul enggan berbuat demikian. Sekiranya Asyraf yang tidak mahukan dia, sepatutnya Asyraflah yang memberitahu perkara sebenar kepada Makcik Leha.

Kebetulan ketika Noorul mengekori Asyraf, dia terkejut, bila pasukan pencegah maksiat datang dan menangkap Asyraf dan pasangannya. Asyraf mengesyaki Noorul yang membuat laporan kepada pencegah maksiat. Asyraf menyimpan dendam lalu mengupah orang untuk mengambil gambar Noorul yang ketika itu sedang mengelap air tumpah di dada Harris. Dengan tersebarnya gambar tersebut ke tangan Tan Sri HAmdan, dan juga ibu Noorul, mereka berdua dipaksa bernikah dengan segera demi menutup maruah keluarga. Noorul pasrah, dan Harris pun begitu juga.

Setelah beberapa ketika mereka bernikah, masing-masing masih menganggap diri sebagai pekerja dan majikan. Sedangkan didalam hati masing-masing menaruh harapan. Tetapi tidak diluahkan. Pelbagai dugaan dihadapi Noorul dimana dia tidak dapat diterima oleh Puan Sri Kirana yang sudah mempunyai calon isteri untuk Harris. Konflik demi konflik berlaku. Dan akhirnya.....

Rating saya:
***1/2 (tiga setengah dari lima bintang).

Sebab panjang sangat cerita yang mula-mula tu, kemudian last sekali tentu dapat diagak...

Post a Comment