Pencinta Novel

December 6, 2011

Awak Suka Saya Tak - Melur Jelita

Klik Untuk Membeli
Harga RM35.00
Penerbit Karya Seni
Berat:900gm





Sinopsis belakang buku:

Kisah kasih sayang di antara Hilman Yong kacukan Korea - American - Cina dan Intan Zulaikha. Mereka sangat berbeza tetapi kerana perbezaan itulah mereka berjodoh. Malangnya, kesampaiankah jodoh mereka apabila Hilman Yong seorang yang baru mengenali Islam lebih mencintai Islam dari Intan Zulaikha yang sememangnya dilahirkan Islam dari keturunan lagi berselisih faham kerana ego seorang Intan.Muncul pula Damien Yong yang sentiasa menyesakkan dada Intan Zulaikha dengan aksinya yang daring, sexy, nakal dan menggoda.

Intan terpaksa bersabar dengan Damien semata-mata untuk mendapatkan semula Hilmannya…seorang hamba Allah yang penuh kesabaran dan kesopanan.Hilmanku…sifuku…kekasihku…Kembalilah…" Saya tak pernah tinggalkan awak. Walaupun awak jauh, saya dapat melihat awak. Walaupun awak jauh, saya dapat merasa kehadiran awak. Walau pun awak jauh, saya dapat mendengar awak. Saya sentiasa di sisi awak. Awak sentiasa di sisi saya, di sini…" Hilman Yong" Don’t worry, I won’t kiss you. Saya tak cium sembarangan gadis. Saya tak ada selera dengan gadis biadab dan sombong seperti awak.

Cik Zulaikha….saya nampak kehampaan di wajah awak. You really want me to kiss you. I can feel it. I can see it. From your eyes… your lips. Tetapi seperti saya cakap tadi, saya tak selera dengan orang biadab. Ciuman saya tidak semurah itu. Hanya untuk gadis yang bertuah dan terpilih saja." Damien Yong" Saya akui saya gembira bersama Mr Damien..saya tak boleh menyembunyikan perasaan saya……tetapi perasaan saya terhadap Mr Damien sepertimana kita bersentuhan di malam itu. Boleh saling melihat, saling bersentuh, saling bercium…..tetapi hanya di dinding kaca….ada batas dan sekatan. Yang tidak boleh dipecahkan……walau cuba dipecahkan…pasti kita akan cedera..ditusuk atau dihiris . Itulah Islam. Yang menjaga maruah dan kesucian sesuatu hubungan. Hanya hubungan halal yang boleh melenyapkannya." Intan Zulaikha

December 3, 2011

Dari Kamar Syariah - Kamazura Md Kamel


Klik untuk Membeli
RM13.00
Dari Kamar Syariah memuatkan pelbagai persoalan yang sering terjadi dalam kehidupan seharian. Kesemua 72 soalan dan jawapan amat sesuai untuk pelbagai peringkat umur memandangkan pengisiannya melibatkan hal-hal kekeluargaan.
Antara pengisian menarik:
  • Pernikahan di Selatan Thai
  • Hak Isteri dalam Perkahwinan
  • Apabila Suami Berkahwin Lagi
  • Berkahwin Tanpa Kebenaran Wali
  • Rundingan Sulh
  • Cerai dan Ingin Rujuk
  • Jatuhkah Talak Atas Paksaan Ibu?
  • Suami Enggan Mengaku Jatuhkan Talak
  • Hak Penjagaan Sementara
  • Mendaftarkan Anak Angkat
  • Bekas Suami Cuai Nafkah Anak
  • Pembahagian Harta Sepencarian
  • KWSP Arwah Ayah
  • Pembahagian Harta Pusaka
  • Menyelesaikan Pusaka Terbeku
  • Keputusan Wasiat Dipertikaikan


December 2, 2011

Wan Azlan - Gelak Tergolek




Harga: RM18.00 
ISBN: 978-967-5067-95-2
Penerbit: Kaki Novel


Sinopsis belakang buku:Lumrah kehidupan seseorang manusia itu mengalami pelbagai peristiwa pahit manis di dunia ini. Begitu juga dengan Rahman. Pelbagai kisah lucu yang terpaksa dihadapinya dalam usaha mengahwini kekasihnya, Maimun.


Bermula dengan ibunya yang dipatuk angsa ketika datang merisik Maimun hinggalah rombongan pengantin yang membawa Maimun telah tersilap ke rumah yang mengadakan kenduri bersunat di kawasan kejiranan rumah Rahman.

Tak cukup dengan itu, Rahman terpaksa berhadapan dengan bapa mertuanya, Pak Brahim yang agak alim orangnya, sedangkan Rahman alim-alim kucing sahaja. Pelbagai kisah haru-biru yang berlaku di rumah Pak Brahim setelah Rahman menjadi menantunya.

Ikutilah juga kisah ketua marhaban, Hajah Meriam yang terpaksa merempit dengan babi semata-mata ingin ke kenduri potong jambul anak kembar Rahman.

Gelak Tergolek… wajib dimiliki!

Resensi saya:

Sebuah novel komedi tanpa sebarang sentuhan emosi jiwang-jiwang. Keseluruhan berkisar tentang komedi dan lawak-lawak skeptikal. Aduh... ada juga yang boleh gelak, tapi ada juga terasa tension untuk gelak. Ada adegan yang tidak wajar di baca oleh golongan muda, padahal kulit buku ni macam untuk budak-budak. Harap Kaki Novel tapis betul-betul, atau jangan letak cover macam untuk kanak-kanak, padahal isi kandungannya banyak yang untuk 18SX.

Tak mahu ada trend novel melayu kita menjadi seperti novel-novel english yang ceritanya sedap, tapi mesti ada selit adegan yang tidak wajar. Tolong jangan kotori industri novel melayu.

Rating saya: 1 bintang (terkilan)




Bini Aku Tomboy Ke?


Nama: Bini Aku Tomboy Ke?
Penulis: Arisa Eriza
Penerbit: Kaki Novel
Tahun Terbitan: 2010
Bil m/s: 500
ISBN:







Add to cart Sinopsis:


Seorang Hawa yang berperwatakan seperti Adam, mencari erti sebenar fitrah semula jadinya. Sofi Zarill Muhammad yang lebih selesa membahasakan dirinya sebagai Zack dan berpenampilan seperti lelaki: rambut pendek, cap, t-shirt dan seluar jean.

Perjalanan hidupnya bermula apabila dia ketandusan seorang diri di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur. Nasibnya baik apabila bertemu dengan Abang Din, pelayan di sebuah kedai makan yang sudi membantunya sementara mendapatkan bantuan. Menumpang sementara di rumah Abang Din di “Sting Garden” (setinggan) membuahkan suatu perasaan yang selama ini tidak pernah terdetik di hatinya tatkala dia bersama kaum Adam. Bagaikan ada arus eletrik yang menjalar di segenap urat sarafnya tatkala berdekatan dengan Abang Din. Malah, Abang Din turut sama merasainya, hingga menimbulkan kekeliruan di hati lelaki itu. “Ish, takkan aku ni gay kut?”

Pulang semula ke pangkuan keluarga dan menguruskan butik sendiri, membuahkan rindu dendam yang tidak tertanggung terhadap Abang Din, hinggakan Azim disangkakan Abang Din. Zack mula keliru dengan pendiriannya sebagai seorang yang macho. “Aku ni dah jatuh cinta ke?”

Bimbangkan perlakuannya yang agak kelelakian itu, membuatkan mama Zack (Datin Mas @ Datin Gold) ingin menjodohkan Zack dengan Azim, teman sepermainannya sedari kecil lagi. Namun Azim dipandang tak ubah seperti sahabat karibnya dan tiada langsung sebarang “feeling” terhadap Azim. Tambahan pula Azim adalah playboy tersohor dengan ayat-ayat jiwanya yang mampu mencairkan hati setiap wanita, kecuali Zack. “Aku dengan kau, Zack? No way, beb!”

Payah ni! Tomboy dan playboy…. Bagaimanakah kesudahan perjalanan hidup Zack? Dapatkah dia mencari fitrah semula jadinya? Dapatkah dia melepaskan rindu dendamnya pada Abang Din? Bagaimana pula dengan Abang Din? Sampai bila dia dikepung dengan kekeliruan? Azim pula? Sampai bila dia akan menjadi playboy tersohor?

Segala persoalan bisa terjawab di dalam… BINI AKU NI TOMBOY KE?

November 29, 2011

Fauziah Ashari - Bisik-bisik Gelora

Harga:RM 25.90
ISBN: 976-967-0184-48-7
Bil m/s: 608
Penerbit: Buku Prima
Tahun 2011
Sinopsis belakang buku
Banin Arumi atau Umi adalah gadis nakal dan lincah. Bapanya, Tuan Akalil menghantar dia ke kampung agar anaknya itu akan berubah tingkah laku kerana kampung mentuanya jauh daripada kota.
Di kampung, Arumi telah bertemu dengan Jad Izzuddin, seorang pemuda yang alim di hadapan keluarga namun am...at nakal di belakang mereka. Suatu hari tanpa diduga, Arumi dan Jad telah bertemu. Pertemuan itu telah menyatukan mereka ke alam perkahwinan.
Namun di hari pernikahan mereka, Arumi mendapat berita yang kedua-dua ibu bapanya menemui ajal dalam satu kemalangan jalan raya. Arumi mula benci pada Jad yang dianggapnya punca semua malapetaka ini berlaku.
Takdir ALLAH, pada hari yang sama, suami yang baru dinikahi ditangkap oleh pihak berkuasa dan disumbat ke dalam penjara. Apakah yang terjadi pada Arumi? Bagaimana pula dengan Jad?

November 24, 2011

Maya Rasyidah - Buat Yang Tersayang


Tajuk : Buat Yang Tersayang
Penulis : Maya Rasyidah
Penerbit: Alaf21
Tahun: 2011
Bil m/s: 496
ISBN: 978-983-124-737-2
Add to cart

Sinopsis Belakang Buku:

Sekiranya mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran, Syira wajib berkahwin dengan calon suami yang dipilih ayahnya. Dia terpaksa akur dengan syarat itu demi cita-citanya yang satu.

Belumpun diijabkabulkan, dia bagaikan sudah ditalak. Airy yang tidak mahu bertemu dengannya sehingga sah menjadi suami isteri, terang-terangan memberitahu sudah ada kekasih yang mengisi jiwanya. Dalam pada diri redha, hati Syira terluka. Dia turutkan jua permintaan Airy untuk berlakon sebagai pasangan yang bahagia. 

Perwatakan Syira yang bijak dalam segala hal sedikit demi sedikit menawan hati Airy tanpa disedarinya. Syira sangat sempurna sebagai wanita dan isteri. Kerana ego, tergamak dia menghancurluluhkan perasaan Syira. Bersama cinta yang sudah bertunas untuk si suami, Syira tekad membawa diri. Apabila tiba masanya, dia kembali. Namun, mengapa Airy terlalu baik padanya? Mungkin Airy mahu memadukannya. Mungkin juga mahu menceraikannya! Walau apa jua yang terjadi, dipujuk hati agar tabah menghadapi.






Eman Sufi - Suami Yang Ku Benci


Tajuk : Suami Yang Ku benci
Penulis: Eman Sufi
Penerbit: Karya Seni
Harga: RM20.00 


"Seseorang itu dicintai bukan kerana kesempurnaannya tapi dia kelihatan sempurna kerana dia dicintai..."

Perkahwinan antara dia dan Uwais Ukasyah bagaikan duri yang mencucuk tangkai hatinya.Dia bencikan lelaki itu kerana baginya seorang penjual burger tidak layak untuk memilikinya sebagai seorang isteri. Kalaulah bekas tunangnya Tengku Muiz tidak menconteng arang pada maruah keluarganya. Pasti perkahwinan ini tidak akan terjadi. Ditelan juga rasa pahitnya pernikahan itu

Hannah Maryam, Nama secantik wajahnya. Namun sayangnya..cantik itu hanya pada wajah bukan pada hati!. Kebencian isterinya itu hanya disanggah dengan kesabaran. Dia sedar dia bukan putera raja mahupun jutawan ternama. Uwais Ukasyah berpegang pada kata hati..satu hari nanti dia akan pastikan dia bukan lagi suami yang dibenci. Penjual burger juga layak untuk dicintai! 

Mampukah rumahtangga Hannah Maryam dan Uwais Ukasyah bertahan tanpa permulaan yang begitu indah? Kehadiran Fawaz pula menambahkan lagi kekeruhan rumahtangga yang berantakan.. lakonan demi lakonan dimainkan. Kemana hala tuju pernikahan mereka? atau mungkin perceraian jalan penyelesaian terbaik.


"Terima Uwais? Kau buat lawak ke apa ni? Malaslah aku nak cakap pasal dia…." Bila nama Uwais disebut, dia mula rasa kurang senang. Dia masih tidak boleh lupakan pergaduhan beberapa hari yang lalu. Pasal burger pun nak marah orang, macamlah sedap sangat burger dia tu....

"Lawak apa pulak, kan elok kalau kau mula berfikir pasal masa depan kau dengan dia? Korangkan dah jadi suami isteri...."

"Masa depan? Aku ada masa depan ke dengan lelaki macam tu? Kerja pun jual burger... masa depan apa yang dia boleh bagi kat aku, Maira?"

"Astaghfirullah.... Mengucap Hannah, tak baik kau cakap macam tu…!"

"Kau nak aku cakap macam mana lagi, Maira? Kau nak aku bersyukur dapat suami macam tu? Kau faham tak yang aku tak boleh terima cara hidup dia tu? Dia tu low class, kau tahu tak? 

Resensi saya:

Baca bab 1, 2, 3... best.. Sambung lagi 4,5,6 makin best... kisah Hannah CEO syarikat besar tiba-tiba terpaksa berkahwin dengan seorang penjual berger Uwais kerana terpaksa menurut arahan tok ayah nya. Jika tidak dia terpaksa meninggalkan syarikat yang diterajui nya... Bacalah bagaimana ego seorang perempuan yang berlagak sebagai boss di syarikat, tetapi terpaksa merendahkan ego nya bila pulang ke rumah... kelakar ada, simpati ada, sakit hati ada, perasaan cintakan Uwais pun ada...

E-man Sufi membawa kita kedalam keluarga antara 2 darjat. Si kaya yang lupa akan kehidupan 'di dunia  tidak boleh dibawa ke mana-mana', adab dan tata susila melayu, perhatian dan kasih sayang dari keluarga serta pentingnya ikatan kekeluargaan.

Membaca novel ini secara keseluruhannya, menarik, membawa kita ke alam ceria, ada kisah-kisah percintaan yang mula berputik selepas perkahwinan dan setelah kebencian. Membuatkan kita berfikir, bahawa yang tua memang mempunyai firasat tersendiri. Bagaimana tok ayah menikahkan cucu nya dengan orang yang dipilih dari segi agama, tanpa mengambil kisah datang dari keluarga yang tidak setaraf kekayaannya dengan cucunya.

Separuh pertama novel ini boleh dibaca di blurb atau penulisan2u.com. Tetapi ada sebuah cerita manis lagi yang sengaja penulis tinggalkan untuk pembeli novel. Kisah antara Fawaz dan Cikgu Batrisya yang sangat menarik (saya kira). Kelakar dan tergelak sendiri bila membacanya. Ending novel ini juga santai dan bersahaja, walaupun sebelum itu ada detik cemas, melibatkan Uwais dan Hannah. 

Apalagi.... grab this book and Read!... jangan tunggu lama-lama, asyik sold out saja. 

saya bagi **** 4/5 bintang!

Umie Nadzimah - Aku Terima Nikahnya


Add to cart 
  Tajuk : Usai Aku Terima Nikahnya
Penulis: Umie Nadzimah
Penerbit: Karya Seni
Bil m/s: 
ISBN:
Harga: RM19.90

Sinopsis belakang buku:

Puteri Nur Aina, tidak pernah mengharapkan kehidupan indah di atas pernikahan terpaksanya dengan Iskandar hafiz. Baginya perkahwinan ini adalah penyelamat kepada dirinya yang derita dan dikongkong oleh keluarga angkatnya. Takdir telah menentukan mereka suami isteri telah jatuh cinta dan melalui fasa bahagia alam rumah tangga.

Namun, episod gembira cinta mereka tidak disenangi oleh beberapa pihak yang menyebabkan Iskandar Hafiz amat tertekan. Lalu keputusan yang diambilnya secara tidak sengaja telah menyebabkan Puteri Nur Aina sedih lagi terluka.

Dalam masa yang sama muncul sahabat baik Iskandar Hafiz, Megat Khalif yang telah jatuh cinta pada Puteri Nur Aina pada pandangan pertama lagi, dan sanggup berkorban apa sahaja demi melihat 'puterinya' tersenyum bahagia semula.

Dia tidak berputus asa menunggu sehingga Puteri Nur Aina dapat melupakan Iskandar Hafiz dan menerimanya dengan sepenuh hati. Malangnya, apabila Puteri Nur Aina mula menerimanya, Iskandar Hafiz kembali menagih kasih....

Puteri : "Hadirmu bagaikan seorang wira, menyelamatkan aku dari lembah sengsara, yang mengajar apa itu rasa cinta dan erti perasaan. Namun, yang seorang lagi cukup sempurna, setia mengubati lukaku, sentiasa ada saat aku memerlukan. Tanpamu aku lelah..."

Abang Is : "Kau bukannya yang pertama di hati, namun kaulah perempuan pertama aku nikahi, sehingga lidahku menjadi kelu untuk menyebut nama yang lain, menjadikan hanya dirimu perempuan terakhirku..."

Khalif : " Rasa cinta padamu tidak pernah pudar, walaupun nyawa bercerai dengan badan. Apa yang kuinginkan, hanyalah kebahagiaan dirimu, Puteriku...."

Apakah kesudahan kemelut kisah cinta mereka? Temui jawapan akhirnya dalam Usai.... Aku Terima Nikahnya

November 23, 2011

Damya Hanna - Bicara Hati

Add to cart

Scribd


Tajuk: Bicara Hati
Penulis: Damya Hanna
Penerbit: Alaf21
Berat : 400gm
Tahun Terbit: 2001
Bil Mukasurat: 482

Sinopsis

DALAM satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya inginmenjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintai.Seminggu mengenali Zahlia, Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda.
 
Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh cinta dengan pemuda itu.Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh TengkuSyahran untuk memenangi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia akur tetapi dengan syarat, iaituhak-hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya terlalu tinggi dan dia tidak mengikut penjanjian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telahmungkir janji. Kini timbul pelbagai konflik dalam rumah tangganya.Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapatmengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan? Bicara Hati sebuah kisah yangdapat mengungkap segala rahsia.

November 22, 2011

Nurul Ain Syuhada - Cinta Kontrak


Tajuk: Cinta Kontrak
Penerbit: Karya Seni
Penulis Nurul Ain Syuhada
Terbitan: 2011
Harga RM20.00



Add to cart

Sinopsis Cinta Kontrak 

"Oi cicak kobeng! Ayat aku tu! Yang kau sibuk-sibuk ciplak buat harta sendiri pulak apahal? Ayat aku tu milik aku secara rasmi tau tak!" Aku semburkan ayat-ayatku dihadapan wajahnya.
Nur Alia Airysha, seorang gadis yang datang dari kampung ke Kuala Lumpur dengan niat untuk mengumpul duit demi keluarga dan membiayai kos pembelajarannya. Dengan bantuan sahabat Alongnya, Kak Yati, Airysha bekerja di sebuah butik terkemuka yang dimiliki oleh Datin Aleeya.
Muhammad Danial Franz, seorang pemuda kacukan Perancis yang berkelulusan dari luar negara kembali ke Malaysia dan bekerja di bawah daddynya, Dato' Eddy disebuah syarikat besar.
Takdir menemukan Airysha yang brutal dengan Danial yang ego di butik mommy Danial, Datin Aleeya! Danial cuba mendapatkan Airysha tanpa merendahkan egonya. Danial membawa Airysha untuk bertemu orang tuanya untuk dikahwinkan. Tetapi perkahwinan ini bersyarat! Kontrak yang direka Danial dipandang remeh oleh Airysha.
Disaat akad nikah hampir tiba, Airysha menyusun strategi untuk lari!, Airysha mengambil keputusan untuk membatalkan kontrak tersebut. Lantas sekeping kertas yang tertera kontraknya, dibuang. Apa yang bakal terjadi seterusnya? Adakah perkahwinan masih diteruskan? Bagaimana kehidupan Airysha selepas ini? Adakah masih terkurung disangkar yang disaluti emas? Bahagiakah dia? Bagaimana pula penerimaan Danial terhadap perangai brutal Airysha? Bila senduk bertemu kuali, bila api bertemu sumbu bom, apa yang akan terjadi?
"Kontrak! Kontrak! Kontrak! Tu je yang kau tau nak sebut? Yela! Yela! Aku yang buang. Aku tak puas hati dengan syarat-syarat dia. Ada ke aku sebagai seorang perempuan, kena tido atas sofa? Kau ni manusia takde hati, takde perut!" selorohku. Dalam masa yang sama, aku cuba melepaskan diri daripada rangkulannya. Danial mendengus perlahan.




November 11, 2011

Noor Suraya - Jaja & Din





Sinopsis belakang buku:
Cinta pandang pertamakah ini...
Sekiranya tiba-tiba anda bertemu dengan lelaki yang membuat jantung anda berlari setara dengan kelajuan jet Sukhoi buatan Rusia, dan mata anda pula tak bisa berpaling daripada dia biarpun sedetik, lalu apa tindakan anda?
=A= katakan: lupakan sahaja itu hanya logamaya
=B= rahsiakan perasaan anda dalam diari merah jambu
=C= kenal pasti siapa dia, dan suruh ayah ibu meminang dia
=D= segera periksa jantung, mata dan tekanan darah, ke doktor pakar
Jaja telah memilih =C= sebagai jawapan
cinta telah membuat aku tidak lut lagi dengan segala ‘peraturan hati’ yang selama ini aku junjung!
Implikasinya:
Abah dan uminya rasa
♪¿∫∞Ωπ䮉¾]
Alahai, anak abah ni, awat la sampai jadi lagu tu!
Mama nak sorok muka ni kat mana, Jaja?
Inilah cerita Jaja yang meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala ‘zuhud’ macam Din nanti?
rupa-rupanya cinta telah membawa hatiku terbuai-buai ke sana ke sini tanpa perlu berhenti di mana-mana ‘lampu isyarat’..

Resensi Saya:

Kisah seorang Jaja yang orang bandar, bekerja dengan syarikat pengiklanan McCann, dan tiba-tiba terpikat dengan model iklannya, yang secara tak sengaja diambil oleh rakannya di utara tanah air, model yang berkopiah, sedang bertafakur di sebelah kuburan seseorang. Dia terpikat bila melihat wajah seorang lelaki yang langsung tidak dikenalinya.
Din, seorang ustaz lulusan Universiti Al-Azhar, mengajar di sekolah agama rakyat di utara tanah air. Tidak menyangka dia akan terpikat dengan seorang Jaja, yang langsung tidak ada ciri seorang ustazah. Tetapi Jaja, mencari Din bagaikan cinta tiada penghujungnya. Dengan alasan untuk memberikan wang upah menjadi model iklannya.
Jaja, dalam usaha mencari Din, akhirnya patah hati apabila mengetahui bahawa kuburan yang Din tafakur itu, seorang gadis, mungkin isterinya?... Tetapi Allah mempertemukannya semula di kenduri perkahwinan saudara Qaulah - anak rakan mamanya. Sekali lagi dia terpandang Din makan bersama dengan seorang wanita punya anak berderet... Hancur luluh hati Jaja...
Setelah mengetahui cerita sebenar dari saudara Qaulah, rupa-rupanya wanita punya anak berderet itu adalak kakak ipar saudara Qaulah, dan abangnya pula tidak dapat datang. Bukan Din suaminya. Lalu hati Jaja berbunga-bunga kembali.
Hinggalah Jaja, dengan beraninya menyuruh mama dan abahnya meminang Din, rupa-rupanya Din bukan orang lain dengan Uncle Aqmarnya. Uncle nya sudah lama mengenali Din sewaktu di tanah Arab lagi.. Mereka pun bernikah.. tetapi Jaja sahaja yang menganggap Jaja itu yang sangat menyanyangi Din, sedangkan Din - ustaz-ustaz yang sangat sopan santun, tidak meluahkan perasaannya dengan kata-kata, tetapi dengan adab sopan, nasihat, cerita dan belaian Din, mampu membuat hati Jaja luruh......
Setelah dua tahun, Din memohon untuk berjuang berjihat di Afghanistan, saat Din pergi, Umar baru sahaja dilahirkan 3 hari. Ustaz Syuib pula setelah tidak dapat menerima berita selama 6 bulan dari Din, dia membawa kembali cincin perak pemberian perkahwinan Jaja Din dahulu. Jaja pasrah. Suaminya syahid di medan perjuangan....

Rating saya: ***** (5 bintang) ceritanya sangat-sangat menyentuh perasaan, cuma covernya tidak menarik...






October 28, 2011

Kaseh Esmiralda - Angel in The Devil's Suit


Add to cart
Tajuk: Angel in The Devil's Suit
Penulis: Kaseh Esmiralda
Penerbit: Kaki Novel
Tahun: November 2011
ISBN 978-9675-067-877
Bil M/s: 640
Harga RM23/=

Sinopsis belakang buku:

Dew dan Jeremy adalah orang berlainan tetapi mempunyai wajah yang seiras, nama yang serupa dan suara yang seakan. Namun perwatakan dan keperibadian mereka terlalu berbeza sehinggakan Camie, gadis yang paling rapat dengan mereka menggelarkan mereka dengan gelaran The Angel dan The Devil.
 
Jeremy, insan amat dicintai oleh Camie dan mereka saling menyayangi. Namun, hubungan kasih mereka akhirnya terlerai apabila Jeremy yang selama ini mempunyai penyakit telah meninggal dunia.

Dew pula seorang pelajar yang digelar The Taiko oleh semua pelajar dan guru-guru di sekolahnya. Berjumpa dengan Camie yang menjadi pelajar baru di sekolahnya dan mengisytiharkan Camie sebagai hambanya. Mereka bergaduh, membuli, bertekak dan apa sahaja bersama-sama. Camie hanya menurut dan rela menjadi hamba Dew kerana wajah, nama dan suaranya yang seiras dengan Jeremy, kekasihnya.

Namun penemuan diari mendiang Jeremy telah membongkarkan identiti sebenar Dew yang selama ini hanya diketahui oleh ayah Dew dan juga ayah Jeremy sendiri. Detik penemuan diari itu telah menyebabkan dirinya pening dan keliru.
 
Apakah rahsia itu? Bagaimanakah caranya Dew mencari kembali identiti dirinya yang telah dikelirukan oleh diari kepunyaan Jeremy itu? Berjayakah Camie membantu ‘tuan’nya menyelesaikan masalah itu?


Resensi Saya:

Bab 1, simple cepat dan berkesan. Patah-patah dalam satu ayat pendek dan tersampai maksud. Kisah seorang student (ala-ala jepun ajer) di kelas mereka, Camily budak baru yang terpaksa duduk di sebelah seorang budak lelaki yang rupa paras serta suara hampir sama dengan bekas kekasihnya, Jeremy. Sedangkan tidak mungkin, kerana Jeremy sudah lama meninggal. So, itu-ini-begitu-begini, jumpa la diari Jeremy, dan baru la si budak lelaki yang duduk sebelah dia ni tau, rupanya dia ada kembar, dan dia merupakan anak angkat.

Komen Saya: Jalan ceritanya ringkas, mungkin tak masuk dengan jiwa saya yang dah ke arah kertu ni. Ni novel untuk chicklit kot... tapi tebal. Mabbe sesuai utk anak-anak remaja yang umur 10-15 tahun. Tapi tak sesuai dengan budaya kita di Malaysia. Mujur juga nama-nama yang digunakan pun tidak menggambarkan orang melayu-islam. So, anggap je lah novel ni sekadar hiburan semata-mata. Morale nya? saya tak tau nak kupas...

Rating saya: ** (2 dari 5 bintang).

October 27, 2011

Siti Rosmizah - Lafazkan Kalimah Cintamu


Add to cart

Tajuk: Lafazkan Kalimah Cintamu
Penulis: Siti Rosmizah
Penerbit: SR Publication
Bil M/s ; 809
ISBN: 978-967-5822-00-1
Harga: RM26.90

Sinopsis belakang buku:

Tengku Aqilah, seorang anak yang di sisih oleh bapa kandungnya sendiri. Kecetekan iman Tengku Hisham menyebabkan beliau menyalahkan anak bongsunya sebagai punca kematiaan isterinya. Selama 13 tahun Tengku Aqilah hidup di perantauan membina kehidupannya sendiri. Selepas tamat belajar Tengku Aqilah berhajat untuk kembali semula ke pangkuan keluarganya namun kepulangannya itu telah membuka tirai luka dalam hidupnya.

Tengku Natasha yang tidak pernah padam api dendam terhadap adiknya, telah menggunakan tiket sebagai anak kesayangan Tengku Hisham, memperlekehkan Tengku Aqilah dengan memberikan Tengku Aqilah jawatan sebagai seorang penyambut tetamu merangkap tea lady di Syarikat milik keluarga mereka. Demi untuk menagih kasih seorang bapa Tengku Aqilah akur jua.

Tengku Ryan Ameer, jejaka tampan kacukan Inggeris melayu itu begitu angkuh dan sombong, di tambah pula dengan kedudukan bapanya, Tengku Hashim sebagai pemegang syer terbesar diSyarikat Megah Holdings. Kehadiran Tengku Aqilah di Syarikat itu begitu menjengkelkannya, sehinggakan mereka tidak boleh langsung bertembung muka pasti perang mulut akan meletus. Tengku Aqilah sedar di mata Tengku Ryan Ameer begitu membara api kebenciaan terhadap dirinya.

Tengku Hashim, bapa saudara Tengku Aqilah amat menyanyangi gadis malang ini. Manusia hanya mampu merancang namun perancangan Yang Maha Esa lebih hebat dari segalanya. Sebelum menghembuskan nafas yang terakhir Tengku Hashim telah membuat satu wasiat yang telah mengubah segala-galanya. Apakah wasiat beliau itu? Mampukah Tengku Aqilah mengapai kebahagiaan dalam hidupnya? Mampukah Tengku Aqilah terus menagih kasih dari bapanya? Begitu utuhkah api kebenciaan Tengku Ryan Ameer pada Tengku Aqilah?

Resensi dari saya:

Kisah yang berunsur kekeluargaan, keimanan dan kebongkakan berjaya disentuh oleh SR dalam bentuk yang sangat humor. Tengku Aqilah digambarkan sebagai seorang yang periang, sentiasa berfikiran positif dan sangat menghormati ayahnya Tengku Hisham walaupun ayahnya tidak seperti ayah yang lain. Sifat Tengku Hisham yang tidak redha dengan ketentuan illahi, atas kematian isterinya membuatkan dirinya terbelenggu dengan sikap bongkak dan angkuh terhadap anaknya sendiri. Sementara anak sulongnya Tengku Natasha pula ditatang bagai minyak yang penuh berbeza pula dengan anak keduanya Tengku Aqilah yang dikatakan penyebab kematian ibunya semasa bersalin.

Wasiat yang ditinggalkan oleh Tengku Hashim bapa saudara Tengku Aqilah, merangkap abang kepada Tengku Hisham menyebabkan Tengku Aqilah terpaksa berkahwin dengan Tengku Ryan Ameer, sepupunya sendiri, sungguhpun Tengku Ryan sudah bercinta dengan kakaknya Tengku Natasha hampir 5 tahun. Tetapi Aqilah redha dan menganggap itulah caranya untuk dia rapat kembali dengan ayah dan kakak kandungnya, tetapi ujian demi ujian terpaksa ditempuhinya. Sementara itu, Farhanah, anak orang gaji mereka sebaya dengan Tengku Aqilah, menjadi rakan rapat Tengku Aqilah dan sentiasa mendengar keluhan dan harapannya.

Dalam pada itu, Tengku Hisham telah diserang strok, menyebabkannya hampir lumpuh. Saat itulah Aqilah sedaya upaya membantu ayahnya walaupun pada mulanya ayahnya tidak mahu kan pertolongannya. Anaknya Tengku Natasha yang ditatang-tatang itu, tidak langsung memperdulikannya dan sanggup pula bercuti keluar negara saat-saat dia diperlukan. Tengku Hisham akhirnya sedar bahawa selama ini dia terlalu ego dan dapat menerima Tengku Aqilah kembali. Sementara itu, Tengku Ryan walaupun bersetuju dengan perkahwinan dia dan Aqilah, tetapi dia tidak dapat menerima Aqila dalam hidupnya, dia meminggirkan diri dan hanya menunggu saat 6 bulan dalam perjanjian tamat, dan dia akan melepaskan Aqilah.

Tetapi sebaliknya yang berlaku, dia mula terpikat dengan watak dan peribadi sebenar Aqilah, walaupun agak gila-gila di pejabat, tetapi sebenarnya berbeza di rumah. Aqilah pula sudah mula mencintai suaminya, tetapi dia menganggap hanya lakonan suaminya sahaja, demi tempoh 6 bulan itu.

Saat 6 bulan hampir tiba, dan Tengku Ryan mula merasakan bahawa, dia tidak akan mensia-siakan Aqilah, lalu dia mengakui bahawa dia cintakan isterinya. Tetapi langit tidak selalu cerah, kebahagiaan mereka berdua sekejap sahaja, Tengku Natasha menuntut janji pada Tengku Ryan untuk menceraikan Aqilah, dan mengahwini dia. Konflik berlaku. Tangisan demi tangisan. Rupa-rupanya Tengku Aqilah mengandung 4 bulan, dan menghidap kanser payudara..... Saat genting berlaku di mana antara nyawa anak dan ibu saat melahirkan. Tengku Aqilah koma sepertimana ibunya...

Tapi endingnya mesti lah happy.

Rating saya: ***** (best, walaupun part awalnya meleret-leret)

October 12, 2011

Hijratul Akisya - Semarak Cinta



Add to cart

Penerbit: Kaki Novel
ISBN: 978-967-5067-85-3
RM 20.00
Berat: 350gm

Sinopsis belakang buku

‘Buaya darat terlaris’, itulah gelaran yang diberikan rakan-rakan kepada Adi Hamidi kerana sikap kasanovanya. Teman-teman wanitanya hanya dianggap sebagai teman untuk bergembira. Tidak pernah ada sedikit pun rasa cinta yang terbit daripada perkenalannya dengan teman-teman wanitanya kini setelah dia dipermainkan oleh bekas kekasihnya. Akibat kecewa dengan cinta pertama, dia menghukum semua wanita dengan menganggap bahawa cinta suci seorang wanita tidak pernah wujud.




Lantaran sikap kasanovanya itu membuatkan Kapten Mohamad, ayah kepada Adi Hamidi terpaksa campur tangan dalam hal perkahwinannya. Memandangkan umurnya yang sudah meningkat, Kapten Mohamad membuat keputusan untuk mengatur perkahwinan Adi Hamidi dengan anak rakan baiknya yang telah lama terpisah.
Demi kasih sayang dan rasa tanggungjawab kepada kedua ibu bapa telah mengikat Adi Hamidi dan Nur Alia dalam satu ikatan pernikahan tanpa rasa cinta dari kedua-dua belah pihak. Walaupun begitu, Nur Alia tetap menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri. Dia cuba menjadi seorang isteri yang terbaik kepada Adi Hamidi sekali gus berusaha untuk menghapuskan tanggapan buruk dan melunturkan ego sang suami dengan cinta dan kesetiaan yang ditunjukkannya.




Tanpa disedari, perasaan sayang kepada isterinya semakin hari semakin terserlah. Namun, ada sahaja dugaan yang melanda setiap kali mereka baru sahaja mahu mengecapi rasa bahagia. Ada sahaja pihak yang iri hati dengan kebahagiaan yang baru sahaja mahu menunjukkan sinarnya. Dapatkah mereka mengharungi semua dugaan ini?

August 14, 2011

Ariela Sahimi - Yes Bos

 
Yes, Boss! (Tiada Stok) -Stok dalam Reprint
Add to cart

Tajuk: Yes Boss
Penulis: Ariela Sahimi
Bil M/s: 457
ISBN: 978-967-5067-81-5
SEMENANJUNG: RM 19.00
Penerbit: Kaki Novel SDN BHD

Sinopsis belakang novel:
Tak sesuai bekerja di Pizza Hut, Aryana masuk McDonald’s. Tak sesuai di McDonald’s dia pergi pulak ke Jaya Jusco. Sudahnya setiap tempat tu pun paling-paling lama pengalaman yang berjaya dikutip adalah selama dua bulan sahaja. Bukannya dia koman sangat. Lulusan universiti tu… tetapi nasib tidak menyebelahinya terutama sekali ketika sesi temu duga pegawai kerajaan.
Berkat ‘kabel’ mak ngahnya di Wisma Alam, Aryana akhirnya berjaya menjawat jawatan setiausaha di situ. Sangkanya dia bekerja dengan Datuk Maarof, rupa-rupanya dia adalah setiausaha kepada Ilham Irfan, anak Datuk Maarof. Pulak tu, Ilham merupakan kasanova yang punya ‘stok’ edisi model keliling pinggang.
Selain menjalankan tugas rasmi seorang setiausaha, Aryana juga dikehendaki menjalankan tugas ‘tak rasmi’ seorang setiausaha. Kena cover line untuk bosnya setiap kali bosnya mengular, juga ketika teman-teman wanita bosnya merajuk, perlu dipujuk dan sebagainya. Setiap arahan bosnya wajib dijawab dengan:- Yes, boss! Pening kepala Aryana meladeni setiap kerenah bosnya itu. Tetapi, boleh pula Aryana bertahan dengan sikap bosnya itu, hinggakan mereka semakin rapat.
Hati dan perasaan… siapalah yang dapat mengawalnya…. Dalam diam, Aryana telah jatuh hati dengan bosnya tetapi dipendamkan sahaja. Dia sendirian makan hati dengan sikap hidung belang bosnya itu.
Dan bila Aryana tiada di sisi, Ilham mula terasa kehilangan. Tatkala dia sedar bahawa dia memerlukan Aryana lebih daripada seorang bos memerlukan setiausaha, dia terpaksa pula berdepan dengan mantan mat rempit di kampung Aryana yang kini sudah bertukar menjadi tauke bengkel dan kolam ikan keli.

Berjayakah Ilham menambat hati Aryana yang sedia terluka dengan sikapnya yang hidung belang itu? Bagaimana pula dengan Aryana? Siapakah yang menjadi pilihan hatinya? Bosnya ataupun mat rempit otai yang telah berubah menjadi ikon belia berjaya di kampungnya itu?

Ringkasan dari saya:

Kisah PA/Sekretari yang sentiasa menurut kata bos nya Ilham Irfan yang sentiasa ada girlfriend keliling pinggang. Pada mulanya hanya perasaan Aryana hanya biasa-biasa sahaja, menjadi sekretari bos merangkap mengatur jadual untuk semua girlfriend bosnya agar tidak tertindih, hingga diberi kepercayaan sepenuhnya. Malah dia pula di minta menyediakan senarai wanita-wanita kategori baik untuk dijadikan calon menantu Datin Rokiah Kamsan. Tetapi tidak berjaya. Ilham Irfan memilih Mellina sebagai tunangannya, tetapi Mellina mempunyai agenda jahat disebalik pertunangan mereka tanpa pengetahuan Ilham mahupun keluarganya. Hanya Aryana sahaja yang mengetahuinya setelah terserempak dengan Mellina bermersra dengan lelaki lain.

Pertelingkahan berlaku apabila Aryana cuba memberitahu perkara sebenar, menyebabkan dia meletakkan jawatan dan pulang ke kampung. Dalam tempoh itu, Ilham tidak mempunyai sekretari, dan dia pula menjadi liar dan keluar ke kelab malam. Di situ dia terserempak dengan Mellina sebenar.

Komen saya:
Penamatan yang sangat manis.

Rating saya:
**** 4/5 bintang.. patut lah habis stok, dan reprint.. kalau buat drama mesti best mcm Nora Elena juga.

August 11, 2011

Nuril - ku rela cinta ini bertamu



Add to cart

Penerbit: kaki novel
Bil ms: 600 berat 600gm
HARGA : RM 24

Cinta datang tanpa diundang, sebagaimana pertemuan tak terduga antara Qistina Balqish dan Daniel Muaz. Setiap kali berjumpa, setiap kali itu juga akan berlaku sengketa sehinggalah berlakunya sesuatu yang mengaibkan sehingga mengikat mereka kepada sebuah tanggungjawab. Tanggungjawab yang perlu digalas atas perbuatan tanpa sengaja oleh kedua-duanya. Suatu ikatan pernikahan atas keterlajuran sikap Daniel Muaz dan kecuaian Qistina Balqish sendiri. Pernikahan ini perlu dirahsiakan daripada pengetahuan kedua ibu bapa Daniel Muaz. Setelah tanggungjawab diambil, bagaimana pula mereka mahu melaksanakannya jika mereka sering tidak sehati sejiwa. Bila tiada mereka merindu, bila ada mereka tidak sebulu. Tanpa sedar bibit cinta antara mereka mekar di dalam hati. Namun, relakah mereka menerima cinta itu...?

Daniel Muaz: “Macam ni la... aku bagi kau seratus ribu, kau tutup mulut kau, okey?

Qistina Balqish: “Seratus ribu??? Awak ingat harga diri saya nilai macam tu, ya? Terlalu murah, tau tak? Huh, awak ingat awak mampu beli segalanya dengan duit awak tu? Saya tak kira, saya nak awak bertanggungjawab. Kalau tak saya buat report polis. Lagipun saya boleh sue awak, saya ada bukti yang awak ceroboh bilik saya,”
Daniel Muaz: “Aku tak sengajalah. Lain kali kunci pintu kalau tak mahu orang lain masuk. Kau sendiri yang cuai. Ada ke nak tidur tak kunci pintu. Apa kau ingat kau kat rumah sendiri ke?






Sinopsis dari saya:







Kisah pernikahan yang terpaksa dilakukan demi menyelamatkan maruah Qistina Batrisya dengan Daniel Muaz Tan Sri Darwish. Mereka bertemu setelah Qistina terlupa mengunci pintu bilik hotelnya dan dia pule menelan ubat selsema, menyebabkan dia tidak sedarkan diri. Sementara itu Daniel Muaz pula anak orang kaya yang hidup sebagai playboy, mabuk dan tersilap masuk bilik hotel dan berlakulah adegan yang tidak diingini. Mereka bernikah secara senyap-senyap dan membawa haluan masing-masing hinggalah setelah dua bulan kemudian Qistina mendapati dirinya hamil.







Daniel Muaz belajar menjadi seorang suami walaupun tanpa kerelaannya, dan tanpa pengetahuan keluarga Tan Sri, hinggalah suatu hari ketika Qistina sarat mengandung, tiba-tiba Puan Sri membuat kejutan untuk bermalam di rumah Daniel Muaz. Merka cuba berlakon tetapi sekilas ikan di laut, sudah tau jantan betinanya, akhirnya ketahuan juga.







Bayi yang comel lahir, dan kasih sayng mereka berdua menjadi semakin berkembang. Hinggalah Daniel Muaz menzahirkan rasa cintanya pada Qistina Balqish. Namun langit tidak selalu cerah, Daniel Muaz terserempak pula dengan Qistina sedang berpelukan dengan Encik Haizam yang menaruh perasaan pada Qistina secara tidak sengaja terpeluk Qistina. Semuanya hancur sekelip mata, Daniel tidak dapat memaafkan Qistina, walaupun dia cuba memberikan penjelasan... Qistina dihalau keluar dari rumah dengan kejam, tidak memberi peluang langsung untuk melihat Batrisya anak comel itu. Ketika memandu dalam kesedihan, dia telah terbabit dalam kemalangan..







Dalam tempoh itu, anaknya Batrisya telah dikesan mengalami penyakit hati. Daniel yang ego tidak mahu memaklumkan pada Qistina, malah kawan baik Qistina juga tidak dapat menghubungi telefon bimbit Qistina. Daniel menyiarkan di akhbar harian tempata, dan Qistina terbaca mengenainya lalu menghubungi doktor yg terlibat. Pembedahan dibuat, tetapi Batrisya tidak dapat diselamatkan, sementara itu Qistina pula tidak sedarkan diri. Daniel Muaz pula tidak tahu penderma hati tersebut, kerana Qistina mahu doktor merahsiakan identitinya. Setelah tersedar, Qistina redha akan pemergian anaknya, walaupun dia sekali lagi dihina oleh suaminya sendiri ketika dia menghampiri rumah untuk mencari Batrisya.... Dia membawa diri yang lara, dan memohon perceraian, tetapi tidak ditandatangani oleh Daniel Muaz yang terlalu ego.







Haizam cuba berterus terang dengan Daniel Muaz, dan barulah dia tahu duduk debenar perkara itu. Puas dia mencari Qistina tetapi tidak berhasil. Sementara itu dia cuba meluahkan rasa dan berkongsi bicara dengan teman di alam maya...







Setelah bertahun berlalu, Haizam pada mulanya mendirikan rumahtangga dengan Yasmin, tetapi dia meninggal saat melahirkan bayinya, lalu Haizam bernikah pula dengan kawan baik Qistina, Suraya yg kematian tunangnya dalam kemalangan jalan raya.







Qistina pula menjadi pelukis di studio di CM dan bertemu dengan peminatnya yang selalu menemaninya Adrian. Sementara itu, secara kebetulan dia melukis potret wjah seorang gadis yg merupakan sepupu Daniel. Sungguh tak disangka, mereka bertemu semula saat itu, dan Qistina merasa makin dihina apabila melihat keakraban Alia dgn Daniel, dan Daniel sengaja tidak memberitahu hubungannya dgn alia. Adrian pula yang pada mulanya meminati potret wajah Alia, terpikat dgn Alia sebenar.

August 3, 2011

Siti Rosmizah - Andai Itu Takdirnya






Add to cart!
Tajuk : Andai Itu Takdirnya
Penulis: Siti Rosmizah
Penerbit : Buku Prima
Bil m/s : 588
Berat : 550gm
Terbitan: 2008

Sinposis:

(copied from goodreads)

Aleya, seorang gadis yang cantik dan berlatarbelakangkan keluarga sederhana, dalam diam menyimpan perasaan pada seorang anak tokoh korporat yang ternama yang juga merupakan rakan sekuliahnya di universiti di United Kingdom, Syed Adam Aizril. Syed Adam Aizril, wajahnya yang tampan menjadikan dia kegilaan ramai gadis. Limpahan kemewahan meletakkan ego dan kesombongan di singgahsana yang paling tinggi. Mentalitinya yang mementingkan darjat dan kedudukan telah menutup pintu hatinya untuk mendengar bicara hatinya sendiri yang pada ketika telah mula ada getaran buat Aleya.

"Salahkah Leya mencari sedikit bahagia? Mengapa Leya tak pernah dapat merasainya? Hina sangatkah Leya sebab beribu dan berbapakan orang miskin? Memang Leya miskan tapi Leya juga jugak ada maruah diri."

Terjadinya suatu perkara yang menyatukan mereka. Tapi kerana terlalu ego, sombong dan mementingkan darjat, begitu hina Aleya dilayan Syed Aizril.

"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Kuasa cinta, tiada siapa yang dapat menghalang. Mereka kembali bersatu atas penyesalan Syed Aizril. Ketika ingin menyulam bahagia dan menyemai kasih antara dua hati, munculnya Sharifah Emilin, sepupu kepada Syed Aizril yang membuat onar. Sharifah Emilin yang penuh di hatinya dengan ego, bongkak dan iri hati ingin menunaikan dendamnya pada Aleya yang dianggap merampas Syed Aizril yang konon dianggap sebagai kekasihnya. Namun, di hati Syed Aizril, hanya Aleya yang bertakhta.

"You dengar sini Zril, dendam I tak habis kat sini. I bersumpah, I akan pastikan hidup you musnah...musnah sebagaimana you musnahkan hidup I. I takkan lepaskan you. You tetap akan jadi milik I. I janji Zril, I janji."

Namun, ada kalanya cinta mereka teruji di tengah jalan. Kerana keegoan seorang lelaki yang menuncak, Syed Aizril telah melakukan kekhilafan yang hanya merugikan dirinya sendiri dan hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan cinta sucinya.

"Leya jangan tinggalkan abang. Kembalilah sayang, kembalilah. Jangan teruskan perjalanan itu. Berilah abang peluang untuk membahagiakan Leya. Hentikan perjalanan itu sayang, pandanglah ke belakang walaupun cuma seketika."

Salahkah Aleya kerana memilih Syed Aizril dalam hidupnya?

"Namun dia terleka sebentar dengan kebahagiaan palsu yang diciptakan oleh suaminya. Habis manis sepah dibuang. Dia akhirnya menjadi pengemis cinta pada suaminya sendiri. Akhirnya dia telah terluka untuk kedua kalinya tetapi kali ini kelukaannya lebih dalam hingga meragut nyawanya sendiri. Itulah kisah perempuan yang bernama Nur Aleya binti Idris."

Cinta...cinta telah menjadikan Aleya, gadis yang pendiam dan berperibadi sederhana, seorang yang kuat, tabah, tegas dan berani, walau dalam hatinya penuh cinta dan kasih.

"Selama aku miniti liku-liku kehidupan yang penuh onak dan duri ni, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

Cinta...cinta telah mengubah Syed Aizril yang ego dan sombong kepada seorang yang sangat menghargai cinta dan kasih sayang.

"Leya, abang janji dengan nama ALLAH abang akan menjaga Leya hingga ke nafas yang terakhir. Percayalah sayang. Leya takkan keseorangan lagi. Abang sayang Leya dengan penuh hati abang."



Sinopsis dari saya:

Kisah yang meruntun perasaan saya. Aleeya yang memohon doa setelah didera suaminya emosi dan fizikal. Apabila bahagia menghampirinya, dugaan datang melanda, Syarifah Emilin, sepupu suaminya yang menyimpan rasa dan dendam hingga ke hujung nyawa. Masih ada manusia punyai hati yang hitam penuh dengan zulumat... ish ish ish... ubat untuk hati yang keras adalah zikrullah.

Rating saya:
**** 3/4 (4.75 dari 5 bintang)

BRAVO SR!!!!

July 24, 2011

Tahajjud Cinta - Muhammad El-Natsir



Tajuk : Tahajjud Cinta
Penulis: Muhammad El-Natsir
Terbitan: GQ Communication Sdn Bhd

Sinopsis dari saya:

Kisah seorang pemuda yang terpaksa bekerja sebagai pemandu teksi roda tiga di kota Jakarta demi menampung hidupnya dan kehidupan adik2nya yang hendak belajar. Fatih sentiasa mengerjakan solat secara berjemaah disamping mengerjakan solat tahajjud setiap malam dan mengikuti kelas pengajian di Masjid di mana di bertemu dengan seorang gadis yang sedang dalam pengajian dan menulis jurnal. Nisa tertarik dengan Fatih dan membuat temujanji dengannya untuk meminta pandangan terhadap tesis yang dibuatnya.

Nisa anak seorang bisnesman, dan punyai harta, serta memandu kereta sendiri. Dia mulai tertarik dengan keperibadian Fatih, sedangkan Fatih pula cuma seorang pemuda miskin, yang terpaksa menangguhkan pengajian tahun akhirnya di Universiti kerana kekurangan dana.

Dalam perjalanan untuk memenuhi janji Nisa, Fatih membawa penumpang gadis Cina bernama Lycen Cee, dan berlaku tragedi ragut, ketika Lycen Cee kembali dari mengeluarkan wang di ATM. Sedang waktu itu Fatih menunggunya, dan Fatih mengejar peragut tersebut sehingga ke pasar. Sewaktu di pasar, berlaku kekeliruan, di mana Fatih pula yang dituduh menjadi peragut, sehingga dia dibelasah teruk hingga tidak bermaya, dan hampir sahaja dibakar hidup-hidup, tetapi sempat di bantu oleh Lycen Cee dan rakan-rakan sekerja teksinya.

Ketika dirawat di hospital, dia melarikan diri, kerana merasakan dirinya tidak mampu lagi untuk membayar kos rawatan di hospital, sedangkan segala kos telah pun di biaya oleh Lycen Cee. Lycen Cee merasakan terhutang budi pada Fatih kerana ingin menyelamatkan dompetnya, dia sanggup menggadaikan dirinya. Dalam perjalanannya ingin pulang ke rumah, Nisa dan teman lelakinya Reno, ternampak kelibat Fatih, lalu menghampirinya. Nisa merasa kasihan dengan Fatih lalu mengajaknya tinggal di rumah Reno. Reno pula cemburu, kerana Reno menyimpan hati dengan Nisa, dan dia berpura-pura baik. Nisa pula percaya sepenuhnya pada Reno, kerana dia diberitahu yang Reno dalam usaha untuk meneruskan pengajian syariahnya di Morocco.

Tiba di rumah Reno, setelah Nisa pulang Fatih dibelasah dan didera, sehingga hampir pengsan. Reno memanggil konco-konco nya yang dua orang untuk mengangkut Fatih dan membuang badannya ke sungai. Fatih yang masih dalam keadaaan tidak sedarkan diri, dibalut dan diperosok kedalam but kereta. Ketika itu Fatih tersedar, dan terdengar suara peragut Lycen Cee tempohari. Rupa-rupanya dua orang peragut tersebutlah konco-konco Reno. Ternyata Reno bukanlah seorang yang baik.

Konco-konco Reno tersebut membuang badan Fatih ke dalam semak untuk memudahkan kerja-kerja mereka. Setelah memastikan tiada lagi sebarang suara, Fatih dengan susahpayahnya merangkak keluar dan ternampak sebuah rumah usang. Dia cuba meminta pertolongan di rumah tersebut, dan yang keluar dari rumah tersebut adalah seorang anak gadis kecil yang pernah Fatih temui sewaktu bekerja roda tiga. Anak gadis tersebut tinggal pula bersama seorang nenek tua. Di situ Fatih dirawat hingga sembuh dengan seadanya oleh nenek tersebut dan anak gadis itu. Fatih berasa terharu, dan dia bersyukur kerana Allah swt menyelamatkan nyawanya ketika di saat dia hampir-hampir tiada nyawa lagi. Fatih berjanji dia akan berusaha untuk membantu nenek tersebut dan anak kecil itu apabila dia bekerja kelak.

Setelah sihat, Fatih kembali ke kampungnya untuk melawat ayah dan adik-adiknya. Dalam perjalanan pulang dia bertemu dengan seorang lelaki besar berjubah dan berjambang yang duduk disebelahnya di dalam bas, dan seorang gadis yang kasihankan dirinya yang tidak makan, lalu berkongsi roti dengannya. Setelah bertemu ayahnya, dia berjanji akan mencari pekerjaan lain kerana dengan memandu teksi dia tidak mendapat pendapatan tetap. Dalam perjalanan pulang ke kota, ketika sedang minum-minum di sebuah kedai makan, tiba-tiba datang pengutip cukai kedai. Mereka cuba membuat kecoh di situ, lalu Fatih dan rakannya menenangkan keadaan. Ternyata Fatih mempunyai ilmu silat untuk mematahkan musuh dengan mematikan urat. Pemilik kedai makan itu pula adalah gadis yang ditemui di dalam bas tempohari. Gadis tersebut meminta Fatih menjadi penjaga kedainya, tetapi Fatih tidak mahu, dia minta menjadi pencuci pinggan di kedai.

Fatih singgah di masjid Istiqlal dan sentiasa berjemaah di sana, dia meminta imam disitu mengambilnya menjadi pencuci di masjid. Setelah imam tersebut bertanyakan pengalamannya dan keadaannya, imam tersebut memintanya menjadi tenaga pengajar kelas pengajian anak kecil di masjid tersebut. Fatih menerimanya dengan besar hati.

Sementara itu, Lycen Cee mencari-cari dimana Fatih melarikan diri, dia mencari di tempat tinggal Fatih, iaitu berdekatan dengan rakan-rakan teksi roda tiganya dahulu. Rakannya ada beritahu yang Fatih dalam perjalanan menemui Kharionnisa. Lycen Cee merasakan pernah dengar dengan nama tersebut, dia lalu balik kerumah dan menyelongkar buku nostalgia kenangan sewaktu bersekolah rendah, ternyata ada rakannya yang bernama Khaironnisa, dia cuba mendail rumah tersebut, dan berjaya menemui Nisa. Mereka berdua bercerita perkara yang sama, lalu mereka berdua pergi ke rumah Reno. Waktu itu, Reno sengaja ingin memerangkap gadis berdua tersebut dengan meletakkan pil khayal. Niat Reno untuk memuaskan nafsunya dengan gadis2 tersebut ternyata tidak berhasil, Allah menyelamatkan gadis-gadis tersebut, kerana gelas yang berisi air itu tersalah.

Gadis2 tersebut melarikan diri, apabila melihatkan keadaan Reno yang tidak siuman setelah meminum gelas berisi pil khayal yang dibubuhnya sendiri. Mereka berdua pasrah kerana tidak tahu kemana pergi nya Fatih, yang menurut Reno, Fatih keluar dan tidak kembali.

Lycen Cee pulang dengan hampa, sementara itu Lycen Cee pula telah direncanakan oleh kedua orang tuanya untuk dikahwinkan dengan anak pemegang saham terbesar syarikat milik ayah Lycen Cee. Namun setelah berlaku insiden dimana lelaki tersebut cuba memperkosa Lycen Cee di rumah kosong milik hartawan tersebut, keluarga Lycen Cee tidak lagi mahu ada hubungan dengan pemegang saham tersebut, dan mereka pula menarik semua saham-saham di dalam syarikat ayah Lycen Cee. Ayah Lycen Cee tidak mungkin mahu mempertaruhkan maruah anaknya demi perniagaan. Biarlah apa pun terjadi, namun maruah keluarga adalah yang pertama.

Hati Lycen Cee pula sudah terpikat dengan Fatih. Setiap pagi dia mendegarkan azan subuh, dan dia terpikat dengan suara yang berkumandang. Lalu dia pergi ke masjid, dan ternampak kelibat Fatih. Lycen Cee terpikat dengan Islam dan akhirnya dia menjadi murid kelas pengajian Fatih bersama anak-anak kecil.

Lycen Cee pula bercerita tentang Nisa pada Fatih. Lalu Fatih membuka cerita tentang Reno. Lycen Cee mendapat kad jemputan perkahwinan antara Nisa dan Reno. Fatih terpaksa memberitahu Lycen Cee bahawa Reno adalah seorang penipu dan ingin menipu Nisa serta keluarganya. Mereka berdua akhirnya berkejar ke rumah Nisa saat perkahwinan di langsungkan. Nisa kelihatan gembira, tetapi Reno panik, dia menghubungi konco-konco nya datang untuk membunuh Fatih dengan menembak Fatih. Berlaku keadaan kelam kabut di majlis perkahwinannya dan Fatih tertembak di bahagian dada, lalu koma di hospital.

Lycen Cee, yang baru sahaja memeluk agama Islam, kerap juga mendengar nasihat dari FAtih tentang solat tahajjud yang tidak pernah ditinggalkan FAtih. Dia pergi ke surau hospital dan memohon pertolongan dari Allah swt. Saat itu juga, datang seorang lelaki besar berjubah dan berjanggut mendermakan darah yang diperlukan Fatih. Apabila ditanya, ternyata lelaki tersebut memang mengenali Fatih di dalam bas tempohari.

Fatih selamat, Nisa tidak jadi bernikah dengan Reno, kerana Reno ditangkap polis, setelah disiasat ternyata Reno lah kepala peragut di sekitar bandar tersebut. Lycen Cee bernikah dengan Fatih.

-TAMAT-






Rating saya:
**** 4/5 bintang (wajar dimilikki dan dibaca)

June 30, 2011

Stanza Cinta - NurullHalawati





Add to cart
Tajuk: Stanza Cinta
Penulis: NurullHalawati
Terbitan: Galeri Ilmu
Bil mukasurat: 406
Harga: RM19.00

Sinopsis Belakang Buku:

Amni Sorfina memerlukan seorang lelaki yang mampu membimbingnya, bukan lelaki yang dia perlu bimbing. Dalam masa yang sama, dia berasa bertanggungjawab membimbing Irfan ke jalan yang lurus.

Perlukah dia mengorbankan cintanya yang terlalu mendalam buat Taufiq, demi menunaikan sekeping janji dan amanah?

Berhadapan dengan saat paling sukar dalam hidupnya, Amni harus belajar tersenyum dalam derita dan bersangka baik dengan segala takdir Allah buatnya.
Apakah ini bermakna dia harus melepaskan pergi sesuatu yang paling diinginkan, yang sejak sekian lama baru ditemui?


Sinopsis dari saya:

Kisah nya agak berbeza dengan yang di dramakan di TV3. Watak Auni tidak berapa menyerlah di dalam novel, sedangkan di dalam drama mungkin Auni budak tomboy yang meminati Amni Sorfina.

Amni seorang pelajar jurusan senibina, sibuk dengan tugasan untuk semester akhir dan dia pula dibayangi Irfan, pelajar jarak jauh dalam bidang kejuruteraan. Pertemuan secara tidak sengaja menyebabkan Irfan mula meminati Amni. Perhatian demi perhatian diberikan, namun Amni tegas dengan pendiriannya bahawa cintanya milik tuan punya tulang rusuknya, iaitu suaminya. Ketika bakal suaminya datang nanti hati nya akan terbuka untuk menerimanya bukannya menolak sepertimana perasaannya pada Irfan sekarang. Irfan bukanlah lelaki dambaan atau pujaan malahan jauh sekali dari lelaki anganannya yang bakal menjadi imam dalam keluarganya.

Hati Amni hancur luluh apabila mendapat tahu rakan paling baiknya, yang dia sayangi dan cintai kerana Allah, Umairah pergi menemui ilahi. Saat itu, Taufiq hadir memberi semangat padanya. Lelaki yang didambakan telah hadir dalam hatinya, cuma penghalangnya adalah jarak di antara mereka dan juga musyuarah jemaah di sebelah Taufiq berat untuk melepaskannya ke alam perkahwinan. Amni redha dengan ketentuannya, walaupun hatinya sudah berkobar-kobar untuk menerima Taufiq seadanya. Mahalan kedua ibu bapa Amni juga setuju, dan ibu sebelah Taufiq juga setuju. Cuma jemaah yang dianggotai Taufiq masih bimbang dengan status Taufiq yang baru sahaja kehilangan abinya dan masih baru dalam bidang pekerjaan.

Sekali lagi Amni merasakan hatinya luluh. Pernikahannya ditangguhkan, malahan tidak jadi. Tampil pula Irfan bertanyakan dirinya, lalu Amni tidak lagi membantah. Saat cinta baru sahaja ingin bersemi di hati Amni, Irfan pula ditimpa musibah dengan penyakit SLE, yang tiada ubatnya. Dia pula pergi menemui ilahi saat Amni sangat menyintainya. Inilah dugan dan ujian yang perlu ditempuhi Amni. Dia pasrah atas ketentuanNya. ....

Rating saya:
***** 5 bintang... sesuai dibaca dikalangan remaja wanita dan sangat membimbing ke arah kebaikan seorang muslimah sebenar. Thanks Nurull!!!!!!
p/s: sediakan tisu sekotak sekiranya ingin membaca sehari terus habis okay.... sangat meruntun hati saya.

June 16, 2011

M.A.I.D -Suri Ryanna


Klik untuk Membeli


M.A.I.D~Suri Ryana
Kaki Novel
MYR26.00
ISBN: 978-967-5067-77-8

Pengembaraan Noorul ke alam yang serba baru bermula semenjak menjadi pembantu rumah di penthouse mewah seorang lelaki kacak bernama Harris Tan Sri Hamdan, yang cerewetnya mengalahkan nenek kebayan. Oleh kerana sifatnya yang cerewet itu, Noorul menggelar Harris Mr. F. Kenapa F, bukan G atau H? Kerana F itu adalah untuk ‘fussy’ atau di dalam bahasa Melayunya cerewet! Semua yang Noorul lakukan sentiasa mengundang tengkingan dan jelingan tajam Mr. F.

Daripada berbalas-balas nota berkaitan dengan kerja pada awalnya, entah bagaimana mereka boleh makan semeja. Semakin lama Noorul mengenali Mr. F semakin banyak pula sebab yang dia temui untuk mencintai lelaki itu.

Fitnah yang melanda menyebabkan Noorul dan Mr. F terpaksa dinikahkan. Gusarnya hati, Allah sahaja yang tahu kerana dia tidak pasti sama ada Mr. F boleh menerimanya sebagai isteri atau tidak. Noorul mula berteka-teki sendiri tentang siapa dalang di dalam penyebaran fitnah ini. Adakah angkara Asyraf, yang sememangnya berdendam dengan Noorul? Atau pun, musuh perniagaan Tan Sri Hamdan? Mampukah Noorul dan Mr. F melayari bahtera rumah tangga bersama? Bagaimana pula dengan Elisa yang sememangnya cintakan Mr. F? Apa pula yang akan terjadi apabila Nurina, bekas kekasih Mr. F pulang ke Malaysia untuk menagih kembali cinta daripada lelaki itu? Haikal pula, dapatkah menerima Noorul, orang yang dicintainya sebagai kakak ipar?

Komen dari saya:

Kisah budak perempuan yang menganggur, selepas diberhentikan kerja dari kilang yang telah ditutup, dia memohon pekerjaan sebagai pembantu rumah yang berdaftar di agensi pembantu rumah. Noorul mendapat majikan di sebuah condo di pulau pinang. Dengan gaji yang agak lumayan dia hanya perlu datang pagi dan balik petang sebelum majikannya pulang. Setelah hampir sebulan dia berjaya mengelakkan diri dari bertembung dengan majikannya, akhirnya dia terpaksa bertemu juga.

Majikannya Harris, seorang anak Tan Sri yang mahu bekerja sendiri sebagai jurutera. Dia juga mempunya adik yang dipanggil Carl-Haiqal. Sejak pertemuannya dengan majikannya, dia dipaksa menyediakan sarapan pagi. Haiqal pula mulai terpikat dengan Noorul, dan sanggup berpindah ke condo bersebelahan dengan abangnya, demi memikat Noorul. Manakala ibu Noorul yang tinggal berdua sahaja dengan adiknya Nurin, mulai gelisah setelah Makcik Leha yang berjiran, mulai bertanya tentang jodoh Noorul dengan anaknya Asyraf.

Noorul pula tidak dapat menerima Asyraf, setelah Asyraf menghinanya sebagai budak kilang. Walaupun dia miskin dan kurang pelajaran, tetapi dia tidak sanggup dihina. Asyraf pula memaksa Noorul memberitahu ibunya yang Noorul sudah mempunyai kekasih hati, jadi Asyraf tidak perlu memberitahu Makcik Leha yang mereka tidak mungkin disatukan. Tetapi Noorul enggan berbuat demikian. Sekiranya Asyraf yang tidak mahukan dia, sepatutnya Asyraflah yang memberitahu perkara sebenar kepada Makcik Leha.

Kebetulan ketika Noorul mengekori Asyraf, dia terkejut, bila pasukan pencegah maksiat datang dan menangkap Asyraf dan pasangannya. Asyraf mengesyaki Noorul yang membuat laporan kepada pencegah maksiat. Asyraf menyimpan dendam lalu mengupah orang untuk mengambil gambar Noorul yang ketika itu sedang mengelap air tumpah di dada Harris. Dengan tersebarnya gambar tersebut ke tangan Tan Sri HAmdan, dan juga ibu Noorul, mereka berdua dipaksa bernikah dengan segera demi menutup maruah keluarga. Noorul pasrah, dan Harris pun begitu juga.

Setelah beberapa ketika mereka bernikah, masing-masing masih menganggap diri sebagai pekerja dan majikan. Sedangkan didalam hati masing-masing menaruh harapan. Tetapi tidak diluahkan. Pelbagai dugaan dihadapi Noorul dimana dia tidak dapat diterima oleh Puan Sri Kirana yang sudah mempunyai calon isteri untuk Harris. Konflik demi konflik berlaku. Dan akhirnya.....

Rating saya:
***1/2 (tiga setengah dari lima bintang).

Sebab panjang sangat cerita yang mula-mula tu, kemudian last sekali tentu dapat diagak...