Pencinta Novel

November 19, 2008

[Tunas] - Hlovate

Add to cart Penulis : Hlovate
Penerbit : Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN:9675118067
Harga : RM21.00

Bil mukasurat: 539

Sinopsis belakang buku:

“Akak nak bunga apa? Sebut aje.” Lee pula yang menyambung. “Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?” Dia membilang dengan jari tangan. “Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?” Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip. “Tulip ada?” “Kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?” A-Cid berpaling ke belakang. “Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. Wrap with white organza." Dia memetik jari. “Pink ribbon.” Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca. “The I-Love-You ensemble?" Keningnya terangkat sebelah. Addin jatuh rahang bawah. The-what??? “A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu....” “I’m Panah Arjuna. I spread the love.” Selamba dia menuturkan dengan muka toya.

Masihkah anda ingat pada Benz dan Addin, dalam novel aA+bB?
Kini HLOVATE, mengundur beberapa tahun ke belakang, untuk menyingkap sebahagian persoalan, sebahagian rasa dan sebahagian kisah, tentang Addin & Benz serta Magnificent 7 suatu waktu dulu.



Komen dari saya:

Kisah zaman persekolahan Addin dan Benz dari mula masuk asrama Tunas. Tidak banyak klimaks dalam cerita kali ini, menyebabkan saya lambat-lambat nak habiskan novel ini.
Tidak banyak yang saya nak komen, Hlovate menulis dengan santai dan memaparkan cerita remaja sekolah yang bijak, anak orang kaya dan nakal. Insiden-insiden yang pasti berlaku pada remaja asrama, curi keluar, curi merokok dan mengadap exam SPM dengan tegang.

Dalam novel kali ini, ada 2 chapter, pertama tentang Addin yang kena tangkap basah dengan abangnya, oleh Cikgu skema disebabkan dihasut oleh geng minah saleh celup. Eva. Kisah Addin menampar Eva dengan selambanya dan dihukum berdiri atas padang selama 3 jam tengah panas dan hujan. Macam mana keadaan Addin dan Benz yang macam kutub utara dan kutub selatan. Tidak dapat ditemukan tapi terpaksa bergandingan dalam Malam Selamanya.

Rating saya:
*** okey okey sebab mungkin tak sesuai dengan keadaan saya yang dah umur nak masuk 40an. Sesuai untuk remaja yang tengah nak ambil exam, boleh dijadikan suntikan semangat buat remaja supaya belajar dengan tekun walaupun nakal.

15 comments:

Fia Gongju (피아 공주) said...

tak nah baca lagi tapi aA+ bB tu best giler.. Nanti nak cari novel ni lak....
Then apasal tulip? ....

TyeN said...

so, novel tunas ni the latest ke?

TyeN said...

so,novel tunas ni the latest ke?

Fia Gongju (피아 공주) said...

ni sambungan aA+bB, tapi Novel ni imbau kisah zaman persekolahan Addin & Benz. Kalau Hlovate nyer novel rasanya ada lagi yang baru, Rooftop Rant, 5 tahun % Bulan. So selamt membaca. Untuk Hlovate, selamat menulis novel yang baru. Kalau boleh yang macam 5 tahun 5 bulan. Rooftop Rant tu perlu penghayatan yang mendalam. personal comment saya, otak dewasa saya ni susah nak faham. Tapi bagus cerita tu. banyak bagi kesedaran. Good luck.

w@Rd@H said...

sbnrnye sy br bc nvl tunas ni 3 ari yg lps...
bg sy nvl ni lg best dr aA+bB myb kna ngan jiwa sy yg br abes blaja kot...
rase cam nk skoOl blik...
tp ske r cite die...
spi x tido mlm dpt bk tu...
asyik gelak je...huhu

bintu radzi said...

salam...alhamdulillah saya dh bce sume novel hlovate..the first one is tunas..mmg best sngat sbb i'm teenager..dn stay in da hstel and i can feel it..hlovate pnye tlisan nie mmpunyai keistimewaannye yg trsndiri yg mnerapkn elemen2 islam..truskan prjuangan anda..all da bezz..

SE UNIK NAMA KU said...

haaaaaaaa....ada novel hlovate yg lain lak iaitu rooftop rank...korang try lah baca yg tu lak... gempak cerita tu....

nia farahin said...

salam...
dua2 tunas n aA+bB saya dah bca...dua2 tu jgak tumpang bku kwn...lepas ni..nak bli sndr la...bez gler...!!rasa cam kita plak yang jd watak lam bku nih...haha..!!

fatinizzati said...

please anyone bgtau kat mane bole dapat novel2 hlivate ni.nak try bace coz member cakap best2.ade kat mane2 bookstore ke ??

pikoh said...

otak addin mmg bernas..sye ske diorg punya trick kat hostel uh..

zaf alya said...

huh cte nie gmpk glee ! ble dah abes bce cte nie, rse cam nk bce blk aa+bb sbb dah ingt2 lupe tp malangnye tyme baca dulu pn pinjam kt mak sedara. damn ! nk bli tkde duit.. student lg.. huhu. terbaik ah hlovate. congrats ! gua sudh tgkp chenta ngn mags 7 laa. haha

Unknown said...

novel HLOVATE mmg best,,,
da bce VERSUS,,,??
try la VERSUS plak, kalu blum,,,,
im sure u all pasti suke,,,

puAn_iEkA said...

saye rase sume novel hlovate best... hik5.... citer dye santai aje

eryshasara said...

nothing to say...tapi the best novel yang saya pernah baca ialah Tunas.almost everyday saya baca.ia memang betul-betul reality.tampar anak orang tu biasa la kan?nama kurang ajar.saya pun masa sekolah ada buat benda gila-gila macam tu.

eryshasara said...

the best novel that i had never read was Tunas..memang best giler novel tu.almost everyday saya baca.habis je sekolah,masa prep petang kat hostel i will spent time to read this novel...ia memang betul-betul wujud persekitaran yang macam tu.tampar anak orang,bawak mp3 and so on..