Pencinta Novel

Buy at Novel-online.com

June 20, 2008

Dalam Mihrab Cinta-Habiburrahman El Shirazy


ISBN: 983-2672-50-3
Kategori: Novel
Muka Surat: 421

Harga: RM25.90 (beli di kedai buku POPULAR dapat 10% off)

Keterangan buku:

PENGARANG : Habiburrahman El Shirazy

Siang itu, Pondok AI•Furqan yang terletak di daerah Pagu. Kediri. Jawa Tengah dikejutkan oleh satu peistiwa, Pengurus, Bahagian Keamanan mengheret ,seorang ,santri yang telah disyaki mencuri. Beberapa orang ,santri langsung membelasah ,santri berambut gondrong itu. Santri itu berteriak kesakitan dan memohon supaya tidak dibelasah.

“Ampun, tolong jangan pukul saya. Saya tidak mencuri!” Santri yang wajahnya sudah berdarah itu disertai raut wajah meminta belah kasihan.

“Cepat mengaku. Kalau tidak pasti kupecahkan kepalamu!” Teriak seorang santri bersongkok hitam dengan wajah amat geram.

“Sungguh, bukan saya yang mencuri.” Si Rambut Gondrong itu tetapi tidak mahu mengaku perbuatan mencuri.

Dengan serta-merta, dua tumbukan melayang ke wajahnya. “Rasakan ini pencuri!” Teriak Kepada Bahagian Keamanan yang turut melayangkan pukulan. Si Rambut Gondgrong mengeluh lalu pengsang.

Menjelang Asar, si Rambut Gondrong itu sedarkan diri. Dia ditahan dalam satu gudang pondok yang dijaga beberapa orang santri. Kedua tangan dan kakinya diikat. Air matanya berlinangan. Dia meratapai nasibnya. Seluruh tubuhnya terasa kesakitan. Dia merasa kematian sudah di depan mata………

Ringkasan dari saya:

Novel HES yang dibaca kali ini rupa-rupanya adalah kompilasi 3 cerita kecil. Sebenarnya boleh baca free download dari internet, tapi saya beli lebih puas baca sebab sambil baring pun boleh baca, nak lelap pun boleh baca.

Kisah pertama mengenai andartu yang diuji ketabahannya. Watak Zahrana sebagai pensyarah di universiti swasta yang didesak keluarganya untuk mempercepatkan jodoh. Seorang pensyarah senior meminati Zahrana dan telah menghantar rombongan meminang. Tapi memandangkan pensyarah tersebut moral nya rendah dan dah terlalu banyak kes dengan pelajar wanita, Zahrana menolak pinangan Pak Karman.

Zahrana sebagai wanita yang bijak, telah terlebih dahulu menghantar surat peletakan jawatan atas nasihat Bu Merlin, manakala Pak Karman sakit hati dan berdendam. Mulai saat itu Pak Karman menghantar mesej berbau jahat pada Zahrana. Seterus nya Zahrana terasa tertekan, tapi Zahrana berjaya mengawal emosinya. Zahrana selepas meletak jawatan, telah menjadi pensyarah di Sekolah agama, dari situ dia mendekatkan diri dengan Allah dan mencapai ketenangan.

Setelah beberapa lama, dia ditekan keluarga atas pencarian jodohnya, dia meminta Pak Kiai di sekolahnya mencarikan jodoh, akhir nya berjumpa(masa ni ada rasa kelakar sebab Zahrana yang bijak menunggu-nunggu si penjual keropok, dan yang datang adalah si tua penjual keropok!). Walaupun begitu beberapa minit sebelum maghrib datanglah penjual keropok yang muda dan selayaknya. Tiba masa nikahnya, Zahrana yang telah mengundang pensyarah bekas universitinya (selain pak karman), peristiwa besar terjadi yang menyebabkan Zahrana hancur... Bakal suami nya kemalangan dilanggar keretapi.

Zahrana dimasukkan ke hospital dan berjumpa dengan dr yang merawatnya supaya bertenang,, dr itu rupa-rupanya ibu kepada anak murid Zahrana (Hasan) yang cemerlang dan telah melanjutkan pelajaran ke lebih tinggi. Selang beberapa lama setelah Zahrana pulih semangat, dr tersebut datang dan mengajukan jodoh buat Zahrana untuk Hasan... Terkejut Zahrana, atas kesabarannya, yang baik akhirnya tetap menjadi jodohnya. Sementara itu Pak Karman telah dibunuh diruang pejabatnya oleh mahasiswa yang mana isterinya telah diganggu dekan.

Kisah ke 2, yang mana sinopsis kat belakang novel tu; tentang pelajar yang difitnah.

Kisah ke 3, tentang pelajar yang bekerja sambil belajar di Universiti Malaya..

Rating saya:
***(boleh kata ok juga sebab saya habiskan dalam masa 3hari).
Post a Comment