Pencinta Novel

January 20, 2009

Salina Ibrahim - Bukan Yang Pertama




Tajuk: Bukan yang Pertama
Penulis: Salina Ibrahim
Cetakan pertama: 2009ISBN: 978-983-3603-63-3
Penerbit: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Harga: RM 34.00 (Sem. Malaysia), RM 37.00 (Sabah & Sarawak)
Bil mukasurat: 782 halaman


Sinopsis belakang buku:
Yasmin Zulaikha Basri, pulang ke kampungnya setelah gagal mendapat peluang pekerjaan di ibu kota. Dia adalah wanita muda yang menggalas tanggungjawab sebagai usahawan, anak kepada ibu yang telah uzur dan dalam masa yang sama dia perlu menjadi contoh teladan yang baik kepada dua adik angkatnya. Sudah menjadi lumrah kehidupan, antara hal peribadi dengan urusan kerjaya pasti akan ada yang bercanggah.

Kehadiran Anis, remaja perempuan yang memberontak; Jason, tetamu homestay yang tertarik untuk memeluk Islam dan kemelut cinta Ustaz Mustakim telah mencabar kewibawaan Yasmin Zulaikha dengan Umar Khalil pula disalahertikan sehingga mencetuskan fitnah. Namun, dia tetap berani menongkah arus, tidak mahu ketinggalan dalam aspek kepimpinan dan pada masa yang sama berusaha sedaya upaya untuk terus kekal di atas landasan syarak.

Ringkasan dari saya:

Kisah Yasmin Zulaikha, seperti gambaran di kulit buku novel ini, cantik, tabah dan bijak. Graduan UIA, namun tiada rezekinya di kota metropolitan. Dia kembali ke kampung yang indah dan permai, lalu bergabung bersama aktiviti yang baru dianjurkan Datuk Kasa - mengusahakan homestay dan produk kudap-kudapan dari kampung. Kuih redan, bunga loyang, kerepek-kerepek dan pelbagai kudapan dari kampung.

Dalam pada itu juga terdapat plot menarik dalam novel ini, yang mana Ustaz Mustakim masih muda lagi, dan ada getar dalam jiwa Yasmin bila memandangnya. Rupa-rupanya Ustaz duda beranak tiga itu tidak bertepuk sebelah tangan, namun firasat orang tua melebihi segalanya. Tiada jodoh mereka berdua. Yasmin nampak tidak betah dengan anak-anak Ustaz Mustakim sungguhpun anak-anak Ustaz Mustakim menyukai Yasmin. Emak Yasmin tidak berapa berkenan jika Yasmin menjadi isteri Ustaz muda itu, hanya ibu yang mengetahui luar dalam anaknya. Dia tahu Yasmin tidak sesuai untuk duduk sahaja di rumah dan menjadi pengasuh anak-anak ustaz muda itu. Hasniah janda muda beranak tiga, yang mengerjakan jualan kudap-kudapan pula menaruh rasa pada Ustaz Mustakim. Mereka berdua lebih sesuai bersama. Episod bagai cinta tiga segi.

Begitulah keadaan tinggal di kampung, ada sahaja orang yang tidak berkenan jika ada kemajuan. Atau bila Yasmin seorang wanita muda bergiat cergas dalam projek homestaynya. Pak Isa, sungguhpun sedara mara bau-bau bacang juga dengan Yasmin, sering mencari kesilapan Yasmin. Ada sahaja yang didengkikannya. (Ini memang berlaku dalam semua kampung).

Dugaan dan ujian dilalui dengan tabah. Menangani kerenah adik nya Anis, yang hampir-hampir hanyut dengan rakan remaja yang tidak bermoral. Anis akhirnya berjaya diselamatkan, atau sempat menyelamatkan diri. Yasmin dan abangnya Yassin yang terpaksa menahan diri dari amarah. Emaknya sentiasa sahaja memenangkan Anis sungguhpun Anis hanya anak saudara atau sepupu Yasmin.

Sungguh tabah watak Yasmin Zulaikha dalam novel ini, seteguh namanya Zulaikha. Kehilangan Azlan adik saudaranya yang sangat disayangi, dan selalu menolongnya, kembali menemui tuhan. Sesungguhnya Tuhan menyanyanginya lebih dari Yasmin. Azlan yang menjadi kawan baik Jason, menyebabkan Yasmin hampir hilang punca. Jason pula saudara baru, setelah menjumpai jalan sebenar laluan hidupnya telah mengucap kalimah syahadah di kampung Yasmin, dan menawarkan diri menjadi adik pengganti Azlan yang telah tiada di dunia. Yasmin terharu. Tetapi hanya seketika, ayah Jason mengambil semula Jason dengan anggota polis, namun tiada kekerasan berlaku waktu itu.

Kehadiran Umar Khalil mengubat duka lara Yasmin. Secara tidak sengaja Pak Isa yang sentiasa menyakiti Yasmin menabur fitnah apabila Umar Khalil terlalu rapat dengan Yasmin. Namun begitu, fitnah yang disangka buruk itu rupanya baik buat Yasmin. Umar menghantar rombongan meminang dan Yasmin dengan bulat hati menerimanya.

Rating saya:

****

Sebuah novel islami yang menarik dan bersulam dengan hadis dan terjemah ayat suci Al-Quran. Sesuai dibaca oleh semua golongan peminat novel.


Post a Comment