Pencinta Novel

August 8, 2005

Cinta Jangan Kau Pergi - Norhayati Berahim

Sungguh cantik papan di Jawa
Disulam dengan daun kencana
Sungguh enak fitnah dibawa
Diri menerima jiwa merana

Disulam dengan daun kencana
Papan di Jawa dibuat peti
Diri menerima jiwa merana
Sampai mati tetap diingati





Sinopsis:

Novel ni diterbitkan oleh NB Kara, tiada sinopis di belakang novel.

Komen saya:

Kisah gadis yang tabah (Zulfa), difitnah oleh orang yang paling disayangi nya. Dia membawa diri hingga terdampar di Cameron Highlands dan bekerja sebagai pakar botani di salah sebuah ladang milik rakan baik ibunya.

Dibesarkan oleh ibu saudara dan bapa saudaranya, kerana kematian ibu semasa dilahirkan, dan bapanya membawa diri ke New Zealand. Disebabkan dibesarkan dengan cara tomboy, maka dia kesulitan mencari identiti hinggalah tamat pengajian di Australia.

Semasa di Australia dia mengenali lelaki yang disayanginya itu, dan mengorbankan wang ringgit untuk lelaki tersebut. Walaubagaimanapun setelah tamat pengajian, dia telah difitnah oleh lelaki yang tidak sedar diuntung.

Setelah 10 tahun cuba melupakan kejadian tersebut, lelaki itu kembali. Di saat itu dia telah melupakan segala kejadian lepas. Zulfa juga diuji dengan dua lelaki yang meminati dirinya, Doktor Sufian, yang mana merupakan abang kepada Qosim.

Antara dua pilihan, akhirnya Zulfa pasrah.

Rating saya:
**** Best!

2 comments:

Unknown said...

sedap bunyi pantun tu..mungkin seindah gaya tulisan penulisnya?

AnisNazri said...

saya sokong arirada...saya pun peminat NB jugak. Banyak saya beli buku baru NB, tapi tak menyengat...macam di creative dulu. Kini, saya ternanti2 kemunculan buku NB yang benar2 touching macam dulu...