Pencinta Novel

June 11, 2009

Anis Ayuni - Sungguh Aku Cinta



Tajuk : Sungguh Aku Cinta
Pengarang : Anis Ayuni
Penerbit : Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN : 978-983-124-433-3
Mukasurat : 512 Halaman

Sinopsis belakang novel:

TIDAK pernah terlintas di fikiran Maira yang janji setia Azhan terhadapnya akan sirna. Sehabis daya Maira memujuk, tetapi lelaki itu tetap mahu menikahi Sofia. Dia ditinggalkan mengutip serpihan harapan yang sudah berkecai.

Maira bangkit mendepani takdir. Bukan serik untuk bercinta lagi, tetapi salam kasih Fajar dibiarkan sepi. Namun, kesungguhan lelaki itu mendamba cinta, perlahan-lahan melarutkan kedukaannya.

Azhan muncul kembali merayu cinta Maira. Dijaja rasa hati yang tidak bahagia untuk meraih simpati, sedangkan bagi Maira, kasih yang sudah terputus takkan ada sambungnya lagi.

Sekali lagi ketabahan Maira diuji apabila Fajar dipaksa membuat pilihan oleh ibunya. Maira pasrah pada takdir ILAHI. Dia menerima hakikat bahawa hidup ini bukan semata-mata kerana cinta...

Ringkasan dari saya:

Lama juga saya nak menghabiskan novel ni, dalam 2 minggu juga. Awal-awal memang slow sikit, tapi setelah separuh novel barulah jalan cerita semakin menarik dan mengujakan.

Kisah Maira - Humaira yang telah diceraikan suami kerana mengejar kasih baru Sofia. Sofia tidak mahu berkongsi kasih dan memaksa Azhan menceraikan Maira yang telah dikahwini di luar negara, saat Maira masih belum habis study. Namun setelah Maira grad, dia telah diceraikan.

Maira yang sudah tertutup pintu hati terhadap lelaki, menjalani kehidupan dengan tabah dan sambil2 bekerja di kedai bunga milik keluarga. Hobinya yang suka bercamping dan beriadah menemukan dirinya dengan Fajar. Saat Fajar melihatnya terus terusik hati Fajar untuk mengenali Maira dengan lebih rapat.

Dalam pada itu Fajar diminati oleh Jezmine. Jez pula anak orang kaya, memang sesuai dengan Fajar, anak Dato', tetapi perangai Jez merimaskan Fajar. Fajar hanya mahu gadis yang sopan lemah lembut dan tidak terlalu murah hati.

Pertemuan secara tidak sengaja menyebabkan Fajar mengekori Humaira. Dan akhirnya dapat juga Fajar bersama-sama dalam ekspedisi Hutan Royal Belum. Maira pula tidak perasan Fajar yang mengekorinya. Trip yang seterusnya mendaki Gunung Kinabalu, di sini mereka bermain tarik tali, antara membenarkan Fajar mengetuk pintu hatinya atau tidak. Dia perlukan masa.

Hubungan keduanya tidak direstui Datin Yati - ibu kepada Fajar, sungguhpun pada mulanya Datin Yati menyukai Maira yang dengan tidak sengaja dikenalinya saat kejadian ragut. Maira lah yang menolong Datin Yati. Tetapi setelah mengetahui Maira janda muda tanpa anak, Datin merasa terhina dan mula membangkang hubungan mereka.

Namun kecelakaan menimpa keluarga Datin Yati dan Fajar, adik Fajar, Nur Suria ditimpa kemalangan, dan suaminya meninggal dunia ditempat kejadian. Sedih sungguh bila baca adegan ni. Kemudian tak sampai setahun Nur suria ditemukan pula dengan Tengku Zakir dan ingin mendirikan rumah tangga. Saat ini, barulah Datin Yati merasa dirinya patut memaafi Maira.

Rating saya:
**** (best lah pada saya!)