Pencinta Novel

February 14, 2006

Bagaikan Puteri - RAM



Sinopsis : BAGAIKAN PUTERI
Haryani dan Laksamana Sunan...
saling jatuh cinta. Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia, malah sukar diterima lojik akal. Mereka dari zaman yang berbeza.
Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.
Dani... pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa Haryani kembali semula ke abad 21.
Antara dua lelaki, Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati!
Harga : RM 19.90
Halaman :560
ISBN : 983-124-214-9

Komen saya:

Saya membaca dengan penuh teliti, takut tertinggal 1 perenggan nanti lain pulak jadi jalan ceritannya. Horror jugak kali ni RAM tulis. Kalo baca sorang2 seram pun ada, tapi ada banyak juga penerapan islamic yang patut dicontohi penulis2 lain.
KEadaan manusia ketika koma memang sukar nak dijangkau akal fikiran. Begitu yang terjadi pada watak Haryani, mujur liya dah tengok PGL kat TV3 baru2 ni, sekurang2nya boleh la ingat2 siapa Gusti Puteri Retno Dumilah dll watak dalam PGL tu.
TApi,.,,... ending nya mcam ada sequal lagi lah RAM. TAk habis, Laksamana Sunan tu dah mati ke? Dani dah mati ke?? mayat nya tak dijumpai....

Rating saya:
*****(boleh dikategori 18SG).

16 comments:

Unknown said...

wah...macam best....
ada usnur-unsur mistik...

alysa said...

assalamualaikum
sy benar teruja memghayati cerita ini
Ramli Awang murshid sentiasa berikan kelainan
unsur mistik yg di kemukakan benar2 menjadi
wududkah insan seperti laksamana sunan di abad ini?sama-samalah kita mencari

kak lia said...

Memang novel RAM banyak yang berpandukan perkara yang tercatit dlm sejarah, tapi olahan nya ditokok tambah dengan kreativitinya. Itu yang menyebabkan jalan cerita kukuh dan kita hampir2 tenggelam dalam setiap novel hasil tangan RAM!

dinaz said...

kepada semua orang, kalau nak tau apa yg terjadi pada Laksamana Sunan, Dani dan Haryati baca ler novel terbaru RAM Cinta Sang Ratu. Novel terbaru ini juga akan mempunyai sequelnya tak lama lagi.

AyeSha said...

bagaikan puteri---cinta sang ratu---???
Tak sabar nak baca yang seterusnya..

sang_ratu said...

askm....
sy mmg minat giler baca novel Bagaikan Puteri ngan Cinta sang Ratu...da dkat puluhan kali mengulang buku2 tu....smpi nk baca novel lain pun mcm nak x nak jerk....arh...kesiannye Laksamana Sunan...dan da berkali2 juga ar menangis baca buku nie...smpikan mase sy nk exam, mak sy nyorokkan novel 2...wah 2 je la caranye nk berhenti bace buku 2....terbawa2 dlm perasaan smpi ke mimpi! hebatnyer...sy hrp uncle Ramlee akan menyambung kisah Laksamana Sunan kesayanganku dgn jalan cerita yg lebih menarik lagi...k!

ara2510~pearl said...

best sangat baca buku Bagaikan puteri..........tak sabo nak dapatkan cinta sang ratu

enna said...

assalamualaikum..sy sgt mminati karya2 RAM..dia sntiasa brjaya mmbawa sy ke dunianya d stiap krya2 trsebut..dharap RAM akn trus mncul dgn krya2 yg lbh mnarik & mncabar..wassalam..

sang ratu said...

emmm betul2 cite die memang best kalah hary poter
emm suke tol kat laksamana sunan
best dapat suami camtu

raihana said...

assalamualaikum...
best rasenye dapat bertemu dlm blog yang menempatkan org-org yang minat cerita trologi bagaikan puteri.
cerita ni memang best,lain dari yang lain.
after bace novel ni macam dah jatuh cinta pulak kat watak laksamana sunan tu.dan yang paling best virus jatuh cinta ni saya dah sebarkan kat kawan-kawan yang lain.
tak pasal2 diorang pun angau skali,hehe.
saya dah baca semua trilogi ni hingga ke hijab sang pencinta.
memang giller best,tak leh tido malam.nak exam trial spm ni pun tiap2 mlm saya baca novel ni tapi tak muak2 pun,makin nak bace ade..
kononnya nak menambah ingatan untuk exam la tu.
ok lah bagi sesiape yang minat citer ni jgn lupe dapatkan trilogi yang terakhir hijab sang pencinta..
walaupun endingnya sangat sedih..
tapi nak buat macam mana setiap yang hidup pasti akan mati kan..
sekian assalamualikum..

raihana said...

bagaikan puteri best giller
bagi yang meminati citer ni
jagn lupe dapatkan trilogi terakhir
hijab sang pencinta
sedih sangat

Ellisha Love said...

Rasanya novel dari RAM kali ni mmg menarik..Dari Bagaikan Puteri hinggalah Hijab Sang Pencinta mmg membuai rasa... Inilah novel yg benar² menyentuh kalbu.Tak pernah lagi sepanjang hidup membaca novel, inilah novel yg meninggalkan kesan mendalam. Yg benar² buat saya berharap biarlah Haryani dan Laksamana Sunan bersatu...

Tapi very sad ending.. Mmg benar cinta tak semestinya bersatu...Tapi sebenarnya mmg saya telah jatuh cinta dgn watak Laksamana Sunan tu...Adakah lelaki seperti dia wujud lagi didunia kita??

N Athirah Al-Labuani said...

Salam...
Ada org mengharapkan Haryani dan Laksamana Sunan bersatu...
keputusannya, bacalah Hijab sang Pencinta :)

trilogi Bagaikan Puteri:
1. Bagaikan Puteri
2. Cinta Sang Ratu
3. Hijab Sang Pencinta

jgn lepaskan peluang membaca ketiga-tiga novel ini...

Wassalam...

Suri Suriyani said...

mmg mistik..sehinggakan kadang2 tak terpikir oleh kite semua..ttp sume novel RAM aku tak pernah miss..tp yg paling aku suka novel laksamana sunan(bagaikan puteri, cinta sang ratu, hijab sang pencinta) dan tombirou( tombirou, semangat hutan, tombirou terakhir)...

a i n a t a s h a said...

slm..
sgt2 ska ngn ceta neyh..
X)

Unknown said...

assalamua'laikum..mula2 tgk novel macam tak best je..boring..macam bace buku sejarah pulak..tapi lama2 bila baca..rase enjoy sgt..nk tunggu sampai last novel lah..