Pencinta Novel

February 12, 2007

Sinopsis saya (Part 1)

Komen saya:

Ada beberapa watak utama dalam novel ini. Atiqah, Nik Arif dan Datuk Marzuki. Mulanya kisah Atiqah yang bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat komputer kecil yang mana dia telah diperkecil-kecilkan, dan hampir jatuh cinta dengan bossnya, anak Tuan Ahmad. Namun begitu, Tuan Ahmad terlalu angkuh, sangguh menjatuhkan air muka Atiqah dihadapan rakan sekerja nya dengan mencaci pekerjaan Atiqah sebagai kerani tetapi mahu berkawan dengan anaknya seorang boss.

Atiqah tidak tertekan walau sedikit pun, dia menganggap itu cuma salah satu dugaan dan cabaran dalam bidang pekerjaan, kerana dugaan lebih besar dari itu pernah dia hadapi dengan tabah. Kisah silam Atiqah dihalau keluar dari rumah oleh ayahnya selalu bermain dibenak kepalanya. Dia benci ayahnya Datuk Marzuki. Dia cuba menyimpan rahsia tentang dirinya yang merupakan anak Datuk Marzuki yang terkenal dengan kaki perempuan. Dia malu.

Manakala itu, anak tuan rumahnya, Nik Arif pulang dari luar negara, dan mula berkawan dengan June, yang merupakan rakan serumah Atiqah. Tuan rumah Atiqah Hajah Mimah, memang baik dengan Atiqah dan sangat menyukai Atiqah. Malah Hajah Mimah cuba menggandingkan Nik Arif anaknya dengan Atiqah, namum Nik Arif pada mulanya tidak mahu terburu2.

Bibit percintaan mula timbul, setelah beberapa kali Atiqah ke rumah Hajah Mimah untuk menghantar kuih dan membetulkan komputer Nik Arif. Mulanya hanya pandang-memandang, kemudian mula bersama-sama bermain squash. June mula cemburu dengan hubungan Atiqah-Nik Arif.
Post a Comment