Pencinta Novel

April 27, 2009

Norhayati Berahim - Murni Kasih


Tajuk : Murni Kasih
Pengarang : Norhayati Berahim
Penerbit : NB Kara Sdn Bhd
ISBN : 983-42115-8-9
Halaman: 669ms
Harga: RM23.90

Sinopsis Belakang Novel:

Kenapa terlalu sukar dia mahu melafazkan apatah lagi mahu meluahkan. Apakah cinta itu sebenarnya hanya mainan perasaan? Tetapi kenapa semakin disimpan, semakin terdera rasanya?

Ahh... segalanya benar-benar menyakitkan. Dipendam, terasa sakit, mahu diluah terasa perit. Lantas lelaki itu sedar, dia perlu membuat satu keputusan...


Ringkasan Cerita:

Sekali lagi NB memaparkan kisah kekentalan jiwa seorang wanita. Dibesarkan dengan seorang ayah yang cacat Murni Kasih berjaya keluar dari kemelut kemiskinan dan melanjutkan pelajaran ke Kanada. Dari Melaka dia berhijrah ke Kanada dan sambil belajar dia bekerja sebagai pembantu Sariah.

Kisah kali ini banyak berlatarbelakangkan Melaka sewaktu dulu-dulu. Dan perkataan dalam dialek Sarawak seperti Kitak, Kamek banyak digunakan dalam novel kali ini.

Murni semasa kecil bersahabat baik dengan 2 kanak-kanak lelaki hampir sebaya (Ojan dan Dino), dan bermain lasak dengan mereka berdua sehingga dikatakan nakal dan jahat oleh ibu Ojan, Mak Timah getuk.

Sekembali Murni dari Kanada, dia berusaha keras untuk menubuhkan rumah persaraan dan caregiver yang pernah dicadangkan oleh Sariah sewaktu dia di Kanada. Dengan tidak disangka-sangka dia bertemu dengan Tan Sri Majid (bapa Sariah) yang kesunyian setelah kematian isteri dan egonya menolak semua anak-anaknya dari menjalinkan kasih sayang kekeluargaan dengannya.

Sementara itu, Sariah kembali ke tanah air bersama anak kecilnya dan bertemu Murni bertanyakan tentang perniagaan pengasuh yang ditawarkan. Luqman Akeem, adik kepada Sariah memerlukan pembantu yang mahir dan cekap didalam rumah juga dalam bidang akademik. Kebetulan waktu itu syarikat Murni tiada pembantu yang sesuai, maka Murni sendiri telah menjadi pengasuh kepada Damia dan Danis. Mulanya Luqman memandang rendah serendah2nya pada Murni kerana masih belum mengenali Murni. Dia beranggapan semua pembantu dari golongan rendah dan tidak berpelajaran. Tetapi jauh sekali berbeza kenyataannya.

Rupa2nya Luqman jatuh hati dengan Murni, tetapi bagi diri Murni, dia masih belum bersedia. Juga dia masih bersahabat baik dengan Dino dan Ojan.

Apakah yang terjadi kepada mereka? Bacalah novel ini dan terdapat beberapa klimaks dan kejadian tidak disangka-sangka dalam cerita kali ini.

Rating saya:
**** 2 hari sudah siap habiskan
Post a Comment