Pencinta Novel

May 12, 2009

Hlovate - Rooftop Rant

Tajuk : Rooftop Rant
Pengarang : Hlovate
Penerbit : Jemari Seni Publishing
ISBN : 978-967-5118-07-4
Harga: RM21.00
lontarkan...kalau tidak ia meracunkongsikan...walau hanya pada awan-awan

Mereka berbicara di atas bumbung. Episod hidup memang berbeza, tapi cerita mereka masih selari!
Allah takkan bebankan hamba-Nya dengan apa yang dia tak mampu!
Hidup tak selalunya lawa. Tak selalunya ada pelangi. Kalau nak kata a bed of roses pun, duri-durinya tetap ada. Kadang-kadang... bilamana ‘malapetaka’ tu datang, terasa macam kena gelek ke bumi dek ahli sumo. Rasa macam dah tak mampu bangkit. Rasa macam dah tak mampu hela nafas
Dengarkan HLOVATE berbicara: tentang hikayat Rooftop Rant dari puncak Wisma Topaz ini... tentang Trisy dan Jade... tentang bukit yang sayup di depan tentang angin yang membawa salam di belakang tentang lang sewah yang berlegar melayah di atas tentang deretan kenderaan yang bersesak-sesak di bawah dan mereka terus bercerita...sesudah berani meruntuhkan tembok hati dan dinding rasa
mampukah dibeli tangga-tangga untuk mencapai cita-cita?
ini cerita sebuah bicarabicara bumbung namanya....
***
Komen saya:
Kisah perasaan seorang remaja Trisy yang bergelut dengan kemelut keluarga. Sungguhpun datang dari keluarga berada, tetapi jiwanya kosong. Dan dia mula memberontak secara diam, menjadi rebellious di sekolah dan di rumah. Bertembung pula dengan Jade di atas bumbung, dan secara tidak sengaja meluahkan rasa hati tentang keluarganya. Jade banyak memberi konsultasi dengan hanya mendengar segala cerita Trisy, sambil membuat lakaran kartun. Jade memang berbeza latar belakang berbanding Trisy. Jade bukan anak orang kaya, duit dicari sendiri dengan menjual burger bagi membeli peralatan melukisnya.
Klimaks bermula, bilamana Trisy overdose pils dan diwadkan di wad psikiatri. Dari situ, ibubapa Trisy nekad menghantar Trisy ke rumah atuk dan opah di JB.
Trisy banyak berubah ke arah kebaikan semasa di JB dan mula membaca kitab-kitab Pak Sunya. Paksu nya yang banyak membimbing dirinya dan dia berjaya memperolehi SPM yang membanggakan. Sementara Jade berjaya menjadi pelukis setelah Trisy memperkenalkan Jade dengan Jason yang merupakan rakan abang nya Jazz.
Trisy diterima di KMS Seremban dan melanjutkan pelajaran di Aberdeen.
Terdapat juga diselitkan Jebat dan Lekiu, mags 7, dan juga kak Jo n Along dalam novel yang sebelumnya semasa di Aberdeen. Trisy tidak terbuka hati walaupun di lamar Lekiu.
Jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan. Trisy kembali semasa cuti semester dan bertemu Jade. Lalu mereka mengikat tali pertunangan. Terdapat juga watak2 dari majalah Lanun seperti Wak Duku dan Rapala. (sy peminat majalah komik Lanun back in 1995/6/7).
Rating saya: ****1/2 (almost tak boleh letak)
Post a Comment