Pencinta Novel

May 21, 2009

John Norafizan - Garis-garis Deja Vu

Tajuk Novel : Garis-Garis Deja Vu
Pengarang : John Norafizan
Penerbit : Jemari Seni
ISBN : 978-967-5118-00-5
Kata Rumi: pasangan yang bercinta bukan bertemu di satu tempat akhirnyamereka sudah bersama sejak dari azali lagi
Inilah sebuah cerita cinta yang ditulis dalam nada yang berbeza.Dua benua. Tiga negara. Empat nyawa. Dan satu takdir yang tersimpul mati!
Sebuah episod pengembaraan yang merentasi garis-garis deja vuSuatu pelarian tanpa noktah dan rentetan pertemuan-pertemuan aneh seorang Damien.
Kenapa setelah sepuluh tahun berselang Ashraf harus mencari Laila yang hilangsedangkan isterinya, Nini ditinggalkannya pergi?
Dan begitu mahalkah harga cinta, sehinggakan Suraya meninggalkan-Nya demi dia?
Ringkasan Cerita:
3 kisah berbeza bercantum menjadi satu. Kisah pertama tentang Nini yang ditinggalkan suaminya Ashraf tanpa sebarang berita. Ashraf meninggalkannya tanpa sebarang sebab dan sebarang surat. Ashraf pergi menjejak cinta lamanya di Jordan untuk bertemu Laila dan anak dikandung Laila 10 tahun yang lalu.
Kisah kedua mengenai Suraya yang telah murtad disebabkan terpedaya dengan muslihat cinta Paderi Thomas. Suraya yang sekarang aties mula gementar apabila roomatenya yang sejak lahir aties, telah mula bertanya-tanya tentang Islam setelah menyaksikan perkara ajaib pesakit kansernya yang sembuh secara tiba-tiba.
Kisah ketiga adalah mengenai Damien seorang kanak-kanak berusia 10 tahun yang ditinggalkan ayahnya Rooney keseorangan menemani ibunya yang koma di Hospital Manchester. Damien pula seorang kanak-kanak muslim telah bertemu seekor gagak putih, di mana dia bagaikan boleh berinteraksi dengan burung tersebut secara telepati. Dengan cara begitu, dia telah menyembuhakan pesakit2 lain di Hospital Manchester dengan hanya bersalaman dengan pesakit dan membaca ayat-ayat alQuran.
Pertemuan kemuncak apabila Ashraf sebagai main plot dari Jordan pergi ke England mencari bapa kepada Sulaiman, setelah dia mendapat berita kematian Laila bersama Zuriat Ashraf.
Rating saya: **** (4 bintang - suspens thriller dan sedih juga)
Post a Comment