Pencinta Novel

October 28, 2011

Kaseh Esmiralda - Angel in The Devil's Suit


Add to cart
Tajuk: Angel in The Devil's Suit
Penulis: Kaseh Esmiralda
Penerbit: Kaki Novel
Tahun: November 2011
ISBN 978-9675-067-877
Bil M/s: 640
Harga RM23/=

Sinopsis belakang buku:

Dew dan Jeremy adalah orang berlainan tetapi mempunyai wajah yang seiras, nama yang serupa dan suara yang seakan. Namun perwatakan dan keperibadian mereka terlalu berbeza sehinggakan Camie, gadis yang paling rapat dengan mereka menggelarkan mereka dengan gelaran The Angel dan The Devil.
 
Jeremy, insan amat dicintai oleh Camie dan mereka saling menyayangi. Namun, hubungan kasih mereka akhirnya terlerai apabila Jeremy yang selama ini mempunyai penyakit telah meninggal dunia.

Dew pula seorang pelajar yang digelar The Taiko oleh semua pelajar dan guru-guru di sekolahnya. Berjumpa dengan Camie yang menjadi pelajar baru di sekolahnya dan mengisytiharkan Camie sebagai hambanya. Mereka bergaduh, membuli, bertekak dan apa sahaja bersama-sama. Camie hanya menurut dan rela menjadi hamba Dew kerana wajah, nama dan suaranya yang seiras dengan Jeremy, kekasihnya.

Namun penemuan diari mendiang Jeremy telah membongkarkan identiti sebenar Dew yang selama ini hanya diketahui oleh ayah Dew dan juga ayah Jeremy sendiri. Detik penemuan diari itu telah menyebabkan dirinya pening dan keliru.
 
Apakah rahsia itu? Bagaimanakah caranya Dew mencari kembali identiti dirinya yang telah dikelirukan oleh diari kepunyaan Jeremy itu? Berjayakah Camie membantu ‘tuan’nya menyelesaikan masalah itu?


Resensi Saya:

Bab 1, simple cepat dan berkesan. Patah-patah dalam satu ayat pendek dan tersampai maksud. Kisah seorang student (ala-ala jepun ajer) di kelas mereka, Camily budak baru yang terpaksa duduk di sebelah seorang budak lelaki yang rupa paras serta suara hampir sama dengan bekas kekasihnya, Jeremy. Sedangkan tidak mungkin, kerana Jeremy sudah lama meninggal. So, itu-ini-begitu-begini, jumpa la diari Jeremy, dan baru la si budak lelaki yang duduk sebelah dia ni tau, rupanya dia ada kembar, dan dia merupakan anak angkat.

Komen Saya: Jalan ceritanya ringkas, mungkin tak masuk dengan jiwa saya yang dah ke arah kertu ni. Ni novel untuk chicklit kot... tapi tebal. Mabbe sesuai utk anak-anak remaja yang umur 10-15 tahun. Tapi tak sesuai dengan budaya kita di Malaysia. Mujur juga nama-nama yang digunakan pun tidak menggambarkan orang melayu-islam. So, anggap je lah novel ni sekadar hiburan semata-mata. Morale nya? saya tak tau nak kupas...

Rating saya: ** (2 dari 5 bintang).
Post a Comment