Pencinta Novel

December 26, 2006

Sedikit Ringkasan Kasih Yang Tercalar - Part 2

Habibah yang mula gilakan glamour terus-terusan mengikut nafsunya ingin menjadi pelakon terkenal sejak bertemu Magnus seorang penerbit filem. Hanya dengan janji-janji manis ingin mengangkat Habibah menjadi pelakon terkenal di Timur Tengah, Magnus berjaya mendapat ratusan ribu dari Habibah untuk dijadikan modal sebagai pelakon..... Habibah pula sudah mula lupa asal usulnya, ibunya meninggal seorang diri di rumah hanya disedari jiran setelah terbau busuk dirumahnya.

Setelah Magnus mendapat duit dari Habibah, Magnus menghilang kan diri menyebabkan Habibah hilang arah, putus harapan, lalu pulang ke kampung yang disangkakan ibunya masih hidup. Ibunya selalu dapat menolongnya berjumpa bomoh untuk menyihir pelanggannya. Malang sekali, Habibah terkejut besar bila jirannya membawa ke kubur ibunya.

Habibah tidak ketahuan, tanpa pegangan, bagai layang-layang terputus talinya, walaupun pernah mempunyai teman serumah yg sentiasa menasihatinya agar kembali ke pangkal jalan, namun tidak di endahkannya. Akibatnya, tanpa apa-apa pegangan Habibah menjadi tidak waras, dia terbayang-bayang wajah ibunya di awan, dari kondo nya, dia cuba mencapai ibunya, akhirnya dia tewas, jatuh ke tanah tanpa sempat bertaubat... nauzubillah..

Itu saja...

Komen saya: Nice story, seolah2 diambil sedikit dari kisah masyarakat dan sedikit dari kes bunuh diri yg ada dalam fail polis tempohari (wanita dijumpai mati di sebuah condo *casa*).

Rating saya: **** (kali ni tak banyak unsur percintaan dalam novel ini, tetapi banyak unsur kekeluargaan yang utuh, dan kali ini salute pada NB, sebab ada unsur kerohanian, termasuk beberapa perenggan tafsir ayat tentang sihir dan syirik itu adalah dosa besar yg dilaknat Allah).
Post a Comment