Pencinta Novel

October 24, 2008

Kembalikan Cintaku - Norhayati Berahim


ISBN: 9789834347383
Harga: RM24.00
Halaman: 741
Penerbit: NBKara Sdn Bhd


Sinopsis belakang buku:

Rasanya tidak pernah seorang pun manusia di dunia mememohon untuk merasa untuk sakit. Dicintai dan ditinggalkan pergi. Begitu juga Wardina. Dicintai juga tidak pernah dipinta apatah lagi ditinggalkan. Di saat bulan madu masih merah menyala, Zafrul suaminya pergi tanpa khabar berita. Wardina tertekan dan kadangkala rasa terhina. Pantasnya seorang lelaki berjanji, pantasnya mereka pergi. Namun sebagai manusia, Wardina harus akur takdir yang telah diaturkan untuknya…

Ringkasan cerita dari saya:

Semua berkisar tentang wanita yang bernama Wardina, sekali lagi kak Yati membentangkan kisah kemelut kehidupan seorang wanita yang tabah dengan dugaan, ditinggalkan dan bermadu.
Banyak sekali novel dari kak Yati yang positif tentang hidup bermadu. Wajar dibaca oleh wanita masakini dan sepatutnya boleh mengubah persepsi terhadap poligami.

Wardina, seorang student di Jerman, yang tinggal bersama kawan sekolej, tiba-tiba dipertemukan dengan Zafrul yang merupakan anak Tan Sri yang tidak tahu hal agama, langsung menyukai Wardina dan memikatnya. Bagai langit dengan bumi, Zafrul dan Wardina akhirnya berkahwin juga, dan bagusnya Zafrul mulai belajar hal agama dengan Wardina.

Ayah Zafrul, Tan Sri Jalal seorang yang tidak percaya agama, malah telah rosak akidah dengan tidak mempercayai kewujudan syurga dan neraka, dia angkuh, sombong dan ego. Bilamana mendengar Zafrul anak sulong nya bernikah, dia memanggil Zafrul pulang ke Malaysia.

Mulai dari Zafrul pulang, ayahnya menggula-gulakan Zafrul supaya meninggalkan Wardina dan berkahwin dgn wanita pilihan ayahnya. Tan Sri Jalal sering terlibat dengan maksiat, akhirnya dia kecundang dengan maksiatnya sendiri. Dia jatuh sakit dan terlantar di hospital dengan penyakit kronik akibat alkohol.

Wardina pula setelah menunggu suaminya yang tidak pulang, dia pasrah dan meneruskan kehidupannya sendirian di Jerman selama dua tahun, dan akhirnya ke China membuat perniagaan logisitik di sana. Selama itu lah dia tidak berkahwin lain dan tidak membuka pintu hatinya untuk sesiapa. Dan juga dia tidak lagi punya perasaan terhadap Zafrul lagi. Sedangkan ketika ini Zafrul menderita jiwa dan raga, setelah perkahwinan demi perkahwinan yang tidak sempurna. Isteri yang dipilih Tan Sri tidak sesuai dengan jiwanya, kesemua mereka (ada dua isteri - Danielle dan Onah) derhaka pada suami, sering membentak-bentak dan menengking Zafrul.

Titik pertemuan klimaks berlaku bilamana, kawan serumah Wardina di Jerman dulu, (Nisak) terserempak dengan Zafrul dalam tren dari KLIA ke KL Sentral (setelah 8 tahun berlalu). Zafrul merayu2 Nisak untuk mendapatkan alamat Wardina. Nisak walaubagaimanapun tidak mahu Wardina terganggu lagi, dia enggan memberikan apa-apa pada Zafrul, ini menambah lagi kekecewaan Zafrul.

Dalam pada itu, syarikat Tan Sri Jalal, terpaksa dikendalikan oleh isteri pertamanya Puan Sri Fauziah. Puan Sri punya satu projek halal hub yang ditunda oleh Tan Sri, sebab Tan Sri tak menyukai halal. Puan Sri bergandingan dengan anak keduanya Zafran menyiapkan projek dan survey ke China. Di sini lah klimaks kedua berlaku di mana Nisak dan Wardina berjumpa Puan Sri dan Zafran tanpa mengetahui hubungan masing2, perjumpaan akibat Wardina yang terlalu bersifat menolong, dilihat puan sri tersebut terkial-kial di airport GuangZhao. Dari situ hubungan sebagai rakan senegara terjalin, tanpa mengetahui hubungan sebenar.

Bagaimanakah akhirnya? Zafrul atau Zafran? Adakah hubungan akan terbongkar? dan bagaimana penerimaan Wardina?

Baca lah sendiri, memang best!.

Rating saya:
****1/2 (dari lima bintang)
Post a Comment