Pencinta Novel

July 3, 2009

Noor Suraya, Syud and Rynsa - Kebun Mimpi



Tajuk : Kebun Mimpi
Pengarang : Noor Suraya, Syud & Rnysa
Penerbit : Jemari Seni Publishing
ISBN : 978-967-5118-09-8
Halaman: 536

Sinopsis Belakang buku:

Tiga penulis wanita Jemari Seni Publishing berbicara tentang cinta dalam sebuah Kebun Mimpi

Ceritera 1 - Kebun Mimpi... oleh Noor Suraya

Masih ingat pada karya pertamanya, Keranamu Ain...? Inilah lanjutan kisah Ain Najwa selepas itu.

Sudah Ain tanam, sudah Ain semai... namun tidak satu pun yang bertunas itu rupa-rupannya kembang menjadi bunga! Bagaikan kebun mimpi... apa yang hadir dalam hidup Ain ini sekadar sebuah kenang-kenangan.

Ceritera II - Tas Merah Jambu oleh Syud

Gara-gara sekeping kad raya yang ada gambar seekor kucing putih gebu, hidup Nisa tak keruan dibuat dek Anna, Lin dan Nini. Sementara kawan-kawan si penerima kad misteri itu, sedang menyenaraikan suspek: siapakah peminat rahsia Adif? Aiman terus menyiasat, Adif pula jadi resah gelisah.

Jomlah sama-sama ikut SYUD membongkar misteri hati Nisa-Adif ini...!


Ceritera III - Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa

"Ya. Kalau sayapnya elok lagi, 'dia' boleh terbang..." balas Ehsan.

Izzah rasa dia yang perlukan sayap sekarang, mata Ehsan yang bening sedang mencuri pandang sejenak, menikam ke dalam tangkai jantungnya. Mata itu duta hati, dan jika mata dengan mata itu sudah bertemu, tentulah larutnya jiwa.

Encik Albatros, pinjamkan sebentar sayapmu itu! Aku mahu lari daripada terkena panahan cinta! bisik Izzah.


Ringkasan daripada saya:

Cerita pertama: kisah jiwa yang dirasai seorang menantu yang bukan pilihan hati mertua yang kaya raya dan berstatus datin pula. Dia bagai ditinggalkan keseorangan tetapi dalam masa yang sama sanggup membantu kakak suaminya, Kak Durrah yang didera suami. Suami yang disayangi atas pilihan keluarga, sanggup memukul sehingga dia dihantar ke hospital.

Setelah didapati mengandung, tiba-tiba pula suaminya dipanggil untuk berkursus selama 3 bulan di New Zealand, dan Ain ditinggalkan kesunyian dia kondo milik mereka. Ain merasa lega dapat meneruskan novelnya tetapi rindu menyengat hatinya. Sewaktu menyelamatkan kak Durrah, Ain pula telah keguguran. Namun begitu, Ain sebenarnya mengandung kembar, dan janin yang satu lagi tidak dapat berkembang lalu keguguran.. Sejak itu Datin Nik Nora berubah hati, dan mula menerima dirinya.

Ceritera kedua: Kisah pelajar UTM Nisa yang meminati Adif sejak minggu orientasi tetapi atas malu yang menebal, tidak berani berbuat apa-apa, hinggalah komplot rakan sebilik pada tahun akhir, menghantar kad raya pada Adif. Kad raya yang sepatutnya dihantar pada Adif tahun lepas, kad raya yang terlukis di dalamnya beg pink dan no telefon Nisa tanpa nama. Adif kebetulan pula meminati Nisa, dan tidak berhasrat untuk menelefon pemilik kad raya tersebut, hingga saat akhir.

Ceritera ketiga: Kisah ni agak pelik, ada dua kisah, tentang Izzah-Ehsan yang sepatutnya menarik tetapi telah dipotong oleh kisah Adriena Ayuni - Rasydan. Izzah seorang wanita sains, yang mula berkenalan dengan Ehsan pensyarah di UMS semasa kerja mengkaji ikan-ikan. Dan menyelamatkan albatros yang patah sayapnya. Ehsan melamarnya supaya dapat dibawa Izzah ke Tasmania, tetapi atas masalah keluarga (bondanya yang terkena serangan jantung) dia terpaksa berdiam dan pulang ke Semenanjung.

Rating saya:
*** (dah seronok baca yang first story, second dan tiba-tiba third story tu agak singkat dan terpotong-potong jalan ceritanya)
Post a Comment