Pencinta Novel

July 18, 2009

Suara Hati Sofia - Nazurah Aishah


Tajuk : Rahsia Hati Sofia
Pengarang : Nazurah Aishah
Penerbit : Jemari Seni
ISBN : 978-967-5118-17-3
Halaman:

sekali air sungai melimpah… sekali pasirnya pun berubah…
Aku dan dia kenal begitu lama, saling menyimpan rasa dan berkongsi hati. Kenapa sukarnya untuk saling memahami? Padahal kita bagaikan bercerung jiwa!
Ini bukan cinta tiga segi! Dia dan dia bersahabat. Mereka berkongsi cerita. Namun rahsianya hanya aku seorang sahaja yang tahu!
Ajaibnya dalam derita masih ada lagi cahaya, jalurnya memandu arah. Anehnya dalam pijar resah, angin masih bawa salam bahagia walau seketika. Payahnya pabila cinta jadi benci. Sukarnya nak pujuk hati biar benci bertukar rindu. Pilunya hati tatkala kau paksa aku memilihmu, padahal kau sudah lama kupilih! Jiwamu bagai ombak di tengah laut, pabila datang menderu kau usung segala beban ke gigi pantai. Singgahmu sekejap cuma, tika pergi kau titipkan semuanya di bahuku seorang.... Kenapa harus begitu, Mal?
+ + +
NAZURAH AISHAH kembali dengan cerita yang sarat dengan emosi. Bahasa NAZURAH AISHAH terserlah matang, tulisannya segar dan menguntum senyum pembaca. Rahsia Hati Sofia dipersembahkan hanya buat mereka yang faham akan erti cinta!

Ringkasan dari saya:

Kisah seorang wanita yang tertekan setelah diperkosa oleh teman baiknya yang merupakan 'boyfriend'nya. Mulanya dia memang setia pada Ikhmal, tetapi Ikhmal seorang playboy dan berfoya-foya dan menganggap Sofia tidak cemburu dengan keadaannya. Apabila Sofia mula rapat dengan Nizam, rakan baru dipejabat, Ikhmal tekad memperkosa Sofia, lalu sehari selepas itu dia menghantar rombongan merisik dan meminang Sofia. Sofia merasa tertekan dengan keadaan itu, dan pada mulanya tidak mahu menerima Ikhmal, sedangkan keluarga Sofia tidak mengetahui keadaan sebenar, lalu memaksa Sofia menerima Ikmal, kerana mereka sudah lama berkawan.

Sofia akur dengan keputusan keluarga, dan menerima Ikhmal, sungguhpun dia trauma, dan dia mula bersahabat baik dengan doktor yang memeriksanya selepas diperkosa, Doktor Najihah. Rupa-rupanya Doktor Najihah adalah kakak Nizam. Selepas perkahwinan tersebut, Sofia tidak lagi bekerja, dan lama kelamaan Sofia dapat menerima Ikhmal, setelah kemelut kejadian hitam tersebut diketahui keluarga. Sofia akur dengan nasihat nenek dan orang tuanya.

Ku harap panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahari... Ikhmal mengalami kemalangan saat Sofia mengandung anak kedua, dan dia lumpuh, lalu Ikhmal mengalami tekanan emosi yang teruk, dan menceraikan Sofia dengan talak satu. Ikhmal juga merupakan jiran Nizam, yang mana Nizam sangat-sangat menaruh hati terhadap Sofia, walaupun Sofia telah berkahwin dengan Ikhmal, Nizam masih tidak berubah. Ikhmal mengetahui keadaan itu, dan Sofia pula kebetulan memohon kerja kembali di tempat lama, dan kemesraan mula berputik, lalu mengundang rasa cemburu pada hati Ikhmal.

Setelah jatuh talak, Sofia yang terlalu sayangkan Ikhmal pasrah, dan kembali kerumah keluarganya, bersama anak kedua mereka (Izz). Anak pertama dibawah penjagaan Ikhmal dan keluarganya. 6 tahun berlalu, dan Sofia telah menerima pinangan Nizam, dan mereka telah 2 tahun berkahwin tanpa zuriat....

Kisah ni memang sedih sangat.................. tapi ending dia quite okay.. dilemma juga nak end kan citer ni.. kita pun masa baca, tak tau mcm mana nanti ending dia... tapi best kalau dia tak yah kawin ngan Nizam, kot2 la Nizam dapat kawin dengan sepupu sepapat Sofia yang cun melecun jugak ke... tak de lah lagi Ikhmal nak jeles... dan Ikhmal kan seorang yang kuat semangat, mana mungkin senang2 jatuh talak... hehehehhehehe memandai2 je saya....
Post a Comment