Pencinta Novel

July 21, 2009

Teluki itu Untuk Aku - Nazawati


Tajuk : Teluki Itu Untuk Aku
Pengarang : Nazawati
Penerbit : Jemari Seni
ISBN : 978-967-5118-16-6
Mukasurat : 435
perasaan ini bagaikan air di kali yang sentiasa mengalir tanpa henti

Telah aku kuburkan dalam-dalam persahabatan bersama kau. Telah aku cuba simpan peristiwa aib itu dalam hati sampai mati. Bertahun aku menghilang, dan tidak pernah aku sangka waktu telah menemukan kita lagi. Malang apa yang menanti, pabila aku dan kau terperangkap dalam ikatan yang tidak pernah kita impikan?

Benarkah hati perempuan itu, kerasnya bagaikan kerak nasi?
Percik air lembutlah ia...
Benarkah hati perempuan itu dalamnya tak terduga?
Sentuh dasarnya, lunaklah ia...
Benarkah begitu...?
Ya, perempuan lain mungkin, tetapi tidak aku untuk lelaki seperti kau!
Kau tidak pernah mengenali lagi aku Fir, kau tidak pernah lagi memahami aku Fir, kau tidak pernah sekalipun menyelami hati seorang aku.

Bahtera ini, arah kita tak serupa
padamu... aku dendam yang tak terungkai, padaku... kau sahabat yang melukakan

Mengapa tidak kita akhiri sahaja tali ini, kalau kita tidak pernah endahkan ijab kabulnya, Fir?


Komen dari saya:

Wow... best sangat baca, tersentuh hati bila baca isi hati Fir dalam diarinya...
Kisah Seri Kurnia yang difitnah oleh bapa jirannya, menyebabkan dia membawa hati yang lara ke UK. Setelah 10 tahun berhijrah, dia kembali, dan disini luka lama berdarah kembali. Bertemu Firdaus di dalam pejabat yang sama, menyebabkan dirinya rasa terpenjara dalam diri sendiri. Dan Firdaus juga masih berdendam denga Seri Kurnia.

Firdaus, Ajmal dan Seri adalah rakan sebaya yang sangat rapat. Tetapi kejadian tidak diingini berlaku apabila Seri tertangkap bersama ayah Firdaus dan ibu Seri bersama-sama hendak mengadakan hubungan terkutuk... Mereka bertiga dipandang serong, sedangkan ketika itu kedua2 ayah Firdaus dan ibu Seri tidak menyedari perbuatan mereka. (inilah akibat fitnah, di akhir novel baru dapat tau, rupanya penangan pil khayal dan pil kuda - yang diletakkan dalam minuman kedua2 mereka oleh bapa Ajmal!).

Firdaus dan Seri pula tertangkap basah semasa di Kota Bahru, ketika itu Seri diperangkap oleh Ajmal (tanpa Seri ketahui, sebenarnya perangkap tu untuk Ajmal nikah ngan Seri, tetapi waiter tu salah bagi kunci bilik-resort, terbagi resort yg Firdaus tengah mandi kat dalam).

Konflik hati diantara Firdaus-Seri amat menyentuh hati, Nazawati berjaya membawa saya pada saat dan keadaan Seri yang merasakan dirinya tidak dihargai. Ajmal pula sebenarnya seorang psycho, dan sedang dalam terapi (tanpa diketahui oleh sesiapapun)hinggalah saat genting di mana adegan Ajmal ingin memperkosa Seri dirumah. Firdaus berjaya menyelamatkan Seri.

Rating saya:
(**** Best baca ni, recommended)

No comments: