Pencinta Novel

June 14, 2011

Kasih Yang Suci - Meen Zulaikha (Drama Nora Elena)




Klik untuk membeli

Tajuk : KAsih Yang Suci

Author: Meen Zulaikha

Harga : Rm19.90

Penerbit: Alaf21

Bil Mukasurat: 573

Berat 650gm (poslaju RM7)

ISBN : 983-124-288-9




Sinopsis Belakang Buku:


Sepuluh tahun yang tahun lalu, kesucian Nora Elena dinodai. Andai masa boleh diulang kembali, pasti jiwanya tidak punah. Tapi dia sedar, takdir hidup tidak memihak kepada sesiapa. Saiful Idham, tunangnya pergi kerana tragedi ini. Tiba - tiba muncul Seth menawarkan diri untuk menjadi suaminya. Nora Elena keliru...

Ternyata doa Seth dimakbulkan. Sepuluh tahun dia menjejaki gadis itu. Nora Elena, cinta yang bermula dari pandang pertama. Namun kenyataan tidak seindah impian. Hangatnya asmara Seth, namun hanya dia yang terbakar sendiri. Rasa cinta isterinya tidak dapat disentuh walaupun hakikatnya mereka berkongsi ranjang yang sama. Jiwa lelakinya merintih. Nora Elena bagai bayang - bayang yang tidak dapat dipegang.

"Hakikatnya, aku suami dan kau isteri. Perkahwinan ini adalah simpulan mati. Hanya maut yang akan memisahkan kita berdua," tegas Seth

Tapi mengapa Elena menjadi wanita asing dalam perkahwinan ini? Rahsia yang selama ini disimpan kemas akhirnya terbongkar. Sebenarnya...Sethlah lelaki durjana itu. Menodainya atas alasan kerana kasihnya yang suci! Benarkah?
Lelaki adalah nafas itu dan wanita adalah nadi jiwa...saling memerlukan dan mencintai. Dan cinta itu maknanya saling dan menerima.
Nora Elena akhirnya reda menerima Seth. Dia tidak akan menoleh lagi kerana lelaki itulah syurganya di akhirat nanti.

Ringkasan Dari Saya:


Buku ni saya beli sebab penangan tengok drama Nora Elena dalam slot akasia TV3 jam 7ptg. Mungkin pelakon-pelakon yang berbakat menyebabkan cerita dalam novel ni jadi best. Sebab boleh bayangkan bagaimana Seth dan Nora Elena. Walaupun begitu, drama ada sedikit kelainan, dengan mewujudkan watak baru seperti Inspektor Amir , dan mentiadakan watak rakan serumah Elena yang kedua.


Kisah bermula bilamana Elena yang sudahpun bertunang dengan Eid, bertelagah setelah Elena berterus terang dengan keadaan dirinya yang sudah dinodai. Eid pula kebetulan bekerja di syarikat milik Seth. Dan mereka semua bekerja didalam satu bangunan. Eid tidak dapat menerima kenyataan, dan menuduh Elena sanggup melakukan kerja terkutu. Eid lalu memutuskan pertunangan mereka tanpa berfikir panjang.


Dalam waktu yang sama, Seth yang sudah lama mencari-cari Nora Elena, akhirnya bertemu semula dengan bantuan Maria *yang ni dalam drama*. Sewaktu Elena buntu memikirkan saat tarikh pernikahan yang semakin hampir dan pertunangan yang diputuskan oleh Eid, Seth tampil menawarkan diri untuk menyelamatkan keadaan. Elena terpaksa menerima Seth, dan keluarga Elena pula sudah lama mengenali keluarga Seth sewaktu mereka di Mersing. Keluarga Seth merupakan keluarga cina kedai runcit yang selalu menolong orang kampung sewaktu Elena tinggal di Kampung Sepakat, Mersing.


Tanpa menunggu lama, pernikahan dilangsungkan. Namun Nora masih tidak dapat menerima Seth sebagai suami. Mereka berpura2 mesra dihadapan keluarga, hakikatnya, Nora masih mencintai Eid. Seth pula sanggup bersunat, dan menjadi muallaf. Akhirnya Nora menerima Seth seadanya di Cameron. Saat bahagia mereka bergolak, bilamana Nora menemui Sarung Ski dan pisau yang digunakan Seth semasa melakukan perbuatan terkutuk pada Nora Elena.


Nora Elena pula didapati mengandung, dan muntah-muntah. Nora memarahi Seth setelah mengetahui perkara sebenar. Dia bertindak nekad untuk meminta cerai setelah habis berpantang. Seth hanya diam. Saat Nora hendak melahirkan anak, rakan baik Nora, Nila meminta pertolongan setelah didera suaminya, Nora tanpa berfikir panjang mengejutkan Seth untuk pergi menyelamatkan Nila. Ketika Seth di rumah Nila bersama polis, untuk memujuk Karim suami Nila, air ketuban Nora pecah. Nora berpesan pada Kak Pah, dia akan memandu sendiri ke hospital.


Di saat Nora sakit bersalin, Seth memujuk Nora. (terharunya baca)... sebab Adila ada pesan dengan Nora suruh minta maaf dengan Seth sebab nak bersalin adalah pertarungan nyawa hidup dan mati.


Setelah selamat bersalin, Nora dibawa ke rumah Seth dan ibu bapa Nora datang untuk menjaga Nora. Nora terpaksa berlakon mesra dengan Seth. (ni pun terharu juga).. baik nya Seth.

Yvonne yang dengki dengan Nora kerana tidak dapat menggoda Seth, datang berpura-pura baik dengan kak Pah, saat itu dia menculik baby Nora. Nora meraung-raung.... Seth panik. Mujur juga Yvonne fikir singkat. Dia ugut Seth untuk daftar perkahwinan di pejabat baru dia pulangkan baby. Seth terpaksa mengikut arahan Yvonne.


Kebetulan pula Baby tersebut diserahkan pada rakan Yvonne untuk menjaga sementara dia daftar perkahwinan. Saat Seth sampai, Yvonne sudah pun menunggu di pejabat pendaftaran. Sms sampai di telefon Seth, dari rakan niaganya Mr Lim, yang baby sedang berada bersamanya. Kebetulan Seth mengkhabarkan dengan Mr Lim yang dia ada urgent matters, baby dia kena culik, dan Mr Lim forward pada pekerjanya (rakan Yvonne yang menjaga baby tersebut).


Seth berpatah balik ke kereta, lalu menderu laju menuju ke pejabat Mr Lim. Yvonne pula mengejarnya tanpa menghiraukan lampu isyarat, dan dentuman kuat, mengakhiri riwayat Yvonne yg terperosok dibawah trailer....


TAMAT..


Rating Saya:

Pfuhhh... suspens **** (4/5 bintang)

Tonton Drama Nora Elena Episod 1
Tonton Drama Nora Elena Episod 2
Tonton Drama Nora Elena Episod 3
Tonton Drama Nora Elena Episod 4
Tonton Drama Nora Elena Episod 5
Tonton Drama Nora Elena Episod 6
Tonton Drama Nora Elena Episod 7
Tonton Drama Nora Elena Episod 8
Tonton Drama Nora Elena Episod 9
Tonton Drama Nora Elena Episod 10
Tonton Drama Nora Elena Episod 11
Tonton Drama Nora Elena Episod 12
Tonton Drama Nora Elena Episod 13
Tonton Drama Nora Elena Episod 14
Tonton Drama Nora Elena Episod 15
Tonton Drama Nora Elena Episod 16
Tonton Drama Nora Elena Episod 17
Tonton Drama Nora Elena Episod 18
Tonton Drama Nora Elena Episod 19
Tonton Drama Nora Elena Episod 20
Tonton Drama Nora Elena Episod 21
Tonton Drama Nora Elena Episod 22
Tonton Drama Nora Elena Episod 23
Tonton Drama Nora Elena Episod 24


Post a Comment