Pencinta Novel

December 24, 2013

Lara di jiwa Ajym - Ramlah Rashid

Tajuk: Lara Di Jiwa Ajym
Penulis: Ramlah Rashid
Harga: RM 22.90
ISBN: 978-967-5489-95-2
Bil m/s: 570 hlm
Terbitan : Buku Prima 2010


Sinopsis
Ajym adalah Najymi atau Atan, anak Sumaiyah, gadis yang direnggut maruahnya oleh Tuan Arif? n pemilik Tegap Holding. Meskipun tidak menerima kehadiran Tuan Arif? n selaku bapa namun kerana amanah dan amanat, Najymi bersetuju menjaga Tegap Holding sebaik Tuan Arif? n meninggal dunia. Pulangnya Laramaisa Hani anak tunggal Tuan Arif? n yang belajar dari luar negara, dia enggan melepas Najymi meninggalkan Tegap Holding. Hubungan yang membibitkan rasa cinta yang mendalam di hati Lara dan Ajym tetapi terpaksa mengambil keputusan berpisah sebaik mengetahui perhubungan Najymi dan orang tua Lara. Nenek angkat Najymi sedar kesakitan perasaan cucunya tetapi dia berpegang kuat pada amanat allahyarham suaminya yang tidak membenarkan Najymi bersatu dengan Lara.

Ringkasan Dari saya:
Konflik kisah antara dua keluarga dan dua darjat. Dendam antara pak long Sudin dan Tuan Arif akibat ditipu dan tergadainya tanah milik mereka. Pak long mengatur strategi dari luar negara, dia yang terlepas dari hospital jiwa di UK, kembali ke tanah air dan mengahwini anak Tuan Arif - Lara. Ketika itu Lara yang terumbang ambing akibat kehilangan kedua ibu bapa, dan terpinggir akibat kesibukkan Najymi, berserah pada pak long yang berpura-pura mengambil berat pada Lara.

Rupa-rupanya Pak Long menjadikan Lara hamba seks, dan dadah. Lara hampir hilang tetapi berjaya diselamatkan. Pak Long ditangkap dan disumbatkan semula ke hospital. 

Setelah 4 tahun berlalu, pak long kembali ke tanahnya... tetapi dia cuba melupakan segala-galanya.. Sementara Ajym pula belajar meluahkan perasaan pada Lara....


Post a Comment