Pencinta Novel

April 18, 2016

Melbourne aku ingin pulang

First novel baca dari publisher october. Nice tapi mendatar dan dragging. Muka surat ada 892, tapi jalan cerita nya tak banyak.
Kisah dua beradik, Suffian dan Adelia. Adelia merupakan anak angkat sejak lahir, dan Suffian menyayangi adiknya lebih dari seorang adik. Adelia pula menganggap Suffian abang kandungnya, hinggalah rahsia terbongkar, Adelia membawa diri sekejap.
Suffian berkahwin pula dengan Amanda, gadis yang tamakkan harta. sanggup membomohkan suami sendiri. Adelia pula berkahwin dengan Johan (kawan baik Suffian, ini diperkenalkan sendirinoleh Suffian, sebab Adelia kecewa dengan anak Tan Sri -Mikael, yang tidak mahu berkawan lagi setelah mengetahui asal usul Adelia, bukan anak datuk yang sebenar).
rahsia Amanda terbongkar, selepas Rosnah (ibu sebenar Adelia yang menumpang di rumah Datuk setelah didera suami sendiri) meninggal dunia. Ustaz yang menguruskan majlis tahlil ternampak sesuatu yang ganjil dalam diri Suffian, dan berusah dengan keluarga Datuk membersihkan Suffian. Akhirnya Datin, menjumpai sepunjut kain kuning yg diikat terselit di bawah cadar Suffian.

Suffian akhirnya menceraikan Amanda. Amanda rasa kesal sebab dia kehilangan seorang yang paling dia kasihi. Sungguhpun Amanda seorang yang suka bertukar-tukar pasangan (terutama dikalangan orang-orang kaya).

Sementara itu Amanda mula memasang perangkap dengan memperalatkan bekas kekasih Johan, iaitu Arissa. Arissa memang merupakan teman Johan semasa di universiti, tetapi dia meninggalkan Johan untuk bersama dengan seorang yang lebih berharta. Amanda membuat plan yang mana Arissa terpaksa menggadaikan maruahnya sekiranya dia ingin memilikki Johan kembali. Johan pula hidup kesepian setelah Adelia pergi melanjutkan pelajaran, dan dikesempatan inilah Arissa menggoda Johan dengan menyerahkan dirinya. 

Mereka berdua terperangkap oleh Arissa, yang kembali sekejap ke Malaysia kerana rindukan Johan, Setibanya dia di apartment, dia melihat Arissa di dalam biliknya bersama-sama Johan. Hancur berkecai hatinya ketika itu.

Akhirnya Johan pula menceraikan Adeliaa atas permintaan Adelia. Maka berjayalah Amanda membalas dendam. Tetapi dendam nya masih tidak terbalas kerana Adelia masih lagi tinggal dibanglo Datok Aman bersama Suffian. Ketika ini Adelia sedikitpun tidak merasai cinta sebenarnya dari Suffian, dan Suffian tidak mampu meluahkan kepada Adelia.

Akhirnya, Suffian akur dengan perasaan sendiri setelah dia meluahkan isi hatinya pada mamanya.

Sekian....
Post a Comment