Pencinta Novel

May 23, 2018

Arkitek Jalanan - Teme Abdullah


Tajuk: Arkitek Jalana
Penulis: Teme Abdullah
Penerbit: Iman Publication
Tahun 2017
Bil ms: 330+1
ISBN139789832423430

Sinopsis belakang buku:

To be honest, aku dah bosan dah dengar orang cakap ' belajarlah kerana Allah' setiap kali aku mengadu down, setiap kali aku mengeluh nak give up...

Aku diam sajalah, acah-acah makan dalam.
Yalah, orang picisan macam aku ni mana layak membantah ayat-ayat daripada budak-budak usrah.

Tapi sebenarnya kan...
Aku tak pernah faham pun maksud 'belajar kerana Allah' tu.

Resensi saya:

Buku motivasi bebentuk cerita diari oleh Teme yang sedang menghadapi final year di UK dalam bidang Arkitek, sangat memberi inspirasi pada bakal penuntut universiti dan membakar semangat moga tidak berputus asa.
Kesimpulan boleh dapat dalam buku ni:
Kawan kita adalah cerminan diri kita. Sepertimana Ahmad dalam penceritaan buku ni, banyak memberi semangat pada Teme sewaktu dalam kesusahan menghadapi first year tanpa scholarship, dan begitu juga Teme menyuntik semangat pada Ahmad yang hampir putus asa kerana kekurangannya dalam melukis dengan tangan. Dalam pada menghadapi saat-saat akhir final projek juga Teme diuji dengan kerosakkan laptopnya, tetapi ia tidak memantahkan semangan Teme, dengan kebolehannya melukis dengan tangan, di berjaya juga menghantar final projeknya.
Di akhir bab, ada juga diselitkan bagaimana didunia ini ramai orang yang berpura-pura, mengaku dirinya Ahmad sedangkan dia sedang bercakap dengan Teme.. hahaha... 


****


No comments: