Pencinta Novel

May 14, 2018

Dua - Ema Deesyiaqis


Tajuk: Dua
Penulis: Ema Deesyiaqis
Penerbit: PRolog
Tahun: 2017
Bil mukasurat: 325
SBN139789671537008

Sinopsis belakang novel:

Noura yakin, apa yang dialaminya hanyalah sebuah mimpi. Manakan tidak, di Malaysia mana ada musim sejuk, ladang gandum, kincir angin atau lelaki bermata biru, berambut perang bernama Vesa itu.

Tapi, kalau itu semua mimpi, macam mana pula saat dia bangun tidur di katil bilik asramanya, jaket pemberian Vesa ada di tubuhnya? Stoking dan sandal yang disarungkan Vesa ada di kakinya? Kalau itu semua mimpi, kenapa ketika dia pulangkan semua pemberian Vesa itu, barang-barang itu tiada lagi dalam simpanannya?

Antara mimpi dan realiti, Noura sendiri tidak pasti. Namun apa yang pasti, segala yang berlaku antara dia dan Vesa, bakal merungkai sebuah kisah yang akan mengubah hidup kedua-duanya. 

Review saya:

Travelling melalui mimpi, tiba-tiba berada di ladang dan cuaca yang sejuk. Mimpi yang best tuh!. Penulis berjaya membawa aku ke dunia berbeza.

Kisah seorang pelajar astronomi yang berjumpa dengan Vesa yang berada di bahagian sana dunia. Ketika dia tidur, dia terjaga berada di dalam ladang Vesa. Bertemu dengan Vesa dia ketakutan, tetapi Vesa seorang yang berbudi. Dia cuba selesakan Noura. Mujur juga ada Warda, kawan sebilik Noura. Tetapi yang hairannya, selipar yang diberikan Vesa, dibawa dari mimpi Noura.

Sweetnya kisah ni ..... tentang cincin misteri yang satu berada pada Vesa dan satu lagi pada Noura. 

Ada juga selingan dari terjemahan alquran tentang bintang2 dan bumi.

****

No comments: