Pencinta Novel

May 19, 2024

Seadanya Dia Nurul Adawiyah Uyu by Farisha Imani

 


Tajuk : Seandainya Dia
Pengarang: Farisha Imani
Penerbit:Siti Zubaidah Ibrahim
ISBN:978-967-16225-2-0

SINOPSIS

Dia jatuh cinta pada insan yang tidak sempurna.Kerana si dia terlalu 'istimewa', cinta Ahmad Tarmizi dipandang rendah oleh semua.Adik -adiknya menghalang keras cinta Mizi dan Uyu bersatu.

Orang kampung pula melempar cerca kepadanya kerana dia terlalu bodoh mencari teman hidup yang tidak sempurna akalnya.Paling membuatkan jiwa Mizi patah riuk apabila dirinya turut di fitnah.

Nurul Adawiyah gadis istimewa terencat akal tahap sederhana . Walaupun dunianya tidak normal seperti yang lain , tetapi dijalani hidup dengan cukup bahagia dan gembira.Sebelum dirinya disunting oleh Mizi,sememangnya hidup Uyu bahagia- bahagia saja walaupun berada dalam kekurangan.

Namun setelah dirinya dimiliki,Uyu berada dalam sebuah dunia yang penuh kesakitan.
Dirinya difitnah.
Dirinya dibenci.
Dirinya hampir dinodai.
Dan dirinya juga bakal disiarkan oleh lelaki yang dia paling sayangi.

Jika benar Itu itu diibarat nyawanya, bagaimana mungkin Mizi sanggup memalingkan cintanya untuk yang lain? Siapakah yang telah muncul diantara mereka berdua.

Resensi ku:

Santai. Menginsafkan. 

Ini merupakan kali pertama saya jumpa novel yang berkisahkan seorang perempuan atau wanita yang OKU kurang akalnya berkahwin dengan lelaki normal. Sekali sekala terfikir juga bagaimana pernikahan mereka, adakah wajar atau tidak wajar sebab perempuan yang memerlukan penjagaan tetapi penjaganya tiada (sudah meninggal), ada seorang lelaki yang sanggup menjaganya dan mungkin sebab kasihan atau kasih... an... ? 

Disebabkan isu itu, maka saya meng google lah apa hukum menikahi wanita yang tidak berapa waras.
maka berjumpalah saya:

Berkata Syeikh Khatib Syarbini :

"حيث رأى الولي المصلحة في تزويج المجنون، ينبغي جوازه لحصول المصلحة بذلك له"

“Sekira-kira melihat olih wali akan maslahat pada menikahkan orang yang gila maka sayugia harusnya supaya hasil maslahat dengan yang demikian itu kepada dirinya.” (Kitab Mughni Muhtaj jilid 4 m.s. 280)

Maka atas ini harus hukumnya mengahwinkan orang yang gila dengan izin qadhi apabila sabitlah dengan penetapan pakar perubatan bahawa pada mengahwinkannya itu ada kebaikkan baginya

Rating saya: **** 4/5*

No comments: