Pencinta Novel

June 10, 2008

Ketika Cinta Bertasbih Episod 2

Novel ni baru di pasaran, nampak gaya search kat internet tak de lagi gambaran kulit novelnya. Tapi dah baca dan best sangat, kisah sambungan KCB 1 tentang Azzam yang dah pulang ke Indonesia. Mulanya kisah berkisar hidup Anna Althafunnisa yang sedang menghabiskan tesisnya dan ramai peminat termasuk pelajar pesantren ayahnya Kiai Lutfi. Ilyas dan Furqan merisik Anna. Tapi hati Anna masih berbelah bagi... Anna masih teringat pemuda bernama Abdullah yang sentiasa menjaga pandangannya dan telah menyelamat kan Anna dan Erna ketika di Mesir dulu.

Sementara itu Husna (adik Azzam) telah berjaya menjadi penulis novel terkenal dan bekerja di radio sebagai kaunselor. Pertemuan terjadi antara Husna dan Anna ketika suatu forum berkaitan novel Husna, dimana Anna menjadi hostnya, tapi Anna menggunakan nama samaran supaya tidak ramai yang dapat mengenalinya.

Husna terpegun dengan Anna dan menginginkan Anna supaya menjadi rakan dan menjemput Anna ke rumah untuk beramah mesra dengan keluarganya.

Sementara itu, Azzam dalam perjalanan pulang dari Mesir kebetulan pula duduk bersebelahan dengan Eliana. Bila turun diairport, Eliana yg sememangnya artis terkenal telah memperkenalkan Azzam sebagai rakan paling rapat pada media.

Kiai Lutfi pula memaksa Anna membuat pilihan antara Ilyas dan Furqan, tapi Anna masih belum dapat membuat pilihan. Walaubagaimanapun, Anna akhirnya akur yang Furqan paling layak menjadi suaminya. Sementara itu Azzam mula mencari kerja dikampung, tapi dia diminta membantu ustaz untuk menghantar barang2 dari mesir ke destinasi masing2. Antara barang2 yang dihantar termasuklah barang Anna. Ketika menghantar barang ke rumah Anna, Kiai Lutfi betul2 berkenan dengan Azzam. Kiai Lutfi lalu teringat dan berkata kepada Anna, sekiranya dia mempunyai anak perempuan lagi, akan diberikan pada Azzam untuk dinikahi. Tapi Anna telah nekad kan hati untuk menerima Furqan, dan Anna juga telah bertunangan dengan Furqan.

Tiba saat perkahwinan, kenduri besar2an diadakan dan persandingan antara 2 mempelai... Dan Azzam datang memenuhi undangan Kiai Ilyas.

Wah, kalau nak ulas, panjang ceritanya. Pendekata, baca buku ni memang insaf dan seronok, pembangun jiwa, baca sehari mesti tak mau letak...

Rating saya:
***** markah penuh, untuk dibaca berulang2 dan disimpan supaya anak cucu boleh baca dan insaf...

4 comments:

hamba Allah said...

saya setuju

ROZILA said...

salam

Mulanya tengok kat tv cerita KCB 1 & 2 tapi seronok nak tahu lebih jauh.Pada hari jadi saya anak-anak beli dan menghadiahkan kpd saya novel KCB 2 (kisah ini saya minat sebab ianya banyak menunjukkan unsur-unsur ugama)saya rasa ada sambungan cerita ini (saya tak ingat tajuknya).dari sehari ke sehari saya tunggu ianya ditayangkan di TV.

ROZILA said...

salam,

Mulanya saya tengok kat TV cerita KCB 1 & 2,saya cari kat kedai buku (jumpa) saya tak cakap pun saya nak ,tapi anak-anak saya tahu yang saya nakkan sangat novel itu. Pada hari jadi saya anak telah menghadiahkan novel itu.(saya suka jalan ceritanya sebab ia berunsurkan agama).Saya rasa ada sambungan cerita itu tapi saya tak ingat tajuknya,dari hari ke sehari saya tunggu ditayangkan kat TV.

Noorul0206 said...

betul setuju...novel ni memang membina jiwa.... memberi keinsafan dan muhasabah diri terasa banyak kekurangan....